MENU
Advertisement

Intel RealSense czyli komputer sterowany gestami

17 grudnia 2015Intel IT Center, Polecane tematy, Rynek

Sterowanie gestami, wciąż kojarzy nam się z filmem „Raport mniejszości”, ewentualnie kontrolerami do konsol do gier. Za sprawą Intela i jego RealSens technologia ta trafiła do notebooków, komputerów all-in-one, tabletów, a wkrótce pojawi się w smartfonach. Rozwiązanie to sprawdza się zarówno na rynku konsumenckim, jak i biznesowym.

maxresdefault

Technologia Intel RealSense 3D opiera się na kamerze, która składa się z trzech obiektywów. Jeden z nich jest tradycyjną kamerą, druga działa na podczerwień, a trzecia służy do pomiaru głębi bazując na odbiciach powierzchni w podczerwieni. Dzięki temu pozyskują one olbrzymią ilość danych o obiektach zlokalizowanych nad nimi. Wykorzystują je następnie poszczególne programy. Jak zostaną one finalnie wykorzystane decyduje już oprogramowanie przygotowane przez deweloperów, którym Intel udostępnił odpowiedni zestaw narzędzi (SDK). Intel RealSense 3D rozpoznaje nasze gesty, odległość od urządzenia, potrafi modelować obiekty umieszczone przed kamerą.

Gesty pojawiły się w grach, ale trafiły też do muzeów i centrów handlowych

Sterowanie urządzeniami bez ich dotykania, tworzenie modeli 3D za pomocą aparatów w telefonach to rozwiązania już dostępne, których prawdziwe możliwości i zastosowania zobaczymy w nadchodzącej przyszłości. O tym, jakie ma to znaczenie świadczy zaangażowanie w podobne pomysły wszystkich wiodących graczy.

Microsoft już w 2010 roku wprowadził na rynek konsumencki Kinecta, początkowo ograniczał się on wyłącznie do sterowania w grach, później przystawka została wykorzystana przez niezależnych deweloperów, np. do tworzenia w centrach handlowych wirtualnych przymierzalni. Niedawno w łódzkim kinie Helios Sukcesja powstał olbrzymi ekran na którym za pomocą gestów klienci mogą wybrać zwiastun do obejrzenia zanim zdecydują na, który film się wybrać.

Komputery z RealSens dostępne na sklepowych półkach

W 2015 roku pojawiły się pierwsze urządzenia z Intel RealSense 3D, podobnie jak inne technologie tej firmy, rozwiązanie to jest licencjonowane i pojawia się w laptopach, komputerach all-in-one to m.in. hybryda Lenovo ThinkPad Yoga 15,  desktopowy Dell Inspirion 7000 o przekątnej 23 cali, czy laptop dla graczy Acer Aspire V 17 Nitro. Lada moment technologia pojawi się w typowych tabletach, a później także w smartfonach. Intel już pokazywał prototypy smartfonów z Intel RealSens 3D, które mogły posłużyć do szybkiego tworzenia modeli 3D przedstawianych obiektów.

Już w tej chwili dzięki Intel Real Sense możemy sprawić, aby sterować komputerem za pomocą gestów, np. przeglądając strony internetowe bez dotykania ekranu, czy powiększać obrazy. Takie sterowanie komputerem można wykorzystać tam, gdzie pracownik musi zyskać dostęp do danych, ale jednocześnie nie powinien dotykać sprzętu.

W zaawansowanym stadium są także prace pozostałych technologicznych gigantów. Apple w kwietniu przejął izraelską firmę LinX Imaging, a jeszcze wcześniej PrimeSense odpowiedzialną właśnie za powstanie Kinecta. Natomiast Google rozwija Project Tango, który także wkrótce ma pojawić się w smartfonach i tabletach. Projekt Google’a prawdopodobnie również będzie wykorzystywał technologię opracowaną przez Intela.

Intel RealSense 3D już działa, jest dostępny w produktach będących na polskim rynku i są to urządzenia gotowe do pracy. Przede wszystkim warto zauważyć, że jest to funkcja dodatkowa, która uzupełnia wcześniej już obecne możliwości komputerów, czy tabletów. Możliwości  tej technologii można sprawdzić w tej chwili przynajmniej na 22 aplikacjach, których katalog dostępny jest na dedykowanej stronie Intela. Dużą bazę stanowią gry, które bardzo dobrze sprawują się jako pokaz technologii Intel RealSense 3D. Aby przekonać się jak działa, możemy np. ścigać się bohaterami z klocków LEGO. Nie używamy jednak do tego klawiatury, czy pada, a siedząc przed laptopem wychylamy ciało w lewo lub prawo.

Komputer sterowany bez dotykowo

Już w tej chwili możemy sprawić, aby sterować komputerem za pomocą gestów, np. przeglądając strony internetowe bez dotykania ekranu, czy powiększać obrazy. Takie sterowanie komputerem można wykorzystać tam, gdzie pracownik musi zyskać dostęp do danych, ale jednocześnie nie powinien dotykać sprzętu.

Intel RealSense to przede wszystkim sterowanie wraz z szeroko pojęta komunikacją, modelowanie 3D oraz rozrywka. W początkowej fazie dominuje ten ostatni punkt, ale prawdziwy potencjał kryje się w rozwiązaniach biznesowych. Technologia ta może zmienić sposób naszej interakcji z komputerem, można ją będzie zastosować masowo przy ekranach w centach handlowych, restauracjach, muzeach. To wreszcie udostępnienie modelowania 3D każdemu, praktycznie bez większej wiedzy i umiejętności i to do smartfona.

Pojawiły się też aplikacje do edycji zdjęć i filmów, które pozwalają m.in. na szybkie umieszczenie naszej osoby na dowolnym zdjęciu, dzięki wycięciu tła. Z kolei aplikacja ooVoo pozwala na rozmowy wideo wykorzystując właśnie podstawione tło. Zastosowanie tego oprogramowania w firmie może okazać się dość banalne, podczas konferencji z łatwością ukryjemy bałagan w biurze, albo nieobecność w sali konferencyjnej. Osoby pracujące zdalnie, mogą nałożyć białe tło, aby rozmówca znajdujący się po drugiej stronie globu nie widział, że właśnie siedzą w kuchni.

Modelowanie 3D w tym tkwi przyszłość RealSense

O zaawansowanych możliwościach Intel RealSense świadczy oprogramowania Cappasity 3D umożliwiające łatwe, a jednocześnie w pełni profesjonalne skanowanie 3D. Firma w 2013 roku zaprezentowała swoje pierwsze rozwiązanie do skanowania, które wymagało całego zaawansowanego osprzętu, teraz w najprostszym rozwiązaniu wystarczy jedynie laptop, można dodać aparat fotograficzne aby uzyskać lepszą jakość zdjęć. Aplikacja umożliwia skanowanie obiektów, które później można natychmiast przesłać do drukarek 3D. Można też tworzyć modele 3D osób.

To dopiero początek, SDK daje wręcz nieograniczone możliwoście deweloperom

Intel RealSense to przede wszystkim sterowanie wraz z szeroko pojęta komunikacją, modelowanie 3D oraz rozrywka. W początkowej fazie dominuje ten ostatni punkt, ale prawdziwy potencjał kryje się w rozwiązaniach biznesowych. Technologia ta może zmienić sposób naszej interakcji z komputerem, można ją będzie zastosować masowo przy ekranach w centach handlowych, restauracjach, muzeach. To wreszcie udostępnienie modelowania 3D każdemu, praktycznie bez większej wiedzy i umiejętności i to do smartfona. Za rok będziemy mogli uruchomić aplikacje w telefonie, obrócić przedmiot w ręku i po chwili zlecić drukarce wydruk jego duplikatu.

Technologia, która jeszcze dekadę temu znana była tylko z filmów dziś jest obecna na sklepowych półkach. Intel udostępnił bardzo bogate SDK, które umożliwia tworzyć oprogramowanie wykorzystujące RealSense. Wystarczy, więc mieć odpowiedni pomysł na korzystanie z potrójnej kamery w swojej firmie. Zapewne lada moment pojawi się też jeszcze więcej gotowych programów wspierających  rozwiązanie Intela.

The following two tabs change content below.
Paweł Okopień

Paweł Okopień

Dziennikarz technologiczny od 6 lat. Autor tekstów do magazynu i serwisu ITwiz. Obserwator szybko zmieniającego się rynku technologicznego z zaciekawieniem spoglądający na polskie start-up’y. Pasjonat nowinek na rynku elektroniki konsumenckiej. Autor artykułów wywiadów recenzji i relacji z konferencji branżowych. Pomysłodawca i organizator Media-Internet-Technologie – łódzkich spotkań poświęconych tematyce okołotechnologicznej.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Zapisz się na nasz newsletter - otrzymasz 2 raporty

Ponad 50-cio stronicowe wydania w wersji PDF:

1. "Biznes In-memory"
2. "Cloud Computing:
      Aplikacje i Infrastruktura"

Wyślemy do Ciebie maksymalnie 4 wiadomości w miesiącu.

Dziękujemy

Na podany e-mail wysłaliśmy link z prośbą o weryfikację
adresu. Po kliknięciu w link otrzymasz dostęp do raportów.