MENU

Co dalej z Nokią?

4 września 2013Polecane tematy, Rynek

Pozbawiona działów związanych z produkcją telefonów komórkowych Nokia ma skoncentrować się na rozwiązaniach infrastrukturalnych, działalności związanej z lokalizacją i nawigacją, a także rozwoju i licencjonowaniu technologii. Który z tych obszarów odegra główną rolę w przyszłości firmy?

Nokia Lumia 925 - jeden z ostatnich smartfonów fińskiego producenta

Nokia Lumia 925 – jeden z ostatnich smartfonów fińskiego producenta

Wraz z ogłoszeniem wartej 7,17 mld USD transakcji sprzedaży działalności związanej z produkcją telefonów komórkowych firmie Microsoft, fińska Nokia stanęła przed potrzebą radykalnego przemodelowania prowadzonego dotąd biznesu.Risto Siilasmaa, prezes rady nadzorczej Nokii podkreślał, że decyzję o wyjściu z segmentu telefonów komórkowych i odsprzedaży wyspecjalizowanych w tym obszarze pionów biznesowych firmie Microsoft poprzedziły wnikliwe analizy oraz, że jest to decyzja najlepsza z perspektywy udziałowców i potencjału rozwojowego firmy. Jednocześnie to sprzedaż telefonów stanowi obecnie źródło niemal dwóch trzecich obrotów Nokii. W przeszłości Nokia udowodniła jednak, że może zarabiać na bardzo różnych rozwiązaniach.

Nieoficjalne szacunki zakładają, że należące do Nokii patenty są warte nawet 6 mld USD.

Koncern Nokia wprost wywodzi się z założonego w 1865 roku przedsiębiorstwa papierniczego. W 1922 roku firma działająca już pod nazwą Nokia została połączona w konglomerat przemysłowy z doma innymi przedsiębiostwami wyspecjalizowanymi odpowiednio w produkcji kabli oraz wyrobów gumowych. Na różnych etapach rozwoju Nokia produkowała naprawdę zróżnicowane towary – od papieru, przez opony, kable i przewody telekomunikacyjne, aluminium i plastik, po telewizory, komputery, generatory prądu, roboty, sprzęt wojskowy i… telefony komórkowe. Jako taka, Nokia stała się przykładem przedsiębiostwa zdolnego do szybkiej i skutecznej adaptacji do zmian gospodarczych i była stawiana za przykład spółki, która przechodziła wiele przekształceń i – zakończonych sukcesem – zmian modelu biznesowego. Przed kolejną taką zmianą Nokia stoi obecnie. Gdzie obecnie tkwi największy potencjał rozwoju dla spółki, która jest symbolem fińskiego przemysłu teleinformatycznego?

W obszarze rozwiązań infrastrukturalnych działalność Nokii będzie bazować przede wszystkim na ofercie spółki Nokia Siemens Networks. NSN od sierpnia br. w całości należy bowiem do fińskiego koncernu – Nokia wykupiła udziały koncernu Siemens za ok. 2,2 mld USD. Zapowiadano wówczas, że do końca roku Nokia Siemens Networks zmieni nazwę. Spółka oferuje szereg rozwiązań i technologii dla operatorów sieci telefonii mobilnej, stacjonarnej oraz sieci konwergentnych. Na ofertę Nokia Siemens Networks składają się również usługi związane m.in. z integracją i zarządzaniem infrastrukturą. Warto dodać, że w pierwszym kwartale br. spółka NSN zanotowała wpływy na poziomie 2,8 mld euro.

here.com

Natomiast podstawą modelu biznesowego Nokii w segmencie usług lokalizacyjnych oraz cyfrowych map będzie oferta HERE. Wywodząca się wprost z produktów firmy Navteq i rozwiązań Ovi Maps oferta pod jedną marką skupia rozwijane przez fiński koncern rozwiązania związane z lokalizacją i nawigacją satelitarną, mapy cyfrowe i powiązane z nimi aplikacje mobilne, usługi internetowe i systemy GIS. Wybrane technologie są licencjonowane firmom takim jak Garmin, Amazon, czy Oracle a także koncernom motoryzacyjnym BMW, Mercedes i Volkswagen. Z map cyfrowych Nokii korzystają również serwisy Bing.com i Yahoo.com. Nokia rozwija również platformę here.com – własną alternatywę dla Google Maps. Za pierwszy kwartał 2013 roku przychody działu wyspecjalizowanego w usługach HERE sięgnęły 216 mln USD.

Szczegółów na temat strategii dotyczącej działalności badawczo-rozwojowej oraz planów w zakresie licencjonowania technologii nie ujawniono. Najprawdopodobniej fińska spółka będzie nadal rozwijać technologie związane z rozwiązaniami mobilnymi i infrastrukturalnymi. Przychodów związanych z tego rodzaju działalnością do tej pory nie ujawniano. Nieoficjalne szacunki – uwzględniające cenę, jaką w 2011 roku za patenty technologiczne spółki Motorola Mobility zapłacił koncern Google – zakładają, że należące do Nokii patenty są warte nawet 6 mld USD.

Jednocześnie Nokia pozostaje właścicielem technologii, które – zgodnie z założeniami zapowiedzianej transakcji – przez kolejne 10 lat będzie licencjonował Microsoft. Niewykluczone jednak, że fiński koncern zdecyduje się wykorzystać posiadane prawa patentowe przeciwko innym producentom telefonów komórkowych, bądź przeznaczonego dla nich oprogramowania. Umowa z Microsoftem nie gwarantuje bowiem wyłączności. W 2009 roku takie działania podjęto wobec firmy Apple. Spór szybko zakończył się ugodą zakładającą, że producent telefonów iPhone wykupi prawa do korzystania z chronionych rozwiązań technicznych Nokii. W przyszłości potencjalnymi adresatami podobnych roszczeń ze strony fińskiej spółki mogą stać się producenci urządzeń opartych na środowisku Android.

Przedstawiciele Nokii informują o zamiarze odsprzedania mobilnego biznesu firmie Microsoft.

Przedstawiciele Nokii informują o zamiarze odsprzedania mobilnego biznesu firmie Microsoft.

Przedstawiciele fińskiego koncernu zapewniają, że oparty na tych trzech filarach model biznesowy gwarantuje stabilny rozwój spółki i zapowiadają szereg inwestycji mających uzupełnić ofertę i nową pozycję rynkową Nokii. Nie ukrywają również, że duże znaczenie dla realizacji nowej strategii biznesowej będą miały środki pozyskane dzięki transakcji z firmą Microsoft. Plany zakładają, że transakcja zostanie zamknięta w pierwszym kwartale 2014 roku. Jakby na pocieszenie w informacji prasowej na temat warunków transakcji znalazł się zapis mówiący, że Microsoft zobowiązał się do wybudowania w Finlandii nowego centrum danych. Ośrodek ma obsługiwać europejskich klientów firmy Microsoft. Wartość inwestycji w skali kilku najbliższych lat ma sięgnąć 250 mln USD.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »