Tak wynika z raportu State of Generative AI in the Enterprise firmy doradczej Deloitte. Większość organizacji wskazało, że w trakcie najbliższych 3-6 miesięcy na pełną skalę wdroży nie więcej niż co trzecie testowane narzędzie GenAI. Jednocześnie blisko 75% badanych uzyskuje oczekiwany zwrot w przypadku najbardziej zaawansowanych projektów generatywnej AI. A w przypadku jednej piątej firm zwrot z inwestycji w tę technologię przekroczył 30%. Opracowany przez Deloitte raport pokazuje stan wdrożenia generatywnej AI w przedsiębiorstwach z całego świata. Jak zauważają autorzy publikacji, wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii. Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20% z prowadzonych obecnie eksperymentów, z których na pełną skalę planują wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość. Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania GenAI są działy: IT (28% wskazań), operacyjne (11%), marketingu (10%), obsługi klienta (8%). Poza funkcją IT, organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach. Przykładowo, dział marketingu w handlu, działy operacyjne w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w branży finansowej. Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych. "Miniony rok był dla wielu organizacji okresem zdobywania doświadczeń w obszarze możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Coraz więcej podmiotów rozumie, jakie są korzyści oraz wyzwania związane z procesem skalowania tej technologii. Widocznym trendem jest rosnąca konieczność przyjęcia ustrukturyzowanego podejścia do implementacji AI. Chociaż firmy poczyniły duże postępy w obszarze infrastruktury oraz przygotowania technologicznego do pracy z generatywną sztuczną inteligencją, to istotnym wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i ich jakość oraz kwestia zgodności z regulacjami, bezpieczeństwa i prywatności" - komentuje Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte. Rosną korzyści 70% ankietowanych spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie 12 miesięcy. Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań. Jak wskazują autorzy raportu, takie podejście może umożliwić przejście z fazy eksperymentów do etapu realnych wdrożeń w obszarach, w których generatywna AI ma szanse przynieść największą wartość. Warto zaznaczyć, że niemal wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały mierzalny zwrot w inwestycji, a dla wspomnianej jednej piątej przekroczył on poziom 30%. W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów GenAI spełniły, a nawet przewyższyły oczekiwania. Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa - w przypadku 44% wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń. Zgodnie z odpowiedziami zarządzających projektami GenAI w globalnych organizacjach, w trakcie najbliższych dwóch lat głównymi wyzwaniami w praktycznym wykorzystywaniu rozwiązań AI w firmach będą: błędy mogące przynieść poważne konsekwencje (35% odpowiedzi), brak oczekiwanej wartości z inwestycji (34%), jakość danych (30%.), utrata zaufania do technologii (29%). Regulacje i ryzyko największymi wyzwaniami Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji oraz pojawienie się nowych regulacji prawnych sprawiają, że rośnie potrzeba ustrukturyzowanego podejścia do stosowania tej technologii w organizacjach. Zachowanie zgodności z regulacjami i zarządzanie ryzkiem są postrzegane jako dwa główne wyzwania (wskazywane odpowiednio przez 38 i 32% respondentów), które powstrzymują organizacje przed implementacją GenAI. Co więcej, według blisko 70% ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok. Pokazuje to konieczność strategicznego podejścia do budowania odpowiednich fundamentów od samego początku pracy z generatywną sztuczną inteligencją. Obecnie bardzo konkretne obowiązki nakłada na europejskie organizacje AI Act, a pierwsze wymogi zaczęły obowiązywać już na początku lutego br. Warto więc postawić na analizę zgodności stosowanych w przedsiębiorstwach procedur, polityk i modeli AI z nowymi regulacjami oraz wprowadzenie potrzebnych zmian w organizacjach. Rosnąca rola agentów AI Koncepcją, która w ostatnim czasie wzbudza zainteresowanie firm jest możliwość stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI. Chodzi o systemy oprogramowania mogące realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka. Co czwarty ankietowany stwierdził, że w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego wykorzystania tej technologii. Rozwiązania te mogą znacząco przyczynić się do stworzenia długotrwałej wartości biznesowej, ale złożoność ich działania w jeszcze większym stopniu nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek zadbania o kwestie regulacyjne, zarządzania ryzkiem czy dobór odpowiednich kompetencji do pracy z tymi systemami, podkreślają autorzy raportu. "Obecnie w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji. Równie istotne jest stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania" - podsumowuje Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte Pełna treść raportu znajduje się pod poniższym linkiem.