Programowanie

Raport Edu-Tech 2016: polscy uczniowie poniżej średniej unijnej

Raport Edu-Tech 2016 przedstawia m.in. dane Eurostatu, z których wynika, że w przypadku najbardziej zaawansowanych krajów, takich jak np. Finlandia, odsetek osób, które napisało w swoim życiu jakikolwiek program przy wykorzystaniu specjalistycznego języka wynosi 38%. W Polsce jest on trzy razy mniejszy i kształtuje się na poziomie 14%. Polacy w wieku 16-29 lat plasują się poniżej średniej unijnej (55% wobec 65%) nawet w tak prozaicznej umiejętności, jak korzystanie ze źródeł wiedzy typu Wikipedia. 

Raport Edu-Tech 2016: polscy uczniowie poniżej średniej unijnej

Raport Edu-Tech 2016 poświęcony nowoczesnej nauce i technologiom w świecie edukacji odsłania mało optymistyczny stan polskiego szkolnictwa. Mimo, że komputery znajdują się w 72% polskich domów, a najmłodsi spędzają w internecie przeciętnie 15 godz. w skali tygodnia, to ich kompetencje IT pozostawiają wiele do życzenia. W nauce programowania wyprzedza nas większość państw Unii Europejskiej.

Dostęp do komputerów w szkole, a także kompetencje nauczycieli przekładają się na poziom umiejętności cyfrowych młodzieży. Niestety, jak wskazują badania, Polska plasuje się poniżej średniej wszystkich krajów OECD. “Najlepsze wyniki w tej dziedzinie -powyżej 300 punktów -uzyskali Finowie, Szwedzi, Holendrzy i Japończycy. Według badania PIAAC przeciętny wynik polskiej młodzieży (w wieku 16-24 lat) w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów w środowisku technologii cyfrowych wyniósł 287 punktów, podczas gdy średnia wynosi 295 punktów” – podsumowuje Karolina Marzantowicz, architekt i doradca dla klientów sektora bankowego w Europie w IBM oraz członek Akademii Technologii IBM.

Brak umiejętności cyfrowych to brak innowacyjności firm

Tymczasem kompetencje cyfrowe mają bez wątpienia przełożenie nainnowacyjność przedsiębiorstw. W tej dziedzinie Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej prezentuje się dramatycznie, zajmując 2. miejsce od końca i wyprzedzając jedynie Rumunię. Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że działania w zakresie badań i rozwoju prowadzi w Polsce zaledwie 23% przedsiębiorstw, podczas gdy w Niemczech jest to 67% przy unijnej średniej wynoszącej 48,9%.

O potrzebie edukacji świadczą również wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Wynika z nich, że umiejętności dorosłych Polaków w zakresie korzystania z komputera i internetu w poszukiwaniach i analizach informacji oraz wykonywania praktycznych zadań wciąż pozostają niedostateczne. Tylko 195 Polaków posiada wysokie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych wobec średnio 34% w OECD.

Analizy sytuacji gospodarczej w państwach rozwiniętych wskazują na innowacyjność,jako na jeden z decydujących czynników rozwoju gospodarczego. Jednak jeśli chcemy, aby Polska poszybowała w światowych rankingach, powinniśmy zadbać nie tylko o zmiany prawne, które by ją wspierały, lecz także o nowoczesną edukację pobudzającą kreatywnośći przedsiębiorczość. Edukację kształtującą zarówno umiejętności korzystania z nowych technologii, jak również taką, która przyczynia się do ich powstawania” – przekonuje Ignacy Bochiński, partner w agencji interaktywnej KERRIS.

O potrzebie edukacji świadczą również wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Wynika z nich, że umiejętności dorosłych Polaków w zakresie korzystania z komputera i internetu w poszukiwaniach i analizach informacji oraz wykonywania praktycznych zadań wciąż pozostają niedostateczne. Tylko 195 Polaków posiada wysokie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych wobec średnio 34% w OECD. Co więcej, pracujący Polacy rzadziej i mniej intensywnie niż w innych krajach korzystająz komputera w pracy (46% nigdy nie korzysta wobec 30% w krajach OECD).

Skandynawowie w czołówce umiejętności cyfrowych

Wyniki badania opublikowane na łamach raportu Edu-Tech 2016 dowodzą, że w Polsce 12 proc. populacji posiada umiejętności poniżej najniższego poziomu. Aż 19% respondentów znalazło się na pierwszym (najniższym) poziomie, 15,4% na poziomie drugim, a jedynie 3,8% na poziomie trzecim. Udział osób na dwóch najwyższych poziomach umiejętności (drugim i trzecim) jest w Polsce najniższy (19,2%) w porównaniu do wyników innych krajów. Najlepsi w tej kategorii okazali się Szwedzi, Holendrzy, Norwegowie i Finowie, osiągając ponad 40% Wyniki wskazują, że w Polsce osób o braku kompetencji do korzystania z możliwości nowych technologii może być więcej niż . dorosłej populacji.

Jak wskazują badania, Polska plasuje się poniżej średniej wszystkich krajów OECD. Najlepsze wyniki w tej dziedzinie -powyżej 300 punktów – uzyskali Finowie, Szwedzi, Holendrzy i Japończycy. Według badania PIAAC przeciętny wynik polskiej młodzieży (w wieku 16-24 lat) w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów w środowisku technologii cyfrowych wyniósł 287 punktów, podczas gdy średnia wynosi 295 punktów.

Edu-Tech 2016 otwiera cykl edukacyjnych raportów portalu Edutorial.pl. Publikacja poświęcona jest nowoczesnej nauce i technologiom w świecie edukacji. Zawiera analizy, komentarze ekspertów oraz rankingi i zestawienia najciekawszych startupów, platform e-korepetycji i aplikacji do nauki języków obcych. Portal Edutorial.pl należy do KERRIS Group, która rozwija swoją działalność w obszarze edukacji, m.in. wspierając w ramach partnerstwa program przywództwa Leadership Academy for Poland, który jest realizowany przy współpracy z Uniwersytetem Harvarda i innymi czołowymi światowymi uczelniami.

Raport Edu-Tech dostępny jest na stronie http://goo.gl/RZy358

Tagi

Skomentuj Cezar Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 thought on “Raport Edu-Tech 2016: polscy uczniowie poniżej średniej unijnej”

  1. ta wszystkim potrzebna ta umiejętność, fryzjerka albo murarz zamiast murować będzie apki o murowaniu robił. Już wszyscy mieli być po studiach i teraz nie ma kto pracować w wielu zawodach które wymagają fachowca. Na siłę będą zamęczać dzieci klepaniem kodu.