MENU
Advertisement

Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce wzrośnie w 2015 o 1,8%

21 października 2015Polecane tematy, Rynek

Wartość rynku w 2014 r. wyniosła 35,5 mld zł, co oznacza wzrost w tym roku do 36,1 mld zł. Oznacza to także odwrócenie trendu spadkowego. W zeszłym rok bowiem wartość rynku telekomunikacyjnego spadła o 1,7%. Jeszcze wyraźniejszy spadek odnotowany był w roku 2013.

Wg raportu PMR „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020”, kluczowe znaczenie dla wyników sektora w 2014 r. miały wyniki operatorów telefonii komórkowej, których skumulowane przychody, okazały się wyższe niż rok wcześniej, choć nominalnie wzrost wyniósł zaledwie nieco ponad 200 mln zł. Warto przy tym zaznaczyć, że był to wynik uwzględniający całkowite przychody operatorów, w tym również sprzedaż urządzeń, telefonów i innego sprzętu, która towarzyszy nabywaniu usług telekomunikacyjnych. Jest to o tyle istotne, że operatorzy komórkowi w ostatnim czasie wydzielili sprzedaż sprzętu do osobnych umów decydując się na wejście w system ratalny, w przeciwieństwie do klasycznych subsydiów.

Negatywnie na wynik całej branży oddziaływały spadki w sektorze telefonii stacjonarnej, gdzie po raz kolejny przychody operatorów na rynku detalicznym i hurtowym topniały w tempie dwucyfrowym.

Do spadku przychodów doszło także na rynku transmisji danych i dostępu do internetu, który – według danych PMR – stracił w roku ubiegłym 1,2%. Poziom nasycenia usługami internetowymi i rywalizacja na pakiety, nie pozwoliły na wzrost skumulowanych przychodów. Na stagnację na rynku masowym nałożyły się też ostre przeceny i renegocjacje kontraktów w segmencie B2B. W efekcie rynek po raz pierwszy w historii zanotował spadek, choć w praktyce od trzech lata balansował na granicy.

XWW5GbLaQM4rI0HJ1D7Hvu3-_QtOp4WUYULGo-IbHn8

PMR prognozuje, że rynek usług operatorskich w Polsce wzrośnie w 2015 r. o 1,8%. „Analizując choćby wyniki za dwa pierwsze kwartały tego roku, jesteśmy zdania, że w tym roku skumulowane przychody sieci komórkowych i operatorów wirtualnych w Polsce wzrosną. Po raz pierwszy od wielu lat rynek komórkowy nie odczuje w zasadzie żadnego bezpośredniego wpływu regulatora, który w przeszłości konsekwentnie obniżał stawki MTR. Kluczowe znaczenie będą mieć czynniki stricte rynkowe i konkurencja między operatorami” – komentują analitycy PMR.

W kolejnych latach najwięksi operatorzy pozostaną przy obecnych strategiach tworzenia swojego rodzaju konglomeratów telekomunikacyjnych, oferujących klientom szeroki wachlarz usług przekrojowo z każdego segmentu rynku. Oczywiście w przypadku każdej z firm wyeksponowane zostaną przede wszystkim korzyści wynikające z charakteru prowadzonej działalności (tańsze połączenia po IP, mobilność, cyfrowa jakość odbieranego kanału itp.). Im więcej usług, tym większa możliwość do sprzedaży i większa lojalność klientów, bardzo istotna w momencie wysokiego nasycenia rynku.

Rosnące nasycenie usługami i statystyki w zakresie migracji klientów wywierają dużą presję na operatorów. Pomijając już nawet korzyści wynikające z wyższego ARPU, im większą liczbą usług operatorzy zwiążą w przyszłości klientów, tym mniejsza szansa, że będą oni skłonni do zmiany. Niska rotacja bazy w sytuacji wysokiego nasycenia rynku jest sprawą o kapitalnym znaczeniu. Jest to w zasadzie główny powód – co przyznają w rozmowach sami operatorzy – który bardzo mocno scala obecne podejście i nie zachęca do gwałtownych zmian. Można się zastanawiać, na ile klienci realnie potrzebują niektórych usług, czy rzeczywiście pakiety przynoszą dodatkowe przychody, albo jak się dostawcy usług telekomunikacyjnych odnajdują w roli detalistów na rynku energii elektrycznej. Można kwestionować marżowość dodatkowych usług, które mogą przynosić 1-2% lub nawet w ogólnie nie wnosić nic z punktu widzenia czystej zyskowności. Mimo to, nadal wskaźniki dotyczące churn są i będą dla operatorów wskazówką by strategię pakietów kontynuować.

The following two tabs change content below.
Adam Jadczak

Adam Jadczak

O IT w biznesie pisze od 23 lat. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rynkiem IT oraz informatyką w zastosowaniach biznesowych. Od września 2013 roku redaktor naczelny serwisu ITwiz.pl, od kwietnia 2014 roku redaktor naczelny magazynu ITwiz. Pomysłodawca raportu ITwiz Best 100 „Dwa oblicza IT”, wydanego w czerwcu 2015 roku.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Zapisz się na nasz newsletter - otrzymasz 2 raporty

Ponad 50-cio stronicowe wydania w wersji PDF:

1. "Biznes In-memory"
2. "Cloud Computing:
      Aplikacje i Infrastruktura"

Wyślemy do Ciebie maksymalnie 4 wiadomości w miesiącu.

Dziękujemy

Na podany e-mail wysłaliśmy link z prośbą o weryfikację
adresu. Po kliknięciu w link otrzymasz dostęp do raportów.