Technologie finansowe od wielu już lat kształtują sektor bankowy i usług finansowych – od sposobu prowadzenia biznesu, po metody obsługi transakcji i klientów, na przyszłości i potencjale innowacji tego rynku kończąc. Jak podkreślają specjaliści tego rynku, fintech zmienił też perspektywę ludzi w odniesieniu do gotówki i wpłynął na znaczący wzrost transakcji elektronicznych, który dodatkowo zintensyfikowała pandemia COVID-19.
Płatności online to jednak nie jedyny istotny element pandemicznej rzeczywistości – liderzy rynku
z powodzeniem testują modele całkowicie samoobsługowych konceptów dla konsumentów. I tak, dużym powodzeniem cieszą się choćby usługi płatnicze na smartfony oraz smartwatche czy metody podzielonych płatności, które zostały zrewolucjonizowane przez młodych graczy na tym rynku. Mniej popularne natomiast, choć przez wielu ekspertów uznawane za bardzo przyszłościowe, są także takie rozwiązania jak kryptowaluty i technologia blockchain – obsługa płatności za ich pomocą, zabezpieczenie oraz przechowywanie.
Sztuczna inteligencja, cloud computing czy machine learning to tylko część technologii, które wpływają na rozwój sektorów gospodarki oraz zachowania i decyzje konsumenckie. Fintech rzuca wyzwanie tradycyjnym modelom biznesu – rozwijaj się lub pozostań w tyle – i jest liderem rynku, proponującym szereg rozwiązań technologicznych, które wspierają i ułatwiają zarządzanie produktami oraz usługami finansowymi. Podkreślmy, że sektor ten w stopniu znaczącym zmienił podejście podmiotów oraz konsumentów do usług bankowych, obrotu towarami i rynkiem usług, sposobów inwestycji czy wymiany walut bez konieczności interakcji z drugą osobą – partnerem biznesowym, konsultantem, doradcą lub brokerem.
“Sektor fintech wprowadza technologie i usługi finansowe tam, gdzie infrastruktura jest mniej zaawansowana w porównaniu do krajów Zachodu o wieloletniej tradycji w bankowości. Jest to widoczne szczególnie na wolniej rozwijającej się półkuli południowej, gdzie obserwowana jest coraz większa popularność płatności mobilnych i rozwój oferty bezgotówkowych metod przechowywania środków. Szacuje się, że rynki te będą notować stabilny wzrost transakcji za pomocą technologii cyfrowych, bezpośrednio wpływając na gospodarki takich regionów, jak na przykład Afryka, Ameryka Południowa czy Indonezja” – komentuje Marta Fila, Marketing Manager w AIQLabs.
Jak wskazują eksperci, kolejnym dokonaniem sektora fintech jest ułatwienie dostępu do – uprzednio mocno scentralizowanych – metod finansowania i możliwości zaciągania pożyczek. Tradycyjna oferta, typu kredyty hipoteczne czy pożyczki bankowe, została bowiem wzbogacona nie tylko o rozwiązania crowdfundingowe i peer-to-peer, ale także szereg instrumentów pozabankowych o zwiększonej dostępności dla potencjalnego konsumenta. W pandemicznej rzeczywistości stacjonarny rynek pośrednictwa finansowego zmaga się z wieloma wyzwaniami głównie spowodowanymi przez obostrzenia. Przykładem odpowiedzi na zmiany są nowe metody zdalnego zaciągania pożyczki. Na rynku istnieją już rozwiązania umożliwiające potwierdzenie tożsamości wnioskującego o pożyczkę oraz zebranie wszystkich niezbędnych zgód i dokumentów bez konieczności kontaktu osobistego z doradcą kredytowym, wskazują specjaliści.
Co istotne, wspomniane technologie wpisują się także w ekologiczne trendy – wszystkie dokumenty przetwarzane są bowiem w formie elektronicznej, w związku z tym redukowane jest do minimum zużycie papieru. Ponadto, ułatwiają dostęp do metod finansowania w tych regionach Polski, gdzie obecność stacjonarnych placówek pośrednictwa jest wciąż niedostateczna.