MENU

Ponad 8 mld zł przychodów Grupy AB w roku 2016

2 marca 2017Branża, Rynek

Wyniki te pozwoliły Grupie AB umocnić pozycję nr 1 w dystrybucji IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Grupa AB awansowała także na 9. miejsce w skali Europy. Najszybciej wzrosła sprzedaż w segmencie urządzeń RTV/AGD (o 83%). Firma też poinformowała o nowym CFO Grupy AB, którym został Rafał Michalczuk.

Zbieramy owoce skutecznie realizowanej długoterminowej strategii rozwoju z bezpieczeństwem i ostrożnością wpisanymi w nasze DNA. Perspektywy naszego dalszego rozwoju wspiera również korzystne otoczenie makroekonomiczne. W rezultacie pod koniec roku, umacniając się na pozycji lidera w Polsce i regionie CEE, awansowaliśmy na 9. miejsce dystrybutorów IT w całej Europie” – komentuje Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB SA.

W 2016 roku przychody Grupy AB wzrosły względem roku 2015 o 15%, do ponad 8,1 mld zł, wynik EBITDA zwiększył się o 7%, do blisko 119 mln zł, a zysk netto przekroczył 68 mln zł (+4%). W drugim półroczu 2016 roku (I półrocze roku finansowego 2016/2017) przychody zbliżyły się do 4,5 mld zł (+15% rdr). Wynik EBITDA przebił 71 mln zł (+11%), a zysk netto miał wartość prawie 42 mln zł (+10%). Jeszcze większe przyspieszenie wyników można było zauważyć w ostatnim kwartale (II kw. roku finansowego 2016/2017, IV kw. roku kalendarzowego 2016). Przy wzroście przychodów o 9%, zbliżając się do 2,6 mld zł, Grupa AB wygenerowała blisko 44 mln zł wyniku EBITDA (+12%) i prawie 28 mln zł zysku netto (+11%).

Kategoria(w mln PLN)Zmiana
Przychody8 136,314,9%
EBITDA118,97,3%
Zysk netto68,43,8%
Aktywa2 013,81,8%
Kapitały własne62913,4%

Znacząco zmniejszyliśmy zadłużenie odsetkowe. Dług netto na koniec grudnia 2016 r. w ujęciu rok do roku spadł o aż 20%, czyli nominalnie o ponad 87 mln zł. Zrealizowaliśmy jednocześnie dynamiczny wzrost skali prowadzonej działalności. Wypracowaliśmy bardzo silny cash flow z działalności operacyjnej, który w skali całego roku 2016 wyniósł 121 mln zł. W efekcie poprawiliśmy cykl konwersji gotówki o 5 dni, schodząc do poziomu 29 dni (na podstawie danych za cztery kwartały 2016 roku). W rezultacie kolejny raz umocniliśmy pozycję Grupy AB jako najsilniejszego operacyjnie i finansowo podmiotu branży dystrybucji IT w regionie CEE” – podkreśla Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy w AB SA. „Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży. Od lat mamy też najwyższe kapitały własne, które z roku na rok sukcesywnie powiększamy. Ich wartość to już 629 mln zł. Jesteśmy wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla dostawców, klientów i instytucji finansowych. Dzięki temu mamy największy potencjał rozwoju biznesu” – dodaje.

Nowe kontrakty i umacnianie pozycji w regionie

W IV kw. 2016 r. Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. Microsoft (konsole Xbox), Fractal Design (obudowy PC) i Legrand (UPS i listwy zasilające). Do najważniejszych kontraktów dystrybucyjnych z poprzednich kwartałów 2016 roku można zaliczyć umowy z firmami: Samsung (AGD), Philips (RTV), Microsoft (urządzenia Surface), Lenovo (smartfony), OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne). Grupa AB jest także głównym partnerem w regionie gigantów IT, takich jak m.in. Apple, HP, Asus czy Dell. Łącznie Grupa AB posiada w ofercie 100 tys. indeksów produktowych.

W 2016 roku Grupa AB umocniła się jako lider rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Firma badawcza Context wskazuje, że o ile w 2015 roku łącznie w Polsce, Czechach i na Słowacji spośród 20 największych kategorii produktowych w 9 przypadkach byliśmy numerem jeden, a w 6 numerem dwa, o tyle w 2016 roku zdobyliśmy pierwszą pozycję już w 13 kategoriach, a w 3 byliśmy wiceliderem” – mówi Patrycja Gawarecka, dyrektor ds. sprzedaży w AB SA.

Grupa AB konsekwentnie rozwija działalność w segmentach spoza asortymentu IT. W szczególności dotyczy to rynku AGD/RTV i zabawek. W 2016 roku sprzedaż produktów w segmencie AGD/RTV wzrosła o 83%. W ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Kakto – dedykowanej produktom AGD/RTV – obroty w 2016 roku skoczyły w ujęciu rok do roku o 85%, a liczba punktów sprzedaży przekroczyła już próg 200. Z kolei na tle rosnącej sprzedaży w segmencie zabawek należy zauważyć wzrost przychodów (+50% w 2016 r.) realizowanych w ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów.

Grupa AB prowadzi także dystrybucję z wartością dodaną (VAD) i rozwija ogólnopolską sieć integratorów, zrzeszoną pod marką Optimus. „Na trudnym rynku VAD Grupa AB zwiększyła w 2016 roku udziały rynkowe o 20%. Na ten sukces pracuje zespół specjalistów, inżynierów i product managerów, którzy dostosowują ofertę zarówno dla resellerów, jak i integratorów. Prowadzimy szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy tegoroczną nowość – Noc IT” – podkreśla Patrycja Gawarecka. „Z kolei sieć Optimus, opierająca się na obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw z sektora prywatnego, ma przed sobą możliwości dynamicznego wzrostu biznesu dzięki nowej perspektywie środków unijnych oraz zwiększeniu przejrzystości sfery przetargów publicznych” – dodaje.

Pozycja Grupy AB w AGD/RTV i zabawkach

Grupa AB, korzystając z przewag rynkowych i know-how w zakresie efektywnej dystrybucji, konsekwentnie rozwija działalność w segmentach spoza asortymentu IT. W szczególności dotyczy to rynku AGD/RTV i zabawek. W 2016 roku sprzedaż produktów w segmencie AGD/RTV wzrosła o 83%. W ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Kakto -dedykowanej produktom AGD/RTV- obroty w 2016 roku skoczyły w ujęciu rok do roku o 85%, a liczba punktów sprzedaży przekroczyła już próg 200.

Na tle rosnącej sprzedaży w segmencie zabawek należy zauważyć wzrost przychodów (+50% w 2016 r.) realizowanych w ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów. W jej ramach działa już 86 punktów sprzedaży, 37% więcej niż na koniec 2015 roku. „Od przejęcia zabawkarskiej spółki Rekman w 2013 roku jej obroty rosną średniorocznie ponad trzy razy szybciej niż rynek – CAGR 23,1% Rekmana vs. 6,6% rynku – liczba aktywnych klientów wzrosła o 50%, a oferta produktowa o jedną trzecią, do 25 tys. indeksów” – mówi Andrzej Przybyło.

W związku z tym, że rynek zabawek w Polsce jest bardzo mocno rozdrobniony, a jego rosnąca wartość przekracza już 3 mld zł, przed Rekmanem widzimy bardzo duże możliwości wzrostu w kolejnych latach. Jako wiodący podmiot na rynku, działający w ramach Grupy AB, korzysta z infrastruktury technicznej, umożliwiającej automatyzację procesów dystrybucyjnych na rynku zabawek, tak jak w przeszłości zrobiła Grupa AB na rynku IT czy RTV/AGD” – dodaje prezes AB. Rekman obsługuje nie tylko liczne niezależne sklepy, ale również współpracuje z największymi sieciami na rynku zabawek w Polsce. Nastąpiło też rozszerzenie kanałów sprzedaży o księgarnie i sieci księgarskie.

E-commerce i logistyka akceleratorem rozwoju

O ile według szacunków rynek e-commerce wzrósł w Polsce w 2016 roku o 11%, o tyle my notujemy na przykład dwa razy większy wzrost liczby wysyłek dropshippingowych” – podkreśla Andrzej Przybyło. W zakresie logistyki Grupa AB posiada trzy własne centra logistyczne, w tym jedno w Czechach i dwa w Polsce, przy czym wiodącą rolę odgrywa uruchomiony w 2016 roku obiekt w Magnicach pod Wrocławiem. Inwestycja ta wyniosła 129 mln zł, z czego 24 mln zł to dotacja UE. Grupa AB zbudowała również wiodące platformy e-commerce, umożliwiające np. integrację z serwisami aukcyjnymi czy tworzenie sklepów partnerskich.

Wg danych ubiegłorocznej edycji raportu ITwiz Best 100 (dostępnego tutaj), udział rozwiązań IT w przychodach AB SA w roku 2015 wyniósł ok. 61%. Sprzedaż w tym segmencie wyniosła 2,64 mld zł przy przychodach ogółem 4,31 mld zł. Przychody ze sprzedaży rozwiązań telekomunikacyjnych wyniosły 1,1 mld zł, a innych produktów (w tym zabawek oraz sprzętu RTV/AGD) – 0,55 mld zł.

Aktywnie odpowiadamy na trendy rynku e-commerce. Mogę wymienić rosnące znaczenie urządzeń mobilnych w dokonywaniu zakupów czy rozszerzanie działalności przez polskie sklepy internetowe na rynkach zagranicznych i obsługę zagranicznych sklepów internetowych z Polski (cross-border). Nie bez znaczenia jest również wzrost istotności rozwiązań chmurowych i zaawansowanej analityki sprzedażowej oraz rozwiązań logistycznych dostosowanych do e-handlu” – podkreśla Patrycja Gawarecka.

W ubiegłym roku czwarty raz z rzędu Grupa AB otrzymała tytuł Dystrybutora Roku od HP Inc. Została też Dystrybutorem Roku HP Enterprise (w skali całego regionu). Spółka została uhonorowana także nagrodą Microsoftu „2016 – Partner of the Year – Distributor” za największy wzrost sprzedaży usług chmurowych na polskim rynku (5-krotny wzrost rok do roku) oraz najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży rozwiązań online w modelu Indirect Cloud Solution Provider.

The following two tabs change content below.
Adam Jadczak

Adam Jadczak

O IT w biznesie pisze od 23 lat. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rynkiem IT oraz informatyką w zastosowaniach biznesowych. Od września 2013 roku redaktor naczelny serwisu ITwiz.pl, od kwietnia 2014 roku redaktor naczelny magazynu ITwiz. Pomysłodawca raportu ITwiz Best 100 „Dwa oblicza IT”, wydanego w czerwcu 2015 roku.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »