Sztuczna inteligencjaBiznesPolecane tematy
Sektor finansowy liderem we wdrażaniu GenAI
Z najnowszego badania SAS wynika, że 17% liderów w bankowości w pełni zintegrowało GenAI z podstawowymi procesami swoich organizacji. Oprócz tego, trzech na pięciu ankietowanych w jakimś stopniu korzysta z GenAI, a niemal wszyscy pozostali mają to w planach. Chociaż wciąż istnieją obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa danych, raport “Your journey to a GenAI future: A strategic path to success in banking” potwierdza, że banki już teraz czerpią korzyści z GenAI w różnych obszarach swej działalności. I wyprzedzają inne branże we wdrażaniu tej technologii.
Zainteresowanie banków Generatywną AI jest bardzo wysokie. Aż 98% przedstawicieli sektora bankowego uczestniczących we wspomnianym badaniu albo już korzysta z GenAI (wynik 60% stawia sektor na równi z ubezpieczeniami w kategorii tempa adaptacji technologii) albo planuje wdrożenie w ciągu najbliższych dwóch lat (38%). Co więcej, 90% ankietowanych zadeklarowało, że ma przeznaczony budżet na GenAI na nadchodzący rok.
Oprócz 17% liderów, którzy zadeklarowali wdrożenie GenAI w procesach biznesowych na pełną skalę, kolejne 43% eksperymentuje z technologią. Sześć na dziesięć osób potwierdziło co najmniej jeden przypadek użycia GenAI – najwyższy wskaźnik wśród wszystkich badanych branż.
Banki wykorzystują też GenAI w różnych działach i procesach biznesowych. W porównaniu ze średnią międzysektorową banki częściej stosują GenAI w marketingu (47%), IT (39%), sprzedaży (36%), finansach (35%) i obsłudze klienta (24%).
„Nasze badanie wykazało, że banki wraz z firmami ubezpieczeniowymi korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji częściej niż firmy z innych branż. Wśród wielu korzyści, jakie dostrzegają pierwsi użytkownicy, jedną z najczęściej wymienianych przez liderów bankowych jest poprawa w zarządzaniu ryzykiem i zgodnością z regulacjami. Prawie dziewięć na dziesięć osób zgłosiło w tym obszarze postępy po wdrożeniu GenAI” – skomentował Alex Kwiatkowski, dyrektor Globalnych Usług Finansowych w SAS.
Korzyści z zastosowań GenAI w bankowości
Są one widoczne już dziś, szczególnie w bankowych procesach wewnętrznych. Wśród liderów sektora, którzy zintegrowali GenAI, zdecydowana większość zauważa postępy w:
- doświadczeniu i satysfakcji pracowników (90%),
- zarządzaniu ryzykiem i zgodnością z regulacjami (88%),
- oszczędności czasu i zmniejszeniu kosztów operacyjnych (85%).
Ponadto, ponad trzy czwarte ankietowanych, dzięki analizom opartym na danych, zgłosiło poprawę: satysfakcji klientów i poziomu ich utrzymania (82%), wydajności w przetwarzaniu dużych zbiorów danych (78%) oraz sprzedaży lub udziałów w rynku (76%)
Obszarem, w którym banki najczęściej wykorzystują GenAI jest marketing – wskazało go 47% menedżerów. Inne badanie SAS przeprowadzone wśród specjalistów ds. marketingu wykazało, że bankowcy najczęściej używają GenAI do interakcji z klientami (44%) oraz tworzenia treści marketingowych (33%) W ciągu roku planują oni także rozszerzyć zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji na targetowanie odbiorców (64%) i analizę trendów (64%).
Ryzyka i niepewność
Z GenAI, podobnie jak z innymi inwestycjami, wiąże się ryzyko i niepewność. Główne obawy liderów bankowości dotyczą ochrony prywatności (74%) i bezpieczeństwa danych własnych oraz klientów (71%). Potencjalnym rozwiązaniem może być stosowanie danych syntetycznych. Już 29% korzysta z tej formy GenAI, a kolejne 33% poważnie ją rozważa.
Kolejna bariera to wyzwania wdrożeniowe. W ocenie ponad połowy uczestników badania (54%) korzystanie z publicznych i własnych zbiorów danych było lub prawdopodobnie będzie utrudnieniem we wdrażaniu GenAI. Podobny odsetek ankietowanych (49%) przyznaje, że kłopoty sprawia im praktyczna realizacja pomysłów.
Powodem do obaw liderów bankowości są również kwestie zarządzania i regulacji. Tylko 6% ankietowanych stwierdziło, że obecne ramy zarządzania w ich organizacjach są „dobrze ugruntowane”. Większość (58%) opisuje je jako „w trakcie rozwoju”, a ponad jedna trzecia – jako „doraźne lub nieformalne” (27%) albo „nieistniejące” (9%). Jeżeli zaś chodzi o największe przeszkody we wdrażaniu skutecznego zarządzania i monitorowania, to prawie jedna trzecia uczestników badania (30%) wskazała na ograniczenia technologiczne. Kolejne 30% zwróciło uwagę na brak przejrzystości i odpowiedzialności – co jest wynikiem nieco wyższym niż w innych branżach.
Wspomniany raport opiera się na wynikach globalnego badania międzysektorowego, przeprowadzonego przez SAS we współpracy z Coleman Parkes Research. 243 osoby z grupy 1600 ankietowanych liderów biznesowych z 20 krajów świata to przedstawiciele sektora bankowego zajmujący wyższe stanowiska kierownicze, którzy odpowiedzialni są za strategię GenAI w swoich organizacjach.
Raport z badania o wykorzystaniu generatywnej AI w sektorze bankowym jest dostępny na stronie https://www.sas.com/genai-banking.