BiznesRynekPolecane tematy

Blisko połowa zakupów w Polsce odbywa się online – wydajemy na nie średnio 2661 zł

Zgodnie z raportem AliExpress Consumer Insights, zakupy online w Polsce stanowiły 46,62% zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Wciąż nieco więcej (53,38%) wydajemy w sklepach stacjonarnych, ale ta niewielka różnica odzwierciedla rosnące znaczenie e-commerce w naszym kraju.

Blisko połowa zakupów w Polsce odbywa się online – wydajemy na nie średnio 2661 zł

Według badania przeprowadzonego przez AliExpress, polscy konsumenci wykazują wysoki poziom zaangażowania w zakupy online, wyższy niż ich europejscy odpowiednicy. W ostatnich trzech miesięcach 100% ankietowanych Polaków dokonało co najmniej jednego zakupu online. A 54% z nich zakupiło ponad siedem produktów w tym okresie. Dla porównania, dane z pozostałych badanych rynków europejskich (obejmujących respondentów z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii i Włoch) wskazują, że takie poziomy częstych zakupów online są mniej powszechne.

Polacy spędzają też więcej czasu na przeglądaniu ofert online. 47% respondentów zadeklarowało, że poświęca ponad 5 godzin tygodniowo na badanie i porównywanie ofert – w porównaniu do 35% europejskich konsumentów. Ta znacząca różnica wskazuje nie tylko na większy komfort Polaków w zakupach online, ale także na bardziej przemyślane podejście do wyboru produktów i planowania zakupów.

“Polscy konsumenci są szczególnie aktywni na AliExpress. 69% dokonało zakupów na tej platformie – w porównaniu do 50% konsumentów w Europie. Dane pokazują, że coraz więcej osób chce kupować online na AliExpress – i spodziewamy się, że ten trend będzie się utrzymywał wraz z dalszym wzrostem polskiego rynku e-commerce” – skomentował Gary Topp, Europejski Dyrektor Handlowy AliExpress.

Ile wydajemy i co kupujemy?

Interesujące wnioski pojawiają się również w kwestii wydatków Polaków online. Zapytani o wydatki z ostatnich trzech miesięcy, polscy konsumenci zadeklarowali średnią kwotę wydatków na poziomie 2661,31 zł. Najwyższe średnie wydatki odnotowano w grupie wiekowej 25-34 lat. Wyniosły one imponujące 3480,29 zł. Z kolei najniższa średnia, 2136,99 zł, dotyczyła osób w wieku 55 lat i więcej. Różnice te sugerują, że młodsi dorośli – zwłaszcza ci w późnych latach dwudziestych i wczesnych trzydziestych – są bardziej skłonni lub zdolni przeznaczyć większe kwoty na zakupy online w porównaniu do starszych konsumentów.

Bliższe spojrzenie na konkretne przedziały wydatków ujawnia również silną skłonność do zakupu produktów o wyższej wartości wśród niektórych grup. Otóż 19,27% respondentów wydało między 4111 a 6165 zł, co wskazuje na znaczną grupę konsumentów angażujących się w konkretne zakupy online. Szczególnie wyróżnia się tu grupa wiekowa 25-34 lata, z której 28,15% wydaje w tym przedziale. Ten wzorzec podkreśla rolę młodszych dorosłych jako kluczowej demograficznej grupy napędzającej znaczącą aktywność w e-commerce w Polsce.

Jeśli chodzi o to, co kupujemy online, Polacy są raczej praktyczni. Najpopularniejsze kategorie produktów odzwierciedlają codzienne potrzeby i dbałość o siebie. Warto podkreślić, że nawet 83% respondentów stwierdziło, iż w ciągu ostatnich trzech miesięcy wydało pieniądze na odzież, bieliznę, piżamy i obuwie. Produkty kosmetyczne i zdrowotne znalazły się na podobnie wysokim poziomie (81%). Powszechne są również zakupy spożywcze i napoje – 76% konsumentów nabywało te podstawowe produkty online. Te wybory sugerują, że polscy konsumenci używają e-commerce nie tylko do luksusowych lub okazjonalnych zakupów, ale także jako wygodnego źródła codziennych potrzeb i artykułów do pielęgnacji osobistej.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *