MENU

Udany biznes zależy od reputacji w oczach indywidualnego klienta

29 września 2017Biznes, CDO, Polecane tematy

W świecie postępującej informatyzacji kolejnych dziedzin życia rośnie znaczenie gospodarcze jednej z podstawowych więzi społecznych. Budowanie relacji opartych na zaufaniu w obliczu postępującej transformacji cyfrowej, rosnącej skali zagrożeń, a także dynamicznych i złożonych relacji z klientami, partnerami i pracownikami nie jest – i nie będzie – zadaniem trywialnym.

PRZECZYTAJ RAPORT
Przygotowany we współpracy ITwiz i IBM Polska

Publikacja w kompleksowy sposób omawia problematykę związaną z koniecznością dostosowania biznesu do realiów dzisiejszej gospodarki, wprowadzenia niezbędnych zmian procesowych, a także – co być może najistotniejsze – prezentuje trendy i rozwiązania technologiczne, które w wielu wymiarach wpisują się w potrzeby organizacji biznesowych, które stawiają na długofalowe, oparte na zaufaniu relacje z klientami i partnerami. Zapraszamy do lektury


Raport dostępny jest do pobrania za pośrednictwem strony IBM.

Jeszcze do niedawna mówiło się, że najcenniejszym zasobem, jakim mogą dysponować organizacje biznesowe są dane – o klientach, o rynku, o technologii. Firmy posiadające dostęp do danych oraz rozwiązania i procesy pozwalające wykorzystać zapisaną w nich wiedzę, mają możliwość szybszego podejmowania bardziej trafnych – dopasowanych do potrzeb klienta – potrzeb. Z drugiej jednak strony informacji lawinowo przybywa. Ich znaczenie biznesowe jest różne. Jednak chęć zbudowania organizacji procesowo opartych na danych przekłada się na gromadzenie i przetwarzanie w systemach IT niemal wszystkich dostępnych informacji.

W świecie powszechnej pogoni za czasem każdy zbiór danych może przecież dostarczać dodatkowego kontekstu warunkującego podjęcie właściwej decyzji, choć niekoniecznie będzie to kontekst o radykalnym znaczeniu. Tych najbardziej wartościowych, trafnych i łatwych do operacjonalizacji danych dostarczają firmom sami klienci i kontrahenci, i to najczęściej w bezpośrednich relacjach. Okazuje się więc, że nawet cenniejsze od danych stają się dobre relacje z nabywcami i partnerami. Ich fundamentem musi być zaufanie.

Podstawowa więź biznesowa

Zaufanie, jako przeświadczenie, że podejmowane przez określony podmiot działania będą zgodne z oczekiwaniami i interesem danej osoby, staje się dziś fundamentem udanych, długoterminowych relacji biznesowych. Na takiej definicji zaufania w pewnym stopniu opierają się zresztą modele biznesowe firm określanych dziś mianem pionierów cyfrowej transformacji. AirBnb, TaskRabbit, Uber, Blablacar czy Kickstarter to niektóre z przykładów organizacji, które – na zasadach komercyjnych – wspierają realizację różnego rodzaju usług opartych na koncepcji współdzielenia zasobów. Zarówno osoby dysponujące zasobami (samochodem, pokojem, środkami finansowymi lub umiejętnościami), jak i osoby chcące z nich skorzystać w domyśle ufają sobie wzajemnie.
O tym, że światowa gospodarka w coraz większym stopniu opierać będzie się na współdzieleniu, czyli używaniu zamiast posiadania, od lat mówi Rachel Botsman, współautorka – wydanej w 2010 roku – książki pt. „Co moje, to twoje: Jak wspólna konsumpcja zmienia nasze życie”. Opisuje ona m.in. w jaki sposób nowe technologie, w tym internetowe platformy bezpośredniej komunikacji pomiędzy użytkownikami, zmieniają światową gospodarkę i reguły funkcjonowania społeczeństw.

Już dziś, za sprawą mediów społecznościowych, głos jednego niezadowolonego klienta może istotnie wpłynąć na decyzje zakupowe setek kolejnych. Już dziś większość z nas domyślnie ufa opiniom innych użytkowników serwisów agregujących, np. oferty wyjazdów wakacyjnych. W nowych realiach opinia jednostki, a więc i znaczenie zaufania między wszystkimi uczestnikami systemu gospodarczego będą jeszcze bardziej znaczące.

Rachel Botsman podkreśla również, że podstawową walutą napędzającą tego typu usługi, a więc i zmiany gospodarcze jest zaufanie, wpływ na innych użytkowników usług oraz tzw. kapitał reputacji. Określenie to sprowadza się do stwierdzenia, że każdy z nas dysponując określoną reputacją, zależną od kontekstu i rodzaju współdzielonych zasobów, zyska odpowiednio silne możliwości wpływania na opinie lub decyzje innych. Docelowo, kapitał reputacji ma stać się głównym składnikiem majątku ludzi. Rachel Botsman wieści wręcz powstanie platform pozwalających na zarządzanie i gromadzenie tego kapitału w sposób niezależny od firm pośredniczących w takich usługach. Jak wpłynie to na tzw. duży biznes?

Z pewnością duże firmy będą musiały upodobnić modele działania do sposobu funkcjonowania mniejszych firm, nierzadko konkurując też z indywidualnymi dostawcami usług. Zyskają jednak zupełnie nowe możliwości komunikacji, ofertowania, ale i nawiązywania złożonych relacji z klientami. W ich efektywnym wykorzystaniu z pewnością pomocne okażą się projekty związane z 4 głównymi obszarami: chmurą obliczeniową, bezpieczeństwem, uczeniem maszynowym i modelami kognitywnymi, a także Blockchain.

Reputacja pod szczególnym nadzorem

Rozwój gospodarki opartej na zaufaniu w świecie, w którym serwery, aplikacje i usługi coraz częściej opierają się na ogólnodostępnych rozwiązaniach wymusi wdrażanie technologii zapewniających niemal doskonały poziom bezpieczeństwa danych i dostępności systemów. Każda awaria, nadużycie lub naruszenie bezpieczeństwa prowadzić mogą do – coraz bardziej przeliczalnych na dolary czy złotówki – strat wizerunkowych. Już dziś, za sprawą mediów społecznościowych, głos jednego niezadowolonego klienta może istotnie wpłynąć na decyzje zakupowe setek kolejnych. Już dziś większość z nas domyślnie ufa opiniom innych użytkowników serwisów agregujących, np. oferty wyjazdów wakacyjnych. W nowych realiach opinia jednostki, a więc i znaczenie zaufania między wszystkimi uczestnikami systemu gospodarczego będą jeszcze bardziej znaczące.

Więcej na temat rozwiązań i praktyk wpisujących się w potrzeby typowe dla gospodarki, w której fundamentem biznesu staje się zaufanie klienta piszemy na łamach Raportu ITwiz opracowanego we współpracy z firmą IBM.
Publikację można przeczytać lub pobrać ze strony IBM.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »