MENU

Deficyt dostępności kosztuje przedsiębiorstwa średnio 21,8 mln USD rocznie

8 maja 2017Architekci IT, CIO, Polecane tematy

Zgodnie z wynikami raportu Veeam Availability Report, 82% przedsiębiorstw zmaga się z tak zwanym „deficytem dostępności”, czyli różnicą między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT. Aż 66% przedsiębiorstw przyznaje, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji.

Tegoroczna, 6. edycja Veeam Availability Report, na potrzeby którego przebadano ponad 1000 decydentów IT z 24 krajów, pokazuje, że według 69% globalnych przedsiębiorstw dostępność IT (tj. stały dostęp do usług) jest niezbędnym warunkiem cyfrowej transformacji. Aż 96% organizacji ma w planach inicjatywy cyfrowej transformacji, a ponad 50% już je realizuje. Chcąc uzyskać przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa zgłaszają duże zapotrzebowanie na innowacyjne technologie. To przekłada się na zwiększone obciążenie infrastruktury IT, która musi zagwarantować dostęp do danych, aplikacji i usług z dowolnego miejsca i o każdej porze. Raport Veeam ujawnia jednak, że aż 82% firm zmaga się z tzw. deficytem dostępności, który kosztuje średnio 21,8 mln USD rocznie.

Koszty przestojów to więcej niż utracone przychody

Większość ankietowanych (66%) przyznaje, że proces cyfrowej transformacji jest hamowany przez nieplanowane przestoje w dostępie do usług. Są one skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych, a średni czas nieplanowanej przerwy w pracy każdego serwera wynosi 85 minut rocznie. Choć wiele organizacji dopiero planuje lub rozpoczyna proces cyfrowej transformacji, ponad dwie trzecie badanych zgadza się, że inicjatywy te są ważne lub wręcz kluczowe zarówno dla zarządów firm, jak i poszczególnych działów biznesowych.

Większość ankietowanych (66%) przyznaje, że proces cyfrowej transformacji jest hamowany przez nieplanowane przestoje w dostępie do usług. Są one skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych, a średni czas nieplanowanej przerwy w pracy każdego serwera wynosi 85 minut rocznie.

„Dziś w cenie jest natychmiastowość, a klienci nie tolerują przestojów, czy to w aplikacjach biznesowych, czy w życiu osobistym. Firmy dokładają wszelkich starań, by dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia, a czy są tego świadome, czy nie, kluczem do tego jest stała dostępność. Dostęp do danych i aplikacji – przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu i 365 dni w roku – to konieczność. Nasz raport pokazuje jednak, że dla wielu organizacji nieprzerwana dostępność wciąż jest niedoścignionym marzeniem. To sugeruje, że trzeba przemyśleć plany transformacji i rozpocząć nową dyskusję o stanie istniejącej infrastruktury. Wielu przedsiębiorstwom grozi poważny kryzys ze względu na konkurentów, którzy już potrafią połączyć gwarantowanie stałej dostępności usług z oferowaniem użytkownikom pozytywnych doświadczeń” – komentuje Peter McKay, prezes i dyrektor ds. operacyjnych w Veeam Software.

Veeam Availability Report 2017 ukazuje rzeczywisty wpływ przestojów na działalność przedsiębiorstw. Choć analitycy rynkowi w różny sposób szacują koszty przerw w pracy, z aktualnego badania Veeam wynika, że średni koszt przestojów IT w każdej organizacji objętej badaniem wynosi 21,8 mln USD w skali roku. Oznacza to duży wzrost (36%), biorąc pod uwagę, że w zeszłorocznym raporcie koszt ignorowania kwestii dostępności oszacowano na 16 mln USD.

Przestoje i utrata danych narażają też przedsiębiorstwa na publiczną krytykę, której kosztów nie sposób wyrazić w kategoriach czysto pieniężnych. Z tegorocznego raportu Veeam wynika, że niemal 50% badanych przedsiębiorstw traci zaufanie klientów, zaś 40% firm doznaje uszczerbku na wizerunku marki, co negatywnie wpływa zarówno na reputację, jak i zdolność do utrzymania klientów. Biorąc pod uwagę konsekwencje wewnątrz organizacji, 33% respondentów zauważa utratę zaufania pracowników, a 28% badanych musiało zaangażować osoby pracujące na co dzień przy innych projektach do „posprzątania bałaganu”.

Wyzwania spowodowane przez deficyt ochrony

Ponadto 77% przedsiębiorstw dostrzega zjawisko określone przez Veeam jako „deficyt ochrony”. Oznacza on przekroczenie tolerancji organizacji na utratę danych, co wynika z niezdolności działu IT do chronienia ich w trybie ciągłym. Oczekiwania badanych podmiotów w zakresie nieprzerwanego działania systemów nie są spełniane ze względu na niewystarczające mechanizmy i strategie ochrony. Choć w przypadku priorytetowych aplikacji deklarowana tolerancja na utratę danych wynosi maksymalnie 72 minuty rocznie, z analizy Veeam wynika, że badane przedsiębiorstwa doświadczają faktycznie 172 minut utraty danych, co oznacza rozbieżność sięgającą niemal godziny. Stwarza to duże zagrożenie dla wszystkich firm i utrudnia osiągnięcie sukcesu biznesowego.

Przestoje i utrata danych narażają też przedsiębiorstwa na publiczną krytykę, której kosztów nie sposób wyrazić w kategoriach czysto pieniężnych. Z tegorocznego raportu Veeam wynika, że niemal 50% badanych przedsiębiorstw traci zaufanie klientów, zaś 40% firm doznaje uszczerbku na wizerunku marki, co negatywnie wpływa zarówno na reputację, jak i zdolność do utrzymania klientów.

Dlatego też – zgodnie z przewidywaniami analityków – chmura i różne sposoby jej użytkowania zmieniają podejście firm do ochrony danych. Raport Veeam pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw traktuje chmurę jako punkt wyjścia do swoich inicjatyw cyfrowych, a inwestycje w oprogramowanie jako usługę (SaaS) mają wzrosnąć o 50% w ciągu 12 miesięcy. Niemal połowa ankietowanych menedżerów i dyrektorów (43%) uważa, że dostawcy usług chmurowych mogą zapewnić lepszy poziom ochrony krytycznych danych niż wewnętrzne zasoby IT. Eksperci prognozują, że inwestycje w rozwiązania typu backup jako usługa (BaaS) oraz odzyskiwanie awaryjne w oparciu o chmurę (DRaaS) wzrosną w podobnym stopniu, ponieważ organizacje będą łączyć je z pamięcią masową w chmurze.

„Wyniki sondażu pokazują, że większość firm, nawet dużych, międzynarodowych korporacji, wciąż zmaga się z trudnościami w zabezpieczeniu podstawowych funkcji tworzenia kopii zapasowych danych oraz ich skutecznego odzyskiwania. Komplikacje tego typu wpływają na produktywność i rentowność organizacji, a ponadto hamują ich strategiczne inicjatywy, w tym proces cyfrowej transformacji. Występujące powszechnie deficyty ochrony i dostępności, a także niezdolność działów IT do zaspokojenia potrzeb poszczególnych departamentów organizacji, powinny mocno niepokoić osoby podejmujące decyzje IT i każdego, kto odpowiada przed zarządem firmy” – podsumowuje Jason Buffington, główny analityk ds. ochrony danych w Enterprise Strategy Group.

Sondaż na potrzeby Veeam Availability Report 2017 został przeprowadzony na zlecenie Veeam przez Enterprise Strategy Group (ESG). Pod koniec 2016 roku firma ESG przeprowadziła kompleksowy sondaż online wśród 1060 osób podejmujących decyzje IT w organizacjach prywatnych i publicznych zatrudniających przynajmniej 1000 pracowników. Badanie objęło organizacje z następujących 24 krajów świata. Pełny raport „Veeam Availability Report 2017” można pobrać ze strony https://go.veeam.com/2017-availability-report-pl

The following two tabs change content below.
Adam Jadczak

Adam Jadczak

O IT w biznesie pisze od 23 lat. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rynkiem IT oraz informatyką w zastosowaniach biznesowych. Od września 2013 roku redaktor naczelny serwisu ITwiz.pl, od kwietnia 2014 roku redaktor naczelny magazynu ITwiz. Pomysłodawca raportu ITwiz Best 100 „Dwa oblicza IT”, wydanego w czerwcu 2015 roku.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »