MENU

Stawiamy na jakość i budowanie długofalowych relacji
EVP

6 lipca 2017Artykuł z magazynu ITwiz, Biznes, Branża, Executive ViewPoint, Polecane tematy

Executive ViewPoint
Z Marcinem Zmaczyńskim, Country Managerem Aruba Cloud w Europie Środkowo-Wschodniej, rozmawiamy o perspektywach i specyfice polskiego rynku chmury, wspieraniu start-upów i walce z globalną konkurencją.

Kładziemy bardzo duży nacisk na budowanie trwałych relacji z klientami, czego świetnym przykładem jest nasz program dla start-upów. Uruchomiliśmy w Polsce program „We START you UP”. Jego celem jest technologiczne wsparcie młodych firm, które mają ambicje wejść na europejski lub globalny rynek. Innym przykładem budowania relacji są prowadzone przez nas webinaria, które mają edukacyjny, a nie marketingowy, charakter. Są adresowane do SysAdminów i osób odpowiedzialnych za DevOps, zajmujących się utrzymaniem
infrastruktury w firmach.

Aruba Cloud to stosunkowo nowa firma w Polsce. Jaką dotychczas udało się Wam wypracować pozycję?

Firma ma włoskie korzenie, a na polskim rynku działa od 2 lat. Budowanie naszej pozycji rozpoczęliśmy od zaoferowania w bardzo atrakcyjnej cenie serwerów wirtualnych VPS działających na platformie VMware. To nasz wyróżnik, ponieważ większość konkurencji korzysta z KVM lub OpenVZ. Dzięki zastosowaniu platformy wirtualizacyjnej renomowanego dostawcy jesteśmy w stanie zapewnić wysoką jakość i niezawodność działania. Choć nasze usługi są dostępne w atrakcyjnych cenach, to klientów chcemy przyciągnąć przede wszystkim jakością. W tej kwestii nie idziemy na żadne ustępstwa. Dlatego bazujemy wyłącznie na sprawdzonych podzespołach, w tym Della, Intela i Cisco.

Udostępnienie 1,5 roku temu serwerów wirtualnych traktujemy jako swoiste przywitanie z rynkiem, bazę do zbudowania trwałych relacji z klientami. Oferta spotkała się z dobrym odbiorem w Polsce. Dotychczas pozyskaliśmy ponad 10 tys. Komercyjnych użytkowników, co uważam za duży sukces. Tym bardziej, że widzimy rosnące zainteresowanie droższymi wersjami VPS oraz pozostałymi, bardziej zaawansowanymi usługami w naszej ofercie. Naszym strategicznym produktem jest Cloud Pro, czyli oferta chmury publicznej i prywatnej.

Obecnie usługi Aruba Cloud oferowane są z europejskich centrów danych firmy. Czy planowane są inwestycje w tego typu ośrodki w Polsce?

Polski rynek jest dla nas bardzo ważny. Aby wzmocnić na nim naszą pozycję, najpewniej jeszcze na jesieni 2017 r. otworzymy w Warszawie własne centrum danych, które będzie realizować takie usługi, jak VPS, Cloud Pro oraz Private Cloud. Będzie to tzw. partnerskie centrum danych, gdzie nasza infrastruktura IT zostanie umieszczona w kolokacji utrzymywanej przez jednego z liderów rynku data center w Polsce.

Z nowego centrum danych będziemy oferować usługi lepiej dostosowane do polskiego rynku. Z rozmów z klientami i przeprowadzonych ankiet wynika bowiem, że polscy użytkownicy mają nieco inne oczekiwania niż ci z Europy Zachodniej. Rodzimi klienci zamiast gotowych, kompleksowych pakietów wolą mieć większy wybór, aby móc lepiej kontrolować koszty usług cloud, z których korzystają. Przykładowo, gotowi są zrezygnować z nielimitowanego transferu danych na rzecz niższej ceny.

Warto dodać, że właśnie na polskim rynku Aruba Cloud będzie testować nowe produkty. Decyzja ta jest podyktowana faktem, że nasi użytkownicy są wymagający, a jednocześnie nie boją się nowych produktów, a zwłaszcza korzystania z modelu cloud computing. Pod tym względem korzystnie wypadamy na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Dlaczego Polska jest dla Was tak istotna?

Przede wszystkim jest to efekt bardzo dobrych wyników, które osiągnęliśmy w Polsce, i które nadal wykazują tendencją wzrostową. Ponadto rynek usług chmurowych w Polsce jest bardzo perspektywiczny. Jednocześnie panuje na nim duża konkurencja, zarówno ze strony firm lokalnych, jak i światowych potentatów. Choć klienci są wymagający i bardzo wrażliwi cenowo, już teraz widzimy, że na rodzimym rynku jest miejsce i zapotrzebowanie na usługi Aruba Cloud. Rozwój w Polsce pomoże nam także w dalszej ekspansji na rynki Europy Wschodniej. Co więcej, według analizy BSA, Polska znalazła się w pierwszej 10. najbardziej przyjaznych chmurze państw na świecie.

Jaką strategię wybrała Aruba Cloud, aby wyróżnić się na trudnym, polskim rynku?

Naszą podstawową usługę VPS oferujemy już od 4 zł miesięcznie, ponieważ na biznes patrzymy długoterminowo. W ten sposób możemy dotrzeć do osób, które jeszcze nie pracują zawodowo, np. studentów. Za symboliczną opłatę mogą poznać nasze produkty, a kiedy zaczną pracę zawodową, będą już znać naszą markę.

Kładziemy bardzo duży nacisk na budowanie trwałych relacji z klientami, czego świetnym przykładem jest nasz program dla start-upów. Środowisko młodych, innowacyjnych firm rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Dla porównania, na Ukrainie, gdzie również jest bardzo dużo dobrych programistów, rynek startupowy jest niewielki. W Polsce nie mamy kompleksów i młode firmy chcą działać globalnie lub przynajmniej na arenie europejskiej.

Innym przykładem budowania relacji są prowadzone przez nas webinaria, które mają edukacyjny, a nie marketingowy, charakter. Są adresowane do SysAdminów i osób odpowiedzialnych za DevOps, zajmujących się utrzymaniem infrastruktury w firmach. W pojedynczym webinarium udział bierze od 200 do 300 osób. Jest to dla nas dobre źródło informacji o potrzebach i oczekiwaniach rynku. Jest to też dobry sposób na budowanie relacji.

Jak europejscy dostawcy usług cloud radzą sobie z globalną konkurencją?

Aruba jest jednym z założycieli CISPE – koalicji dostawców usług infrastruktury chmurowej w Europie (Cloud Infrastructure Services Providers in Europe). Jednym z celów CISPE jest dbanie o wysokie standardy usług, do czego przyczyniło się wprowadzenie kodeksu postępowania w dziedzinie ochrony danych, który wyprzedził wejście w życie unijnej regulacji RODO. Z drugiej strony zadaniem CISPE jest wspieranie europejskich dostawców chmury, aby mogli skutecznie konkurować z gigantami typu Google, Microsoft czy Amazon.

Pod Mediolanem otworzyliście niedawno Global Cloud Data Center. Co jest interesującego w tej inwestycji?

Jest to jedno z największych i najnowocześniejszych centrów danych w Europie, mające certyfikat Rating 4 według ANSI/TIA 942-A, który poświadcza maksymalny poziom bezpieczeństwa i niezawodności. Jest to też w pełni „zielone” centrum danych, którego zasilanie w 100% pochodzi z własnej elektrowni wodnej oraz systemu fotowoltaicznego. Chłodzenie zapewnia natomiast bardzo wydajny system geotermiczny. Co istotne, korzystający z niego klienci nie ponoszą dodatkowych opłat za ten wysoki poziom niezawodności i dostępności. Obecnie kampus ma aż 200 tys. m2, a został zaprojektowany tak, aby możliwa była jego dalsza rozbudowa. Z tego ośrodka będziemy świadczyć usługi również dla użytkowników w Polsce. Wielu klientów wybiera to centrum danych m.in. ze względu na szybką komunikację sieciową oraz możliwość zabezpieczenia tzw. georedundancji w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Aruba Cloud to nie tylko sprzedaż usług data center. Jak wspomniał Pan wcześniej, firma wspiera też start-upy w różnych krajach, także w Polsce. Na czym polega ta działalność?

Uruchomiliśmy w Polsce program „We START you UP”. Jego celem jest technologiczne wsparcie młodych firm, które mają ambicje wejść na europejski lub globalny rynek. W ramach wsparcia oferujemy im dedykowanego opiekuna oraz infrastrukturę w chmurze o wartości do 200 tys. zł w ciągu 3 lat. W zamian nie stawiamy żadnych żądań. Po zakończeniu okresu wsparcia klient ma pełną swobodę, czy nadal chce korzystać z naszej infrastruktury, czy woli inne rozwiązanie.

Program składa się z czterech etapów. Pierwszym są szkolenia, a w drugim (Etap Start) oferujemy voucher o wartości 12 tys. zł. Wśród firm zakwalifikowanych do tej fazy raz w roku wybieramy – podczas dnia prezentacji – najbardziej obiecujące start-upy, które w ostatnim etapie przez 24 miesiące mogą korzystać z dużo większego wsparcia. Otrzymują one infrastrukturę Aruba Cloud o wartości do 200 tys. zł. Do tego etapu wybieramy najbardziej perspektywiczne start-upy, które mają odpowiedni przychód, liczbę klientów i ruch na stronie. Ten ostatni rośnie w ich przypadku bardzo szybko, stąd potrzebują elastycznej i skalowalnej infrastruktury IT do jego obsłużenia.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »