MENU
Advertisement

Salesforce celem wrogiego przejęcia?

30 kwietnia 2015Branża, Polecane tematy, Rynek

Amerykański koncern zaangażował grupę doradców finansowych, którzy mają wspierać firmę w dążeniu do zachowania niezależności. Ma to potwierdzać doniesienia mówiące, że jeden z gigantów branży IT może niebawem podjąć próbę przejęcia firmy Salesforce. Wśród potencjalnych nabywców wartej niemal 50 mld USD spółki wymienia się koncerny: Microsoft, Oracle, HP, IBM i SAP.

Marc Benioff, CEO Salesforce na Dreamforce 2014 (© Photo by Jakub Mosur Photography)
Marc Benioff, CEO Salesforce na Dreamforce 2014, Źródło: Salesforce (© Photo by Jakub Mosur Photography)
Pogłoski na temat działań podjętych przez kierownictwo Salesforce podgrzały dyskusję na temat ewentualnej fuzji spółki uznawanej za jednego z pionierów rynku chmurowego oprogramowania biznesowego. Z informacji agencji Bloomberg wynika, że władze Salesforce podejmują działania mające zabezpieczyć firmę przed ewentualnym przejęciem przez inny podmiot. Unikalna pozycja rynkowa firmy Salesforce – znanej przede wszystkim z chmurowych rozwiązań wspierających zarządzanie relacjami z klientami – czyni z niej łakomy kąsek dla niemal wszystkich koncernów zainteresowanych wzmocnieniem własnej oferty rozwiązań i technologii cloud. Warto przy tym dodać, że rozwój oferty w tym właśnie zakresie jest dziś priorytetem większości wiodących dostawców rozwiązań IT.

Unikalna pozycja rynkowa firmy Salesforce czyni z niej łakomy kąsek dla niemal wszystkich koncernów zainteresowanych wzmocnieniem własnej oferty rozwiązań i technologii cloud.

Co ważne, na wieść o potencjalnym przejęciu wartość akcji amerykańskiego koncernu wzrosła o niemal jedną piątą – do rekordowego poziomu 78,46 USD za akcję. Obecna wartość firmy sięga prawie 50 mld USD, co zdaniem ekspertów powoduje, że lista potencjalnych nabywców nie jest długa. Otwiera ją Microsoft – zdaniem wielu osób gigant z Redmond znajduje się obecnie na najlepszej pozycji do zakupu Salesforce. Poza aspektami wynikającymi z komplementarności ofert obu firm coraz częściej mówi się o stopniowym zacieśnianiu współpracy między koncernami Microsoft i Salesforce. Efektem nawiązanej w połowie zeszłego roku strategicznej współpracy jest m.in. wprowadzenie aplikacji Salesforce na urządzenia pracujące pod kontrolą najnowszej wersji środowiska Windows oraz integracja wybranych rozwiązań chmurowych Salesforce z aplikacjami pakietu Office. Duże znaczenie ma również fakt, że – według ostatniego raportu finansowego – Microsoft dysponuje gotówką i inwestycjami krótkoterminowymi o wartości ponad 95 mld USD.

W roli potencjalnych nabywców Salesforce najczęściej wymieniane są też firmy: Oracle, HP, IBM oraz SAP. Obecna oferta Salesforce jest komplementarna wobec rozwiązań ofertowanych przez wszystkie cztery wymienione firmy. Wszystkie cztery – jeśli nie dysponują odpowiednio wysokimi zapasami gotówki – są zdolne do szybkiego pozyskania odpowiedniego finansowania. W przypadku firmy Oracle dodatkową korzyścią z przejęcia Salesforce miałoby być m.in. pozyskanie sporej – przez wzgląd na silną do niedawna konkurencję między obiema firmami – i komplementarnej bazy klientów. HP zyskałby natomiast możliwość szybkiego rozszerzenia oferty powstałej po podziale koncernu i wyspecjalizowanej w rozwiązaniach oraz usługach korporacyjnych, spółki HP Enterprise. Ewentualna transakcja wpisywałaby się też w szereg zrealizowanych w ostatnich latach i ukierunkowanych na wzmocnienie oferty oprogramowania biznesowego oraz technologii cloud, przejęć koncernu IBM. Z kolei firmie SAP, zakup Salesforce pozwoliłby szybko zwiększyć dynamikę rozwoju na rynku rozwiązać chmurowych.

Wśród podmiotów potencjalnie zainteresowanych zakupem firmy Salesforce wymienia się też koncerny takie jak: Google, Amazon, a nawet Facebook. Przedstawiciele firmy Salesforce, ani podmiotów wymienianych w roli potencjalnych nabywców nie komentują doniesień agencji Bloomberg. Co więcej, analitycy rynkowi oceniają, że potencjalny nabywca może zrezygnować z wrogiego przejęcia Salesforce nawet przed oficjalnym ogłoszeniem takiego zamiaru.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Zapisz się na nasz newsletter - otrzymasz 2 raporty

Ponad 50-cio stronicowe wydania w wersji PDF:

1. "Biznes In-memory"
2. "Cloud Computing:
      Aplikacje i Infrastruktura"

Wyślemy do Ciebie maksymalnie 4 wiadomości w miesiącu.

Dziękujemy

Na podany e-mail wysłaliśmy link z prośbą o weryfikację
adresu. Po kliknięciu w link otrzymasz dostęp do raportów.