MENU

Apple i Google cenniejsze niż Coca-Cola

1 października 2013Rynek

Przez trzynaście lat z rzędu za najcenniejszą markę świata uznawano markę Coca-Cola. W tym roku cenniejsza okazała się marka Apple. Aż 6 najbardziej wartościowych marek z pierwszej dziesiątki to marki koncernów technologicznych.

interbrands13c

Marka Coca-Cola utraciła pozycję lidera po raz pierwszy w historii przygotowywanego przez firmę Interbrand rankingu Best Global Brands. W tym roku miano najcenniejszej marki świata przyznano marce Apple. Według autorów zestawienia w mionym roku wartość marki Apple wzrosła o 28% i sięgnęła 98,3 mld USD. Wartość marki Google oszacowano na ok. 93,3 mld USD. Z kolei markę Coca-Cola wyceniono na 79,2 mld USD. W ubiegłorocznym zestawieniu marka Apple zajmowała drugą pozycję, a rok wcześniej – ósmą. Z kolei marka Google zarówno rok, jak i dwa lata temu uplasowała się na czwartej pozycji.

Z tegorocznego rankingu Best Global Brands wypadła, zajmująca rok temu 93. pozycję, marka BlackBerry.

Wycenianą na 59,5 mld USD markę Microsoft uznano za piątą najcenniejszą markę na świecie. Cenniejsza okazała się jednak marka IBM. Wartość marki Big Blue oszacowano na 78,8 mld USD. Warto dodać, że wedle oficjalnej metodologii marka IBM została zaliczona do kategorii usług biznesowych, a nie technologii. W pierwszej dziesiątce zestawienia Best Global Brands znalazły się też – sklasyfikowane odpowiednio na 8. oraz 9. pozycji – marki Samsung oraz Intel. Wśród innych cennych marek technologicznych zaliczonych do pierwszej trzydziestki zestawienia warto wymienić: Cisco (13. pozycja), HP (15.), Oracle (18.), Amazon (19.), SAP (25.) oraz eBay (28.). Swoją pozycję znacznie umocniła też marka Facebook. Marka najpopularniejszego serwisu społecznościowego została sklasyfikowana na 52. pozycji zestawienia, wobec 69. pozycji rok wcześniej. Z tegorocznego rankingu Best Global Brands wypadła, zajmująca rok temu 93. pozycję, marka BlackBerry. Największy roczny spadek wartości zanotowała jednak Nokia. Marka fińskiego koncernu została sklasyfikowana na 57. miejscu tegorocznego zestawienia. Jeszcze rok temu Nokia zajmowała 19. pozycję.

Marki technologiczne w zestawieniu Best Global Brands 2013.

Marki technologiczne w zestawieniu Best Global Brands 2013.

Ranking Best Global Brands opiera się na założeniu, że marki produktowe stanowią istotny składnik majątku działających na świecie przedsiębiorstw. Analizy Interbrad opierają się m.in. na wartości sprzedaży produktów opatrzonych poszczególnymi markami, a także siły poszczególnych marek oraz ich wpływu na kształtowanie decyzji zakupowych. Wysokie pozycje marek technologicznych można więc uznać za dowód dużego znaczenia gospodarczego produktów i usług ICT. W zestawieniu bardziej licznie reprezentowana jest tylko branża motoryzacyjna.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »