Rynek
35% klientów zapłaci więcej za produkt, jeśli emisja CO2 związana z jego wytworzeniem zostanie zniwelowana
Między oczekiwaniami konsumentów a ofertami polskich firm widoczna jest spora niespójność. Badanie Adyen Retail Report wskazuje, że podczas gdy co drugi Polak woli robić zakupy u sprzedawców, którzy stają w obronie istotnych spraw, tylko 24% przedsiębiorstw na rynku tak postępuje.
Wspomniana analiza ujawniła ponadto, że więcej niż połowa Polaków nie zrobi zakupów u danego retailera, jeśli wie, że w jego procesach biznesowych pojawiają się problemy na tle etnicznym. Jednocześnie tyle samo (58%) stanowczo twierdzi, że obowiązkiem firm jest upewnienie się, że wszelkie wątpliwości w tej kwestii są rozwiane. Jak wskazuje badanie, jedynie 31% organizacji w Polsce ma stuprocentową pewność, że w ich działaniach tego typu okoliczności nie mają miejsca.
Docierając do rozległej grupy odbiorców sektor handlu ma ogromny wpływ na kształtowanie się postaw społecznych. Konsumenci coraz częściej oczekują od marek pozytywnych działań na rzecz społeczeństwa i środowiska, co w niektórych przypadkach ma już większe znaczenie niż cena. Okazywanie wsparcia dobrym celom i umożliwienie klientom opowiedzenia się po właściwej stronie pomaga więc zwiększyć ich lojalność.
Jak wskazują autorzy raportu, aby odpowiedzieć na takie oczekiwania, przedsiębiorstwa powinny zainteresować się wdrożeniem rozwiązań, które np. umożliwią konsumentom zmniejszenie śladu węglowego ich zakupów poprzez możliwość rekompensaty za zakup na końcowym etapie płatności. Taka deklaracja zazwyczaj przyjmuje formę okienka opatrzonego tekstem „chcę zrównoważyć swój ślad węglowy za te zakupy (+xx zł)”. Jak wspomniano wcześniej, 35% konsumentów potwierdza, że z chęcią zapłaci więcej za produkt, jeśli emisja dwutlenku węgla związana z jego produkcją zostanie zniwelowana. Niestety, obecnie zaledwie 20% przedsiębiorstw w Polsce oferuje im taką opcję.