CIOPolecane tematy

Korporacyjne wdrożenie Windows Phone

PKO Bank Polski jest jedną z pierwszych, tak dużych organizacji, która zdecydowała się na masową migrację na telefony z systemem operacyjnym Microsoftu. W wyborze smartfonów z Windows Phone brali udział przedstawiciele działów biznesowych. To oni zdecydowali, aby wykorzystać synergię stacji roboczej i telefonu dzięki zastosowaniu tego samego systemu operacyjnego.

Korporacyjne wdrożenie Windows Phone
Adam Sekuła, dyrektor Pionu Telekomunikacji w PKO Banku Polskim i wiceprezes Inteligo Financial Services

PKO Bank Polski wymienia właśnie (projekt rozpoczął się w październiku br.) stosowane obecnie smartfony BlackBerry na modele Nokia Lumia 630 i 925. Łącznie jest to ok. 3000 aparatów. Proces migracji ma się zakończyć w listopadzie 2014 r. O rezygnacji z BlackBerry zdecydowała m.in. zmieniona strategia biznesowa tego producenta smartfonów.

Bezpieczeństwo i synergia platform

Koncepcja wdrożenia platformy Windows Phone nie pojawiła się przypadkowo. Szeroko rozumiana unifikacja środowiska pracy i architektury funkcjonalnej jest elementem długofalowej strategii PKO Banku Polskiego. Utworzenie jednego, kompleksowego rozwiązania CRM dostępnego na wszystkie typy urządzeń (komputer, tablet, telefon) ma zapewnić podniesienie jakości obsługi, skrócenie dystansu do klienta i zwiększenie efektywności sprzedaży. Podejście takie jest również korzystne ze względu na optymalizację procesów i kosztów utrzymania całego środowiska teleinformatycznego, a także na zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Koncepcja wdrożenia platformy Windows Phone nie pojawiła się przypadkowo. Szeroko rozumiana unifikacja środowiska pracy i architektury funkcjonalnej jest elementem długofalowej strategii PKO Banku Polskiego. Utworzenie jednego, kompleksowego rozwiązania CRM dostępnego na wszystkie typy urządzeń (komputer, tablet, telefon) ma zapewnić podniesienie jakości obsługi, skrócenie dystansu do klienta i zwiększenie efektywności sprzedaży.

Przedstawiciele banku czekali z projektem migracji do pojawienia się najnowszej wersji 8.1 systemu operacyjnego Windows Phone. Dopiero wówczas możliwe stało się m.in. zdalne usunięcie danych ze smarfonów pracujących pod jego kontrolą. Najważniejsze bowiem w tak dużej – jak PKO Bank Polski – instytucji są: pełna zarządzalność urządzeniami mobilnymi oraz możliwość zdalnego ich wyczyszczenia i zaszyfrowania całej zawartości telefonów przechowujących dane firmowe. Każde użycie smartfonów wymaga podania hasła, a gdy telefon zostanie skradziony, włożenie nowej karty SIM powoduje automatyczne usunięcie jego zawartości.

„Dopiero od 2-3 miesięcy dostępne są smartfony z systemem operacyjnym Windows Phone w wersji 8.1, który wprowadził zaawansowane funkcje bezpieczeństwa. Dzięki temu platforma ta stała się bardziej ‘otwarta’ na korporacje” – wyjaśnia Adam Sekuła, dyrektor Pionu Telekomunikacji w PKO Banku Polskim i wiceprezes Inteligo Financial Services. „Zdecydowaliśmy się na tę platformę, ponieważ działom biznesowym zależało na jednolitości w obszarze pracy grupowej pomiędzy różnymi urządzeniami, jaką daje platforma Windows. Oferuje ona synergię między komputerami desktop i telefonami. Już teraz widzimy korzyści z tym związane, m.in. w zakresie dostępu do poczty korporacyjnej, a także łatwego zarządzania telefonem” – dodaje.

Korporacyjna linia Nokia Lumia

PKO Bank Polski współpracował z Microsoftem i Nokią przy tworzeniu dedykowanych Lumii na potrzeby tego projektu. „Można powiedzieć, że powstała na nasze potrzeby linia korporacyjna tych urządzeń. Dostosowano je bowiem do naszych wymagań. To – z tego, co wiemy – pierwszy tak duży roll-out smartfonów Nokii w korporacji” – mówi Adam Sekuła. „Pomijam personalizację ich wyglądu na nasze potrzeby. Najważniejsze dla nas były kwestie bezpieczeństwa. Usunięto lub zablokowano – na naszą prośbę – w firmware kilka elementów, np. możliwość stosowania kart Dual SIM. Nieaktywne są także czytniki kart SD, choć akurat tę funkcję możemy – w wyjątkowych przypadkach – włączyć” – dodaje. Przedstawiciele banku byli głównymi testerami nowych smartfonów Nokii dostosowanych do wymogów stawianych przez duże korporacje, takie jak właśnie ten polski bank.

Bezpieczeństwo platform mobilnych w PKO Banku Polskim wspiera dodatkowo system MDM. Dzięki niemu bank ten mógł stworzyć własną, korporacyjną wersję sklepu Windows Store. Dostępne są tam wszystkie, niezbędne jego pracownikom aplikacje. Można oczywiście zainstalować też coś z ogólnie dostępnego sklepu Microsoftu, ale dana aplikacja musi być na whiteliście.

Jak opowiada Adam Sekuła, najbardziej podoba mu się – ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa – zhermetyzowana koncepcja systemu iOS, choć znacznie mniej już cena urządzeń firmy Apple. Nokia jednak i Windows Store niewiele im ustępują. Bezpieczeństwo platform mobilnych w PKO Banku Polskim wspiera dodatkowo system MDM (Mobile Device Management) firmy AirWatch. Dzięki niemu bank ten mógł stworzyć własną, korporacyjną wersję sklepu Windows Store. Dostępne są tam wszystkie, niezbędne jego pracownikom aplikacje. „Można oczywiście zainstalować też coś z ogólnie dostępnego sklepu Microsoftu, ale dana aplikacja musi być na naszej whiteliście” – wyjaśnia Adam Sekuła.

Ponieważ smartfony Nokii dostarczone do PKO Banku Polskiego przez Microsoft mają mieć wyłącznie służbowy charakter, dostępne są w nich tylko aplikacje związane z pracą. Nie można więc np. skopiować czegoś z poczty służbowej do prywatnej. Na whiteliście systemu MDM wykorzystywanego w Banku nie ma bowiem np. Gmaila. Ponadto system MDM – podpięty do rozwiązania typu SIEM (Security Information and Event Management) – raportuje próby takich niedozwolonych działań.

Co ciekawe, zastosowanie systemu MDM pozwoliło na rezygnację z konieczności użycia połączeń typu VPN. Uwierzytelnianie odbywa się dzięki przyznanym użytkownikom certyfikatom i na podstawie kont domenowych.

Od poczty do pracy grupowej

Stale rosnąca konkurencyjność w branżach finansowych, ubezpieczeniowych i telekomunikacyjnych sprawia, że o sukcesie decydują coraz bardziej dopasowane technologie do ich adaptacji zarówno przez klientów, jak i przez pracowników. Stąd jednym z elementów strategii PKO Banku Polskiego jest tzw. omnichannel, czyli stworzenie technologicznych i organizacyjnych możliwości obsługi klientów na każdym etapie w każdym kanale, w tym również zdalnie.

Pracownicy banku mają – za pośrednictwem nowych smartfonów – dostęp do poczty elektronicznej i podstawowych zasobów znajdujących się w korporacyjnym intranecie, zarówno plików, jak i np. danych dotyczących ich urlopów. Jednak po zakończeniu fuzji PKO Banku Polskiego i Nordea Bank Polska – obecnie toczy się wiele projektów związanych z IT i telekomunikacją – planowana jest rozbudowa możliwości platformy mobilnej wykorzystywanej przez pracowników banku. „Impuls musi jednak wyjść od biznesu, bo to on kreuje potrzebę” – mówi Adam Sekuła.

PKO Bank Polski korzysta m.in. z pakietu Office 365, który można wykorzystać również na urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu możliwe jest wdrożenie zaawansowanych mechanizmów pracy grupowej. Bank testuje też komunikator Lync na komputerach stacjonarnych. Jest to – zdaniem jego przedstawicieli – bardzo użyteczne rozwiązanie ze względu na fakt, że wiadomo, kiedy dany pracownik jest przy biurku (funkcja Lync Presence); jeśli go akurat przy nim nie ma, można wówczas „wydzwonić” go za pomocą Lync. Po fazie testów, Lync zostanie zapewne zainstalowany także na smartfonach Nokii.

W PKO Banku Polskim rozważany jest również projekt stworzenia sieci mobilnych sprzedawców, którzy mogliby zostać wyposażeni w tablety z systemem Windows 8.1. Będzie to o tyle łatwiejsze, że cały proces udostępniania zasobów banku zostanie już wówczas dobrze przetestowany na smartfonach Nokia. „Uzależnione jest to jednak od tego, jak powiedzie się obecny roll-out. Zapewne jednak, gdy biznes zapozna się z telefonami Nokii, będzie też chciał korzystać z tabletów” – podsumowuje Adam Sekuła.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *