Biznes
75% firm z branży retail nie wykorzystuje potencjału swoich danych
Ich poziom dojrzałości w tym zakresie jest niski lub średni – tak wynika z Barometru Retail przeprowadzonego przez firmę technologiczno-doradczą Future Mind. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie, bowiem blisko 40% organizacji z tego sektora planuje w najbliższym czasie zwiększyć inwestycje w pozyskiwanie oraz zarządzanie danymi konsumenckimi.
Efektywne korzystanie z zasobów danych konsumenckich może okazać się kluczowe dla przyszłych sukcesów biznesowych. Eksperci rynku e-commerce, którzy wzięli udział we wspomnianym badaniu, zdają się być tego świadomi. Zgodnie z wynikami analizy, dokładnie 38% z nich deklaruje, że ich firma planuje zwiększyć poziom inwestycji w obszarze pozyskiwania i zarządzania danymi konsumenckimi. Z kolei podobny odsetek (36%) utrzyma inwestycje na obecnym poziomie, a tylko 20% zamierza je zmniejszyć.
“Posiadanie strategii pozyskania i wykorzystania danych konsumenckich i jej efektywna egzekucja pozwala budować znaczącą przewagę konkurencyjną. Przejście od idei „big data”, czyli posiadania danych, do „smart data”, czyli użytecznych insightów, pozwala na lepsze zrozumienie klienta. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie strategii marketingowej i sprzedażowej, zwiększenie efektywności pozyskania nowych klientów oraz skuteczna lojalizacja istniejących poprzez dobranie odpowiedniej komunikacji i jej hiperpersonalizację” – komentuje Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.
Marketerzy przyznają jednocześnie (77%), że to dane zbierane bezpośrednio od klientów, znane jako 1st party data, mają dla ich biznesu większą wartość, a ich wykorzystanie usprawnia przede wszystkim personalizację oferty, dostosowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb klientów. Pozwalają także na prognozowanie popytu i związane z tym lepsze zarządzanie całym procesem sprzedaży.
Autorzy badania podkreślają natomiast, że warto pamiętać, iż w świecie phygital wszystko jest daną, a firmy, które zainwestowały w konsumenckie aplikacje mobilne, posiadają w swoim portfolio jedno z najbardziej wartościowych źródeł danych.
Jak zbierać i systematyzować dane?
Aby jak najefektywniej wykorzystać dane o konsumencie, należy dobrać odpowiednie technologie ich gromadzenia oraz klasyfikacji. Analizując odpowiedzi ankietowanych, można zauważyć, że najczęściej wybieranymi rozwiązaniami do zarządzania danymi są CRM (customer relationship management), CDP (customer data platform) oraz silosy danych. Równolegle, respondenci zgodnie podkreślają stale rosnącą rolę wykorzystania AI (artificial intelligence) do segmentacji danych, by następnie na ich podstawie personalizować oferty oraz prognozować rynkowy popyt popytu.
Mimo istotnego wsparcia, jakie technologie takie jak CRM i CDP oferują w zbieraniu i wykorzystywaniu danych konsumenckich, ankietowani przyznają, że integracja danych z wielu źródeł stanowi dla nich istotne wyzwanie. Pomimo dostępności zaawansowanych narzędzi, skuteczne łączenie i zarządzanie informacjami z różnych systemów bywa problematyczne.
“Sporym wyzwaniem, które będzie rosło z biegiem lat, jest umiejętność zachowania ciągłości danych i ich spójności w ramach organizacji, szczególnie w przypadku wielu zwinnych i niezależnych zespołów w jednej firmie. Po kilkunastu latach może dojść do sytuacji, gdy nie mamy ciągłości informacji i spójnych danych, a te są rozproszone w dziesiątkach systemów, z których najstarsze mogą być niedostępne. Odpowiednie migracje i utrzymanie danych stanowią spore wyzwanie, często niedoceniane w większych organizacjach” – podsumowuje Michał Tajchert, Engineering Manager w MODIVO.