Rynek

Rynek komputerów PC się kurczy. Kto na tym zyskuje, a kto traci?

Prognozy dla rynku komputerów osobistych są gorzej niż słabe. Analitycy IDC prognozują, że w 2013 roku nabywców znajdzie niemal o 10% mniej takich komputerów niż przed rokiem.

Prognozy sprzedaży komputerów PC w 2013 roku obniżano już dwukrotnie – w marcu oraz w maju br. Nie jest więc wykluczone, że ostateczny spadek sprzedaży komputerów PC przekroczy 10% w skali roku. Oznaczałoby to, że faktyczna sprzedaż może zbliżyć się do poziomu 300 mln sztuk. Podobny poziom sprzedaży komputerów PC na świecie zanotowano w 2008 roku. Rok temu na świecie sprzedano ok. 350 mln takich komputerów. Warto dodać, że do tej pory komputery PC stosunkowo dobrze sprzedawały się w państwach rozwijających się oraz w Chinach. Obecnie jednak dostrzegalne jest załamanie sprzedaży także i na tych rynkach.

 

Pięciu największych producentów komputerów PC to kolejno: Lenovo, HP, Dell, Acer i Asus.

Rynek typowych komputerów osobistych znalazł się w trudnej sytuacji z powodu dość powszechnego ograniczania wydatków na IT – zarówno wśród użytkowników konsumenckich, jak i biznesowych, stale rozwijanej funkcjonalności nowoczesnych telefonów komórkowych, a także rosnącej popularności tabletów. Dość powiedzieć, że podczas, gdy rynek PC przechodzi załamanie, prognozy sprzedaży tabletów zakładają rekordkowo wysokie – sięgające niemal 60% rocznie – wzrosty.

Popularyzacja telefonów i tabletów jako podstawowych narzędzi przekłada się na wzrost zainteresowania aplikacjami biznesowymi obsługiwanymi za pośrednictwem przeglądarki internetowej, bądź w całości dostępnymi w formie usługi. Niewykluczone więc, że ze sprzedażowego punktu widzenia głównym beneficjentem zmian na rynku PC są dostawcy oprogramowania oferowanego w modelu usługowym. W tym kontekście warto wspomnieć o obserwowanych na rynku amerykańskim wzrostów sprzedaży komputerów Google Chromebook.

W trudnej sytuacji są natomiast najwięksi producenci komputerów osobistych. Przykład pierwszej trójki – firm Lenovo, HP i Dell – pokazuje w jak różny sposób starają się oni uniezależnić własną działalność od segmentu PC. Koncern Lenovo stawia przede wszystkim na rozwój w segmencie tabletów oraz telefonów komórkowych. To właśnie smartfony mają być jednym z głównych źródeł przychodów chińskiej firmy w przyszłości. Plan reorganizacji koncernu Hewlett-Packard zakłada z kolei przekształcenie firmy w dostawcę kompleksowych rozwiązań wspierających przetwarzanie danych. Dział sprzętowy ma być tylko jednym z elementów szerszej oferty, na którą złożą się też m.in. usługi oraz oprogramowanie biznesowe. W podobnym kierunku swój model biznesowy zmienia również Dell. Amerykański koncern inwestuje jednak głównie w rozwój oferty rozwiązań serwerowych oraz sieciowych. Jednocześnie przedstawiciele wszystkich wiodących producentów komputerów osobistych zapowiadają dalszy rozwój oferty także i w tym zakresie. Eksperci uważają jednak, że sprzedaż nowych komputerów osobistych hamują wysokie ceny detaliczne. Tutaj jednak producenci mają coraz mniejsze pole manewru – ceny detaliczne są bowiem pochodną kosztów zakupu kolejnych generacji procesorów, coraz wyższych kosztów produkcji, logistyki, a także systemu operacyjnego. Część analityków twierdzi wręcz, że sytuację na rynku PC pogarszyła premiera Windows 8…

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *