RynekPolecane tematy

Uber, Facebook i BMW wśród zainteresowanych zakupem biznesu mapowego Nokii

Nieoficjalnie mówi się, że w gronie firm zainteresowanych przejęciem działu rozwijającego platformę HERE znalazły się m.in. Uber, Facebook oraz konsorcjum koncernów BMW, Audi i Daimler.

Uber, Facebook i BMW wśród zainteresowanych zakupem biznesu mapowego Nokii

O ile w przypadku koncernów motoryzacyjnych przejęcie technologii mapowych i lokalizacyjnych Nokii przyspieszyłoby zapewne prace nad rozwojem wbudowanych w samochody systemów infotainment oraz zautomatyzowanych aut, tak dla firm z branży usług internetowych – pozwoliłoby uniezależnić się od innych dostawców rozwiązań nawigacyjnych. Dodatkowo, Bloomberg donosi, że kierownictwo Nokii stara się zainteresować swoją ofertą przedstawicieli firm takich jak: Apple, Alibaba Group i Amazon.

Eksperci zauważają, że dział HERE specjalizuje się dziś przede wszystkim w rozwiązaniach dla sektora motoryzacyjnego. W 2013 roku sprzedaż map i rozwiązań lokalizacyjnych dla tego sektora stanowiła źródło ponad połowy przychodów tego działu biznesowego fińskiej firmy. Dodatkowo, na rozwiązaniach Nokii w dużej mierze bazują mapy wykorzystywane w usługach internetowych koncernów Amazon, Microsoft, Samsung i Yahoo.

Sprzedaż – wywodzącego się pośrednio z rozwiązań przejętej przez Nokię firmy Navteq – działu Nokia HERE ma przynieść fińskiej firmie przynajmniej 3 mld euro. Warto dodać, że w 2008 roku Nokia zapłaciła za firmę Navteq ok. 8,1 mld USD.
Zamiar wydzielenia i odsprzedaży działu rozwijającego technologie lokalizacyjne oraz oprogramowanie nawigacyjne niemal równolegle z ogłoszeniem porozumienia w sprawie przejęcia firmy Alcatel-Lucent. Warta niemal 16 mld euro transakcja wzmocni pozycję Nokii na światowym rynku rozwiązań telekomunikacyjnych – co wpisuje się w obecną strategię rynkową fińskiego koncernu.

Warto dodać, że przedstawiciele kierownictwa Nokii oficjalnie zdementowali pogłoski na temat rzekomych planów powrotu na rynek urządzeń mobilnych – Nokia nie zamierza na nowo stawać się producentem smartfonów i tabletów. Nie oznacza to jednak, że – po tym jak Microsoft odkupił dział rozwiązań mobilnych Nokii i zrezygnował z marki fińskiego producenta – marka Nokia całkowicie zniknie z rynku urządzeń przenośnych. Dowodem tego jest, przykładowo, zapowiedziany pod koniec zeszłego roku tablet Nokia N1. Jego produkcją, sprzedażą i dystrybucją zajmuje się jednak tajwańska firma Foxconn.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *