BiznesRynekPolecane tematy

Jakie są główne trendy, plany inwestycyjne i wyzwania w branży retail?

Jak wynika z drugiej edycji Raport RetailTech 2024, przygotowanego przez Keralla Research na zlecenie Exorigo-Upos, automatyzacja procesów w firmie nadal jest dominującym trendem, na jaki wskazują retailerzy. Poza tym, przedsiębiorcy zwracają uwagę na ostrą walkę cenową w handlu oraz spadek popytu i hamowanie produkcji. Wspomniana analiza przynosi również odpowiedzi dotyczące planów inwestycyjnych czy najważniejszych wyzwań w tej branży.

Jakie są główne trendy, plany inwestycyjne i wyzwania w branży retail?

Na dominującą przewagę automatyzacji wskazują jednak głównie firmy, które na rozwój w zakresie IT przeznaczają najmniej – rocznie średnio 1-2% obrotu. Może to wynikać z coraz bardziej widocznych różnic w poziomie zaawansowania zautomatyzowanych rozwiązań technologicznych. Firmy starają się bowiem wyrównać go z tymi, którzy na IT wydają najwięcej. Natomiast organizacje najbardziej rozwinięte technologicznie, te które na rozwój IT przeznaczają ok. 5-6 proc. obrotów, zauważają przede wszystkim spadek popytu, hamowanie produkcji, ostrą walkę cenami w handlu. Chodzi o niskie marże oraz wydatki na promocję „niskich cen”.

Odpowiedzią na te wyzwania wydaje się być sięganie po nowe rozwiązania technologiczne. Z badania wynika, że blisko 95% ankietowanych przedsiębiorców planuje inwestować w technologie wykorzystywane w handlu.

“Kluczowe dla branży jest dostosowanie się do nowych, dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów. Aby sprostać tym oczekiwaniom, trzeba być dziś dwa kroki do przodu i nieustannie eksperymentować. Wprowadzenie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe, może być szansą na lepsze odpowiadanie na potrzeby klientów m.in. poprzez nową jakość obsługi oraz innowacyjne produkty” – komentuje Grzegorz Rogaliński, CEO Exorigo-Upos S.A.

“Balans pomiędzy inwestowaniem w innowacje oraz umiejętnym zarządzaniem cenami, ofertą i obsługą klienta będzie kluczowy dla przetrwania na tym coraz bardziej wymagającym rynku” – dodaje Anna Schabikowska, dyrektorka Marketingu i Doradczyni Zarządu Exorigo-Upos S.A.

Jakie są główne trendy, plany inwestycyjne i wyzwania w branży retail?
Główne trendy w handlu Źródło: Raport RetailTech 2024

Legislacja a planowane budżety firm

Raport Exorigo-Upos wskazuje również jaki wpływ mają planowane zmiany legislacyjne na budżety przedsiębiorstw zajmujących się handlem. Zmianą, którą najwięcej (38%) badanych firm uwzględnia w wydatkach na kolejny rok, są przygotowania do nowego terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Warto przy tym zaznaczyć, że taką odpowiedź podają najczęściej firmy średnie (50-249 zatrudnionych osób).

Priorytetowe dla 37% badanych podmiotów są z kolei rozporządzenia o sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwie. Wskazują na nie wszyscy, bez względu na rozmiar zatrudnienia, branżę czy przeznaczany na rozwiązania IT procent obrotów. Planowane w budżecie na kolejne lata jest również wdrożenie e-paragonów (35%). Pomimo przygotowań do obowiązku raportowania ESG, wdrażanego stopniowo do 2027 roku, ten cel w swoich planach finansowych uwzględnia zaledwie 1/4 badanych. A tylko co dziesiąta firma w planowaniu swoich wydatków bierze pod uwagę niebezpieczeństwo związane z wojną w Ukrainie i ryzykiem konfliktu w Polsce.

Trzeba też zaznaczyć, że wśród najważniejszych wyzwań zewnętrznych, jakie stoją przed biznesem, firmy najczęściej wymieniają właśnie chaos legislacyjny. Jako przeszkodę wskazuje go prawie 40% badanych.

W co branża retail musi inwestować w pierwszej kolejności?

Podobnie jak w raporcie RetailTech 2023, priorytetową dla handlu inwestycją pozostaje wspomniane już wdrożenie KSeF.  Wskazało na nie 44% badanych, ale w zeszłorocznym badaniu KSeF był najważniejsze aż dla 66% przedstawicieli organizacji. Na drugim miejscu na liście najistotniejszych inwestycji znalazła się chmura z 39% wskazań. Rok wcześniej miejsce to zajmowały e-paragony z 40% wynikiem.

“Cloud oferuje elastyczne zarządzanie zasobami, pozwalając firmom na szybkie skalowanie działalności w zależności od potrzeb, a także znacząco obniża koszty operacyjne” – wskazuje Arkadiusz Sikora, dyrektor Cloud & Infrastructure w Exorigo-Upos S.A “Rozwiązania chmurowe mogą być precyzyjnie dostosowane do specyficznych wymagań różnych branż – od handlu, przez produkcję, po usługi finansowe. Dla wielu firm, migracja do chmury staje się strategicznym krokiem w kierunku większej wydajności i bezpieczeństwa operacyjnego, co szczególnie zyskuje na znaczeniu w czasach rosnącej niepewności rynkowej” – dodaje.

Na trzecim miejscu wśród priorytetów inwestycyjnych dla handlu znalazły się przygotowania do startu systemu kaucyjnego – 35% wskazań. Ma on obowiązywać już od 1 stycznia 2025 roku. O szacunkowych kosztach wdrożenia tego systemu pisaliśmy niedawno na łamach ITwiz.

Co ciekawe, inwestycje w sztuczną inteligencje znalazły się dopiero na szóstym miejscu (27% wskazań), za e-paragonami (31%) i ekspansją międzynarodową (28%).

Jakie są główne trendy, plany inwestycyjne i wyzwania w branży retail?
Plany inwestycyjne branży retail Źródło: Raport RetailTech 2024

Wyzwania branży retail

Jak się okazuje, najważniejszym wewnętrznym wyzwaniem, które utrudnia firmom inwestowanie w technologie wspierające rozwój biznesu, jest znalezienie budżetu na takie wydatki. Jak wskazuje badanie Exorigo-Upos, informuje o tym głównie handel detaliczny oraz podmioty, które rocznie przeznaczają średnio nie więcej niż 2% obrotów na rozwiązania IT (47%).

Równie ważnym hamulcem takich zmian okazuje się brak zrozumienia technologii przez ludzi i trzymanie się starych rozwiązań – na ten aspekt zwraca uwagę nawet 45% badanych. Dużym utrudnieniem jest także znalezienie odpowiednich ludzi, mających ekspercką wiedzę (37%). Specjaliści ci pracują zwykle w roli programistów, ale nie w retailu.

Z kolei wśród wyzwań zewnętrznych, firmy najczęściej wskazywały wspomniany już wcześniej chaos legislacyjny (40%). 33% ankietowanych mówiło natomiast o braku wsparcia rządowego, unijnego, czy finansowej pomocy w formie dotacji. Po raz kolejny uwidacznia się także rola napiętej sytuacji geopolitycznej, jako hamulca rozwoju biznesu. Jako przeszkodę wskazało ją 35% ankietowanych. Obawy te są jednak bardziej widoczne wśród średnich firm, liczących od 50 do 249 osób. Tutaj na niestabilną sytuację wskazało ponad 40%. Badane przedsiębiorstwa wskazały też na zmieniające się trendy konsumenckie (35 proc.) oraz problemy z kompatybilnością z nowymi systemami.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *