Artykuł z magazynu ITwizBranża ITExecutive ViewPointBiznesRynekPolecane tematy
ADS: skonsolidowany potencjał rozproszonych dotąd kompetencji
EVP
Executive ViewPoint
Z Andrzejem Dopierałą, prezesem zarządu Asseco Data Systems SA, rozmawiamy o ofercie tej nowej na polskim rynku firmy, planach związanych m.in. z Cyfrową Infrastrukturą Miejską i podpisie elektronicznym, w tym nowym produkcie Cloud Sign – istotnym zwłaszcza w kontekście dyrektywy eIDAS , a także o usługach opartych na posiadanych czterech centrach danych.
Synergia – po połączeniu sześciu działających dotąd niezależnie firm w Asseco Data Systems – działa w wielu obszarach. Dzięki integracji możemy klientom oferować szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu IT. Jednymi z nich są projekty związane z dostarczaniem infrastruktury IT zarówno do klientów dużych, jak i średnich. ADS jest też dedykowany – w ramach Grupy – do projektów z obszaru tzw. Cyfrowej Infrastruktury Miejskiej. W ofercie mamy także oprogramowanie własne, szkolenia, usługi Data Center oraz e-podpis.
Jaką rolę Asseco Data Systems będzie miała w Grupie Asseco Poland? Czy zakończono już połączenie wszystkich, sześciu firm, które „złożyły się” na ADS? Czy dokonano przejęcia Pionu Infrastruktury od Asseco Poland?
Formalnie działamy już razem od 4 stycznia. W kwietniu – jako szósta spółka – do ADS dołączyło szczecińskie Unizeto. Ostatnim krokiem jest włączenie w nasze struktury z dniem 1 lipca Pionu Infrastruktury Asseco Poland. Wówczas znajdziemy się w czołówce firm IT w Polsce, zatrudniając 1000 osób, z przychodami na poziomie 450 mln zł i zyskiem ponad 20 mln zł. Konsolidacja dokonana wokół Asseco Data Systems to element porządkowania struktury Grupy Asseco w Polsce.
Na jakich rozwiązaniach i usługach skupi się Asseco Data Systems?
Nasza firma skupia kompetencje sześciu spółek: Otago – specjalizującej się w rozwiązaniach dla samorządów, ADH-Soft – tworzącej rozwiązania dla firm leasingowych, Combidaty – oferującej szkolenia, ale także oprogramowanie do zarządzania tzw. miękkim HR oraz Przedsiębiorstwa Informatyki ZETO Bydgoszcz, Centrum Komputerowego ZETO Łódź i Unizeto. Zespół ekspertów pracujących wcześniej w tych trzech ostatnich firmach odpowiedzialny jest m.in. za produkcję oprogramowania oraz przetwarzanie danych na potrzeby ZUS (system EMIR) oraz KRUS (systemy NSIU i Farmer). W Bydgoszczy i Łodzi mamy też centra wydruków i zarządzania korespondencją masową. Naszymi klientami są m.in. PKO BP, ENEA i Play. Ponadto, jako następcy prawni Unizeto, oferujemy rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa IT – certyfikaty SSL i podpis elektroniczny. Mamy też w firmie zespół świadczący usługi programistyczne, zatrudniający ok. 100 osób.
Asseco Data Systems to oczywiście wszelkiego rodzaju projekty związane z projektowaniem i wdrażaniem infrastruktury IT. Od 1 lipca do Pionu Infrastruktury ADS, kierowanego przez Pawła Czajkowskiego, dołącza ponad 100-osobowy zespół z Asseco Poland, który zajmuje się biznesem rozwiązań infrastrukturalnych dla dużych firm i instytucji. Po tym połączeniu to ADS będzie odpowiadać w Grupie Asseco za projekty związane z dostarczaniem tzw. tradycyjnej infrastruktury IT zarówno do klientów dużych, jak i średnich. Poza tym ADS jest dedykowany w ramach Grupy do projektów z obszaru tzw. Cyfrowej Infrastruktury Miejskiej.
Czy oferta związana z Cyfrową Infrastrukturą Miejską ma związek z projektami typu smart city?
Tak, Cyfrowa Infrastruktura Miejska obejmuje takie rozwiązania, jak: parkometry, biletomaty, elektroniczne tablice informacyjne, karty miejskie, inteligentne rozwiązania transportowe czy inteligentne systemy oświetlenia. Tu oczywiście naturalnym dla nas klientem są samorządy, z którymi współpracujemy od wielu lat – są to użytkownicy naszego oprogramowania – systemu Otago. Mamy też na swoim koncie doświadczenia z projektów z zakresu smart city realizowane w ramach Asseco Poland (Śląska Karta Usług Publicznych) czy projekty w Rzeszowie, Łodzi i Warszawie. Mamy również referencje w Hiszpanii i będziemy blisko współpracować w tym zakresie z kolegami z Asseco Spain.
Co warto podkreślić, Asseco Spain jest producentem urządzeń stanowiących element Cyfrowej Infrastruktury Miejskiej. Firma ta projektuje zarówno komponenty tych urządzeń, jak i oprogramowanie do sterowania nimi. Rozwiązania Asseco Spain monitorują tysiące urządzeń, takich jak biletomaty, urządzenia do dokonywania automatycznej odprawy na lotniskach czy automaty wydające numery w kolejkach w urzędach. Rozmawiamy też m.in. z Cisco o wprowadzeniu do Polski rozwiązań z zakresu inteligentnego oświetlenia. Produkty tej firmy zawierają zaawansowane, dodatkowe funkcjonalności, takie jak czujniki ciśnienia, wilgotności, hałasu, zanieczyszczenia, a nawet kamerę, która może wychwytywać i informować o „zaobserwowanych” anomaliach. Projekty związane z wdrożeniem systemów inteligentnego oświetlenia to minimum 30% oszczędności w dotychczas ponoszonych przez samorząd kosztach energii elektrycznej. Synergia – po połączeniu sześciu działających dotąd niezależnie firm w Asseco Data Systems – działa w wielu obszarach. Dzięki integracji możemy naszym klientom oferować szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu IT.
Asseco Data Systems to także cztery centra danych ZETO Bydgoszcz, ZETO Łódź i Unizeto…
Funkcjonowały one m.in. na potrzeby obsługi systemów ZUS i KRUS. Prowadzimy obecnie projekt zmierzający do przeniesienia do Bydgoszczy całej tej części naszej działalności. Dzięki temu zwolni się miejsce w pozostałych trzech centrach danych. W naszych Data Center mamy kilkanaście pomieszczeń, które mają łączną powierzchnię prawie 1000 m². Obecnie oprócz mainframe’ów znajduje się tu ponad 5000 serwerów fizycznych i wirtualnych oraz ok. 100 macierzy. Poza klasyczną kolokacją świadczymy usługi administrowania systemami i aplikacjami, udostępniamy infrastrukturę (Infrastructure- as-a-Service) lub platformę (Platform- -as-a-Service) oraz nasze oprogramowanie w modelu Application-as-a-Service.
Wspominał Pan o usługach związanych z podpisem elektronicznym dawnego Unizeto. Jak – wprowadzona od 1 lipca – dyrektywa eIDAS zmienia pozycję na tym rynku ADS?
Uważamy, że staniemy się jednym z beneficjentów prognozowanego – dzięki eIDAS – wzrostu rynku e-podpisu i usług zaufania. Należące do nas Powszechne Centrum Certyfikacji CERTUM jest największym dostawcą usług e-podpisu w Polsce i jednym z największych w Europie. Przeszliśmy w tym zakresie pozytywnie certyfikację niemieckiego audytora i nasze rozwiązania są zgodne z nową dyrektywą. Dzięki temu nasze usługi możemy oferować we wszystkich krajach unijnych. Czekamy obecnie już tylko na przepisy wykonawcze, nad którymi w naszym kraju pracują Ministerstwa Rozwoju i Cyfryzacji. Poprzez Grupę Asseco i partnerów działamy w Hiszpanii, Turcji i Rosji, ale mamy też klientów z Chin i Bliskiego Wschodu. W Polsce od niedawna jednym z naszych partnerów jest home.pl, należący do niemieckiej Grupy 1&1.
Jednocześnie pracujemy nad nowymi produktami – jednym z najważniejszych jest e-podpis w chmurze Cloud Sign. Usługę planujemy wprowadzić do oferty jesienią 2016 roku. Jest to przełomowe osiągnięcie, ponieważ dotychczas jedną z barier w popularyzacji podpisu elektronicznego była konieczność posiadania karty i czytnika z zapisanym na niej naszym e-podpisem. Nowe, opatentowane przez Asseco Data Systems, rozwiązanie pozwala
korzystać z e-podpisu bez konieczności posiadania dodatkowych urządzeń. Cała potrzebna infrastruktura znajduje się w chmurze, gdzie zgodnie ze wszystkimi wytycznymi eIDAS będzie także podpis elektroniczny.
Jakie plany mają Państwo na najbliższe 12 miesięcy?
Rok 2016 jest de facto pierwszym rokiem działania Asseco Data Systems. Jest to więc rok stabilizacji, szlifowania procedur, porządkowania dotyczącego m.in. działów back-office, w tym wewnętrznych zasobów IT. Oczywiście działania konsolidacyjne są ważne, ale przede wszystkim koncentrujemy się na klientach. Zachowując ciągłość obsługi, pokazujemy im pełnię potencjału ADS, firmy, która skupiła rozproszoną dotąd działalność kilku spółek. Klienci bardzo dobrze reagują, gdy mówimy, że dzięki powstaniu ADS możemy dziś zaoferować im więcej – oprogramowanie, sprzęt, usługi szkoleniowe, e-podpis – oraz bierzemy odpowiedzialność za całe rozwiązanie. Równocześnie stale szukamy optymalizacji funkcjonowania naszej młodej firmy zarówno w pionach biznesowych – np. poprzez konsolidację przetwarzania dla ZUS – jak i we wszystkich działach wsparcia. Perspektywy dla wszystkich naszych biznesów są bardzo obiecujące nie tylko na rynku polskim, ale też na rynkach zagranicznych, na które wchodzimy z niektórymi produktami. Mamy bardzo szeroką i różnorodną ofertę i silny, zdywersyfikowany i zaangażowany zespół. To pozwala mi patrzeć w przyszłość z ogromnym optymizmem.