CDORynekPolecane tematy

Od 1 stycznia 2025 roku ruszą e-Doręczenia – Poczta Polska uruchomiła usługę hybrydową

Od tego dnia podmioty publiczne (np. samorządy, Urząd Skarbowy itd.) oraz zawody zaufania (np. adwokaci, radcowie prawni) będą zobowiązane do wdrożenia e-Doręczeń czyli cyfrowego odpowiednika listu poleconego. Z kolei obywatele sami podejmą decyzję, czy założą cyfrową skrzynkę odbiorczą. Dla tych, którzy z różnych przyczyn nie chcą lub nie mogą korzystać z doręczeń elektronicznych, Poczta Polska wprowadziła usługę hybrydową. Specjalne maszyny wydrukują i zapakują adresowane do nich przesyłki, a listonosze doręczą je w tradycyjny sposób.

Od 1 stycznia 2025 roku ruszą e-Doręczenia – Poczta Polska uruchomiła usługę hybrydową

Od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu będzie można odebrać przez internet. W dowolnym momencie, z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty na poczcie i stania w kolejkach. Dzięki e-Doręczeniom odpowiedź na urzędowe pismo będzie można również wysłać online. Wystarczy jedynie dopełnić formalności związanych z założeniem specjalnego adresu i skrzynki.

“Wprowadzany system doręczeń elektronicznych to przede wszystkim ogromny krok w usprawnieniu korespondencji urzędowej. Cyfrowy odpowiednik listów poleconych za potwierdzeniem odbioru będzie sporym ułatwieniem zarówno dla instytucji publicznych, ale też dla obywateli, w tym osób często wyjeżdżających czy zmieniających miejsce zamieszkania” – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Skrzynka do e-Doręczeń w kilku krokach

Aby zacząć korzystać z tego systemu korespondencji cyfrowej, trzeba w pierwszej kolejności założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.

W pierwszym kroku należy wypełnić wniosek o adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Po uzupełnieniu wymaganych danych wniosek musi być podpisany elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Jeżeli dokument został złożony prawidłowo, wtedy na adres mailowy podany we wniosku jest wysyłane potwierdzenie. Status wniosku jest cały czas widoczny w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl.

Po uzyskaniu adresu doręczeń elektronicznych, czyli ADE, czas na aktywację skrzynki. Po zalogowaniu się do serwisu oraz otwarciu zakładki Twoje skrzynki w menu bocznym trzeba kliknąć przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, która ma być aktywowana. W następnym kroku należy podać adres e-mail, na który będą wysyłane powiadomienia. Ostatnim etapem procesu jest finalna aktywacja skrzynki przyciskiem Aktywuj. Zaraz potem na adres mailowy podany do powiadomień przychodzi informacja, że skrzynka jest aktywna i można z niej korzystać.

Warto pamiętać, że po aktywowaniu usługi e-Doręczeń korespondencja wysyłana przez podmioty używające tego systemu trafia właśnie na osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Powiadomienia wysyłane do odbiorcy w momencie pojawienia się nowej wiadomości ułatwiają śledzenie korespondencji. System e-Doręczeń pozwala również sprawdzić status wysłanego pisma, co pozwala na monitorowanie sprawy i usprawnia kontakty z urzędami. Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć i aktywować już teraz.

Publiczna Usługa Hybrydowa – jak działa?

Dla wszystkich obywateli, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z e-Doręczeń, Poczta Polska świadczy Publiczną Usługę Hybrydową (PUH). Jak to działa? Przesyłka elektroniczna np. od urzędu do adresata nieposiadającego skrzynki do e-doręczeń jest przekazywana do systemu Poczty Polskiej, gdzie w wyspecjalizowanych ośrodkach, w zabezpieczonej strefie z kontrolą dostępu jest automatycznie drukowana i kopertowana, a następnie doręczana w tradycyjny sposób odbiorcy.

W ostatnich miesiącach Poczta Polska odnotowuje dynamiczny rozwój usługi hybrydowej. Liczba wytworzonych przesyłek stale rośnie – w październiku było ich ponad 11 milionów wydrukowanych stron. Dlatego spółka zakupiła nowe maszyny, które zasiliły Ośrodki Wydruku i Konfekcjonowania w Pile i Łodzi. Wśród nich jest Kern 3600, wysokowydajny system kopertujący do 24 tys. przesyłek na godzinę. Ponadto ośrodki wyposażono w dodatkowe maszyny drukujące Canon, o wydajności nawet 328 stron na minutę przy maksymalnym miesięcznym obciążeniu do 10 milionów stron A4.

Poczta Polska gwarantuje najwyższe bezpieczeństwo usługi hybrydowej, spełniając wymogi bezpieczeństwa w zakresie usługi wydruku, konfekcjonowania, skanowania i przetwarzania dokumentów. Ponadto zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, tj. informacji przekazywanych w przesyłkach czy też danych podmiotów korzystających z usług pocztowych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *