MENU

Lenovo odkupi Motorola Mobile od Google!

30 stycznia 2014Polecane tematy, Rynek

Chiński koncern Lenovo zapłaci Google niemal 3 mld USD. Na taką kwotę opiewa bowiem transakcja w wyniku której marka Motorola po raz kolejny zmieni właściciela.

Motorola Moto G - najnowszy telefon marki Motorola, być może jeden z ostatnich wprowadzonych na rynek pod kierownictwem Google. Źródło: Motorola

Z oficjalnych już zapowiedzi wynika, że Google i Lenovo porozumiały się w sprawie dalszych losów marki Motorola – trafi ona, podobnie jak spółka Motrola Mobility oraz oferowane obecnie i przyszłe urządzenia mobilne, w ręce koncernu Lenovo. Wartość transakcji to 2,91 mld USD. Z oficjalnego komunikatu wynika, że transakcja ma na celu wzmocnienie pozycji rynkowej koncernu Lenovo na rynkach Stanów Zjednoczonych oraz Europy Zachodniej. Warto dodać, że jest to druga tego rodzaju – i tej skali – ogłoszona w ciągu tygodnia transakcja kocernu Lenovo. Tydzień temu oficjalnie poinformowano, że Lenovo przejmie od IBM prawa do linii opartych na architekturze x86 serwerów i rozwiązań System X, BladeCenter, Flex System, NeXtScale oraz iDataPlex.

Motorola Mobility była właścicielem prawie 25 tys. patentów i wniosków patentowych związanych z technologiami mobilnymi.

Przedstawiciele koncernu Lenovo zapowiadają chęć wykorzystania potencjału Motorola Mobility do wzmocnienia pozycji na rynku urządzeń mobilnych. „Lenovo może pochwalić się sukcesami w zakresie przejmowania i wzmacniania znakomitych marek – najlepszym przykładem jest należąca wcześniej do firmy IBM linia ThinkPad – a także sprawnej i skutecznej strategii integracji działających na skalę światową przedsiębiorstw. Wierzę w powodzenie tego procesu także w tym przypadku i jestem przekonany, że nasze firmy nie tylko utrzymają obecną dynamikę rynkową, ale także zbudują solidne podstawy dla rozwoju w przyszłości” – mówi Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny koncernu Lenovo. „Jako część koncernu Lenovo, spółka Motorola Mobility będzie w stanie szybko zrealizować założony przez nas cel pozyskania kolejnych 100 mln klientów korzystających z mobilnego Internetu” – dodaje Dennis Woodside, dyrektor generalny Motorola Mobility. Według zapowiedzi marka Motorola zostanie utrzymana.

Koncern Google sfinalizował zakup – wydzielonej wcześniej ze struktur firmy Motorola – wyspecjalizowanej w rozwiązaniach mobilnych spółki Motorola Mobility w maju 2012 roku. Za produkty mobilne, liczne patenty technologiczne oraz prawa do wykorzystywania marki Motorola Google zapłacił rekordową kwotę 12,5 mld USD. Ogłoszonej 9 miesięcy wcześniej transakcji towarzyszyły zapowiedzi, że najdroższy zakup w dotychczasowej historii Google pozwoli m.in. na przyspieszenie dynamiki prac nad rozwojem środowiska Android. Z dostępnych wówczas informacji wynikało, że spółka Motorola Mobility była właścicielem prawie 25 tys. patentów i wniosków patentowych związanych z technologiami mobilnymi. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Google zakup praw do tak szerokiego portfela technologii miał także pozwolić na zabezpieczenie platformy Android przez ewentualnymi roszczeniami patentowymi – podobnie jak miało to miejsce w przypadku stworzonej na potrzeby Android implementacji Java. Mówiło się też, że Google zechce wykorzystać spółkę Motorola Mobility do wzmocnienia pozycji środowiska Android, a potencjalnie do rozwoju własnych urządzeń mobilnych. Pod skrzydłami Google – i za sprawą urządzeń takich jak Moto X, czy Moto G – marka Motorola faktycznie odzyskała uznanie wśród części konsumentów. Firma jest też trzecim największym dostawcą zaawansowanych i opartych na platformie Android telefonów na rynku amerykańskim.

Z początkiem kwietnia w strukturach koncernu Lenovo wyodrębnione mają zostać cztery nowe działy biznesowe.

W pierwszych komentarzach pojawiają się głosy, że Google kupując dział rozwiązań mobilnych Motorola, a następie odsprzedając go po cenie ponad czterokrotnie niższej pośrednio przyznaje się, że sfinalizowana niecałe dwa lata temu transakcja była błędem. Nic bardziej mylnego – Google zachowa prawa do „zdecydowanej większości” praw patentowych nabytych wraz z firmą Motorola Mobility. Zgodnie z oficjalnymi zapowiedziami Lenovo stanie się właścicielem tylko ok. 2 tys. patentów pierwotnie należących do wyspecjalizowanej w technologiach mobilnych spółki. W ramach transakcji chiński koncern zyska również zyska również prawa do wykorzystywania szerszej puli patentów należących wcześniej do Motorola Mobility. Najpewniej będą to jednak prawa ograniczone czasowo.

Informacji na temat spodziewanego terminu finalizacji umowy – nie ujawniono. Wiadomo natomiast, że transakcja musi zostać zaakceptowana m.in. przez regulatorów rynkowych ze Stanów Zjednoczonych oraz Chin. Dość wspomnieć, że ocena wpływu zapowiadanej transakcji na konkurencyjność rynku amerykańskiego może okazać się procesem wyjątkowo długotrwałym.

Co ciekawe, w najbliższym czasie nastąpić mają także duże zmiany organizacyjne w firmie Lenovo. Z początkiem kwietnia w strukturach koncernu wyodrębnione mają zostać cztery nowe działy biznesowe. Ich priorytetem będzie rozwój oferty w obszarach kolejno: biznesowych komputerów osobistych, rozwiązań mobilnych i Smart TV, rozwiązań korporacyjnych – w tym serwerów i pamięci masowych, rozwiązań i technologii cloud – głównie dla rynku chińskiego.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »