MENU
Advertisement

Uruchomiono system e-bilet w 10 gminach wokół Jastrzębia Zdrój

29 września 2015Biznes, Intel IT Center

Wykorzystując urządzenia z procesorami Intel, Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój wdrożył innowacyjny system e-bilet. Projekt – zrealizowany przez firmę R&G Plus z Mielca – miał na celu usprawnienie rozliczania transakcji poprzez wprowadzenie elektronicznego zamiennika dla kartonikowych biletów.

20150928_105901a

Na Śląsku prężnie działa Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój, którego jednym z zadań jest wspólna organizacja i realizacja komunikacji zbiorowej. Dba on o integrację w zakresie zarządzania komunikacją miejską na obszarze zrzeszenia. Komunikacja organizowana jest zgodnie z potrzebami poszczególnych gmin, uwzględniając jednocześnie oczekiwania społeczności lokalnej i wzrost wykorzystania środków finansowych.

Usprawnienie sprzedaży i rozliczeń przychodów z biletów

Jednym z wyzwań stojących przed związkiem było opracowanie bezpiecznego i niezawodnego systemu sprzedaży biletów, a następnie jego instalacja w kioskach i innych punktach sprzedaży na terenie kilku sąsiadujących gmin. Punkty sprzedaży były różnej wielkości i nie zawsze przygotowane do montażu w nich nowego terminala. W mniejszych punktach np. brakowało miejsca. Pasażerowie mogli w nich kupić wyłącznie bilety kartonikowe, a wpływy ze sprzedaży rozliczano następnie między sprzedawcą a operatorem komunikacji publicznej. Z punktu widzenia operatora było to kłopotliwe, ponieważ proces rozliczania był długotrwały. Dlatego podjęto decyzję o wdrożeniu systemu sprzedaży e-biletów.

Jednym z wyzwań stojących przed Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym w Jastrzębiu Zdrój było opracowanie bezpiecznego i niezawodnego systemu sprzedaży e-biletów. Dotąd pasażerowie mogli kupić wyłącznie bilety kartonikowe, a dopiero później wpływy ze sprzedaży rozliczano między sprzedawcą a operatorem komunikacji publicznej. Z punktu widzenia operatora było to kłopotliwe, ponieważ proces rozliczania był długotrwały. Dlatego podjęto decyzję o wdrożeniu systemu sprzedaży e-biletów.

Jednym z elementów nowego systemu musiały być terminale do sprzedaży. Wymagano urządzeń prostych w obsłudze, z dotykowym interfejsem i pracujących pod kontrolą systemu Windows, na którym działa platforma e-bilet. Ważnym wymaganiem było też podłączenie do Internetu, ponieważ wszystkie operacje przeprowadzane są online. Dodatkowo w miejskich autobusach musiały zostać zainstalowane czytniki e-biletów.

120 urządzeń 2w1 oraz All-in-One w punktach sprzedaży

Projekt został zrealizowany przy wsparciu funduszy unijnych. Jako terminale w punktach sprzedaży wykorzystano urządzenia typu 2w1 oraz All-in-One wyposażone w procesory Intel Core. Projekt został zrealizowany przez firmę R&G Plus z Mielca. Z kolei  BIT –Technologies odpowiadała za integrację i konfigurację sprzętu w punktach sprzedaży. Dostawcą sprzętu dla BIT-Technologies była firma One System. Łącznie zainstalowano 120 szt. urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro. „Procesory z tej rodziny charakteryzują się najlepszym połączeniem wydajności i mobilności. Układy są chłodzone pasywnie, dzięki czemu wyposażone w nie urządzenia pracują bezgłośnie” – przekonuje Paweł Szymczak, kierownik Działu Rozwoju Rynku w One System.

Terminale otrzymały również karty WWAN umożliwiające bezprzewodowy dostęp do Internetu oraz stacje dokujące. Taka konfiguracja sprzętu nie była przypadkowa. Niewielkie rozmiary urządzeń 2w1 umożliwiały ich instalację w małych punktach sprzedaży, gdzie brak miejsca uniemożliwiał montaż większych urządzeń. Dodatkowo użycie stacji dokującej, do której na stałe podłączono drukarkę i koder biletów, umożliwiło osobom prowadzącym punkty sprzedaży zabieranie ze sobą urządzenia po zakończeniu dnia pracy. Miało to zapobiec ewentualnym kradzieżom. Natomiast w pozostałych punktach – dysponujących większą przestrzenią – zainstalowano komputery typu All-in-One.

Oprogramowanie, które umożliwia sprzedaż oraz kontrolę biletów dostarczyła firma R&G Plus. Z kolei BIT-Technologies stworzyła serwis internetowy E-Bilet, który pełni rolę podstawowego kanału informacyjnego pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta oraz Portal Użytkownika Karty E-Biletu – oferujący m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty oraz formularz do wysyłania wiadomości.

Wykorzystanie urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro jako terminali w punktach sprzedaży umożliwiło łatwą dystrybucję biletów elektronicznych, a także szybkie rozliczanie transakcji. Operacje są rozliczane online, a wpływy ze sprzedaży biletów trafiają bezpośrednio do operatora komunikacji publicznej. Dopiero później rozlicza się on z punktami sprzedaży.

Bezpieczne transakcje w czasie rzeczywistym

System e-bilet zaczął funkcjonować w połowie 2015 roku. Obecnie na objętym jego zasięgiem terenie działa ponad 140 punktów sprzedaży, w których pojawiły się terminale elektroniczne z urządzeniami wyposażonymi w procesory Intel Core M, umożliwiające wykonywanie transakcji online. Dzięki temu transakcje są bezpieczne i monitorowane w czasie rzeczywistym przez Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdrój.

Jednocześnie karty elektroniczne zastąpiły kartonikowe bilety. Bilet elektroniczny funkcjonuje obecnie jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu.

Wykorzystanie urządzeń 2w1 Dell Venue 11 Pro z procesorami Intel Core M i technologią vPro jako terminali w punktach sprzedaży umożliwiło łatwą dystrybucję biletów elektronicznych, a także szybkie rozliczanie transakcji. Operacje są rozliczane online, a wpływy ze sprzedaży biletów trafiają bezpośrednio do operatora komunikacji publicznej. Dopiero później rozlicza się on z punktami sprzedaży.

Analiza ruchu i preferencji pasażerów

Wdrożone rozwiązanie daje właścicielom systemu e-bilet jeszcze kilka przydatnych możliwości. Technologia vPro usprawnia bowiem zarządzanie urządzeniami 2w1, które można zdalnie diagnozować i serwisować. To istotna zaleta, ponieważ terminale są rozsiane na dużym obszarze obejmującym 10 gmin. Dzięki tej technologii administratorzy IT otrzymują zdalny dostęp do urządzeń, nawet jeśli dojdzie w nich do awarii oprogramowania.

System daje też w przyszłości możliwość badania ruchu pasażerów dzięki czytnikom e-biletów. Zbierane dane umożliwiają określenie, gdzie sprzedaje się najwięcej biletów, jakie to są bilety oraz z których linii korzysta najwięcej pasażerów. Takie informacje mają posłużyć do optymalizowania usług komunikacyjnych w obrębie 10 gmin wokół Jastrzębia Zdrój.

System daje też w przyszłości możliwość badania ruchu pasażerów dzięki czytnikom e-biletów. Zbierane dane umożliwiają określenie, gdzie sprzedaje się najwięcej biletów, jakie to są bilety oraz z których linii korzysta najwięcej pasażerów. Takie informacje mają posłużyć do optymalizowania usług komunikacyjnych w obrębie 10 gmin wokół Jastrzębia Zdrój.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Zapisz się na nasz newsletter - otrzymasz 2 raporty

Ponad 50-cio stronicowe wydania w wersji PDF:

1. "Biznes In-memory"
2. "Cloud Computing:
      Aplikacje i Infrastruktura"

Wyślemy do Ciebie maksymalnie 4 wiadomości w miesiącu.

Dziękujemy

Na podany e-mail wysłaliśmy link z prośbą o weryfikację
adresu. Po kliknięciu w link otrzymasz dostęp do raportów.