MENU

Rynek komputerów PC się kurczy. Kto na tym zyskuje, a kto traci?

2 września 2013Rynek

Prognozy dla rynku komputerów osobistych są gorzej niż słabe. Analitycy IDC prognozują, że w 2013 roku nabywców znajdzie niemal o 10% mniej takich komputerów niż przed rokiem.

Prognozy sprzedaży komputerów PC w 2013 roku obniżano już dwukrotnie – w marcu oraz w maju br. Nie jest więc wykluczone, że ostateczny spadek sprzedaży komputerów PC przekroczy 10% w skali roku. Oznaczałoby to, że faktyczna sprzedaż może zbliżyć się do poziomu 300 mln sztuk. Podobny poziom sprzedaży komputerów PC na świecie zanotowano w 2008 roku. Rok temu na świecie sprzedano ok. 350 mln takich komputerów. Warto dodać, że do tej pory komputery PC stosunkowo dobrze sprzedawały się w państwach rozwijających się oraz w Chinach. Obecnie jednak dostrzegalne jest załamanie sprzedaży także i na tych rynkach.

 

Pięciu największych producentów komputerów PC to kolejno: Lenovo, HP, Dell, Acer i Asus.

Rynek typowych komputerów osobistych znalazł się w trudnej sytuacji z powodu dość powszechnego ograniczania wydatków na IT – zarówno wśród użytkowników konsumenckich, jak i biznesowych, stale rozwijanej funkcjonalności nowoczesnych telefonów komórkowych, a także rosnącej popularności tabletów. Dość powiedzieć, że podczas, gdy rynek PC przechodzi załamanie, prognozy sprzedaży tabletów zakładają rekordkowo wysokie – sięgające niemal 60% rocznie – wzrosty.

Popularyzacja telefonów i tabletów jako podstawowych narzędzi przekłada się na wzrost zainteresowania aplikacjami biznesowymi obsługiwanymi za pośrednictwem przeglądarki internetowej, bądź w całości dostępnymi w formie usługi. Niewykluczone więc, że ze sprzedażowego punktu widzenia głównym beneficjentem zmian na rynku PC są dostawcy oprogramowania oferowanego w modelu usługowym. W tym kontekście warto wspomnieć o obserwowanych na rynku amerykańskim wzrostów sprzedaży komputerów Google Chromebook.

W trudnej sytuacji są natomiast najwięksi producenci komputerów osobistych. Przykład pierwszej trójki – firm Lenovo, HP i Dell – pokazuje w jak różny sposób starają się oni uniezależnić własną działalność od segmentu PC. Koncern Lenovo stawia przede wszystkim na rozwój w segmencie tabletów oraz telefonów komórkowych. To właśnie smartfony mają być jednym z głównych źródeł przychodów chińskiej firmy w przyszłości. Plan reorganizacji koncernu Hewlett-Packard zakłada z kolei przekształcenie firmy w dostawcę kompleksowych rozwiązań wspierających przetwarzanie danych. Dział sprzętowy ma być tylko jednym z elementów szerszej oferty, na którą złożą się też m.in. usługi oraz oprogramowanie biznesowe. W podobnym kierunku swój model biznesowy zmienia również Dell. Amerykański koncern inwestuje jednak głównie w rozwój oferty rozwiązań serwerowych oraz sieciowych. Jednocześnie przedstawiciele wszystkich wiodących producentów komputerów osobistych zapowiadają dalszy rozwój oferty także i w tym zakresie. Eksperci uważają jednak, że sprzedaż nowych komputerów osobistych hamują wysokie ceny detaliczne. Tutaj jednak producenci mają coraz mniejsze pole manewru – ceny detaliczne są bowiem pochodną kosztów zakupu kolejnych generacji procesorów, coraz wyższych kosztów produkcji, logistyki, a także systemu operacyjnego. Część analityków twierdzi wręcz, że sytuację na rynku PC pogarszyła premiera Windows 8…

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »