CIORynek

W Polsce przybywa komercyjnych centrów danych

Z analiz PMR wynika, że w 2015 roku wartość polskiego rynku usług data center wzrosła o 15 proc. Głównym odbiorcą usług kolokacyjnych pozostaje sektor finansowy. Niemal dwie trzecie spośród największych, komercyjnych ośrodków przetwarzania danych zlokalizowano w Warszawie.

W Polsce przybywa komercyjnych centrów danych

Według danych ze stycznia 2016 w Polsce działają 4 komercyjne ośrodki przetwarzania danych o całkowitej powierzchni – zarówno dostępnej przestrzeni na szafy serwerowe, jak i powierzchni zajmowanych m.in. przez urządzenia techniczne – przekraczającej 4 tys. mkw. Komercyjnych ośrodków o powierzchni całkowitej zawierającej się przedziale od 2,5 tys. do 4 tys. mkw. jest w naszym kraju 10. Autorzy badania podkreślają, że tylko jeden ośrodek w Polsce dysponuje kompleks kilku serwerowni składających się na ośrodek przetwarzania ATM. Jego łączna powierzchnia netto przekracza 4 tys. mkw. Z kolei centrum przetwarzania danych T-Mobile jest jedynym tego typu komercyjnym ośrodkiem dysponującym powierzchnią netto zawartą w przedziale od 2,5 tys. do 4 tys. mkw. Jednocześnie, tylko w zeszłym roku powierzchnia komercyjnych centrów danych w Polsce wzrosła o ponad 10 tys. mkw., wliczając przestrzeń serwerową oraz niezbędną infrastrukturę.

Zdaniem ekspertów PMR niemal dwie trzecie (61 proc.) spośród 30 największych – pod względem powierzchni netto pod szafy serwerowe – komercyjnych centrów przetwarzania danych mieści się w Warszawie. Pozostałe są zlokalizowane w Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Bydgoszczy i Szczecinie.

Analizy pokazują też, że większość odbiorców usług najmu centrów przetwarzania danych decyduje się na lokalizacje w tym samym mieście, w którym mieści się główna siedziba firmy w Polsce – lub w jego okolicach. Wybór innych lokalizacji jest stosunkowo rzadką praktyką. Głównym argumentem przemawiającym za wyborem serwerowni w innym mieście jest najczęściej aspekt bezpieczeństwa i chęć posiadania centrum zapasowego w oddalonej lokalizacji. Dodatkowym czynnikiem są też kwestie finansowe, wynikające choćby z możliwości uzyskania dofinansowania unijnego w przypadku lokalizacji o niskiej koncentracji biznesu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *