RynekPolecane tematy
Apple pokazał nowości. Czy zainteresują użytkowników biznesowych?
Największa spółka technologiczna na świecie właśnie zaprezentowała nowe iPhone’y. Pierwszy raz były to, aż trzy nowe modele, pierwszy raz konferencja odbyła się też w nowej siedzibie Apple. Nowe smartfony, mimo ekstremalnie wysokich cen mogą stać się sprzedażowym hitem wśród użytkowników konsumenckich. Czy jednak mają też rację bytu w świecie biznesu?
Największą nowością wrześniowej konferencji Apple były nowe smartfony – iPhone 8, iPhone 8 Plus oraz iPhone X. Modele iPhone 8 oraz iPhone 8 Plus to bezpośredni następcy modeli 7 i 7 plus. Od poprzedników pod względem wizualnym różnią się szklanym tyłem. Nowa generacja smartfonów Apple bazuje też na nowszych podzespołach i dysponuje szybszym procesorem Apple A11 Bionic, lepszymi aparatami fotograficznymi oraz wsparciem dla technologii bezprzewodowego, indukcyjnego ładowania akumulatora. Nieco innymi cechami dysponuje zaprezentowany na wrześniowej konferencji Apple iPhone X, gdzie X to rzymska cyfra 10. Według przedstawicieli firmy Apple jest to urządzenie tak samo przełomowe, jak pierwszy iPhone, który pojawił się dekadę temu.
Podczas prezentacji sprzętowych nowości Apple nie miało żadnych szczególnych informacji skierowanych do użytkowników biznesowych. Na rynku konsumenckim skupiono się do tego stopnia, że za jedną z kluczowych nowości iPhone’a X uznano animoji, czyli emotikony animowane naszym wyrazem twarzy.
Urządzenie zostało pozbawione fizycznego przycisku na froncie. Za jego dotychczasowe funkcje po części odpowiadać ma rozbudowany system sterowania gestami. Praktycznie cały przód telefonu zajmuje natomiast wyświetlacz oparty na technologii OLED – Super Retina HD. Zamiast skanera odcisków palców zastosowano skaner twarzy. Takie rozwiązanie znamy już chociażby z telefonów Samsunga, czy technologii RealSense firmy Intel. Jednak według przedstawicieli Apple technologia FaceID jest najbardziej skuteczna i bezpieczna. Deklarowane przez pracowników Apple ryzyko złamania zabezpieczenia opartego na technologii FaceID ma być 20 razy mniejsze niż w przypadku wykorzystywanej w poprzedniej generacji urządzeń technologii skanowania odcisku palca użytkownika – TouchID. Niestety nawet na pierwszej oficjalnej prezentacji możliwości nowej technologii nie obyło się bez wpadki i pierwsza próba odblokowania telefonu zakończyła się niepowodzeniem. Podczas prezentacji sprzętowych nowości Apple nie miało żadnych szczególnych informacji skierowanych do użytkowników biznesowych. Na rynku konsumenckim skupiono się do tego stopnia, że za jedną z kluczowych nowości iPhone’a X uznano animoji, czyli emotikony animowane naszym wyrazem twarzy.
Podczas konferencji Apple Keynote 2017 zabrakło prezentacji nowości skierowanych do użytkowników biznesowych – jednak nie znaczy to, że takich nowości Apple nie wprowadza. Większość z nich dotyczy bowiem oprogramowania urządzeń mobilnych Apple, czyli nowej wersji iOS, a także systemu operacyjnego dla komputerów Apple, czyli macOS. Nowe funkcjonalności obu platform zostały przedstawione podczas czerwcowej konferencji dla dewleoperów – WWDC.
Najbardziej przyszłościowym, ogłoszonym podczas konferencji Apple Keynote 2017 rozwiązaniem dla biznesu jest zestaw rozwiązań programistycznych ARKit oraz techniczne wsparcie dla rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości. Za sprawą funkcji wprowadzonych do najnowszej generacji urządzeń Apple zapewne już niebawem pojawią się liczne aplikacje wykorzystujące ideę Augmented Reality. Pojawią się więc nowe możliwości rozwoju produktów na przykład w oparciu o interaktywne prezentacje łączące świat wirtualny z rzeczywistym. Jednocześnie, nowy iPhone może być poważnym krokiem, ku rozwojowi poszerzonej rzeczywistości. Jest to o tyle ważne, że do tej pory większość producentów skupiało się na wirtualnej rzeczywistości, Microsoft na mieszanej, natomiast Apple wierzy właśnie w AR zarówno jeśli chodzi o przyszłość rynku konsumenckiego, jak i biznesowego.
Najbardziej przyszłościowym, ogłoszonym podczas konferencji Apple Keynote 2017 rozwiązaniem dla biznesu jest zestaw rozwiązań programistycznych ARKit oraz techniczne wsparcie dla rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości.
Podczas konferencji Apple Keynote 2017 zabrakło prezentacji nowości skierowanych do użytkowników biznesowych – jednak nie znaczy to, że takich nowości Apple nie wprowadza. Większość z nich dotyczy bowiem oprogramowania urządzeń mobilnych Apple, czyli nowej wersji iOS, a także systemu operacyjnego dla komputerów Apple, czyli macOS. Nowe funkcjonalności obu platform zostały przedstawione podczas czerwcowej konferencji dla dewleoperów – WWDC. I tak, nowy system iOS 11 pojawi się 19 września na iPhone’ach i iPadach, także tych starszych do iPhone’a 5s włącznie. Z kolei znane pod nazwą High Sierra wydanie macOS będzie dostępne od 25 września. Obie aktualizacje będą darmowe. Najistotniejsza zmiana to wprowadzenie rozszerzonej obsługi plików pomiędzy aplikacjami. Szczególnie widoczne będzie to na tabletach iPad, gdzie pojawi się możliwość przeciągania plików między aplikacjami. Wygodniejsza stanie się też jednoczesna obsługa większej ilości aplikacji. Pojawi się także panel z aktualnie uruchomionymi aplikacjami. Ułatwione zostanie też skanowanie dokumentów, tworzenie notatek na skanach czy automatyczne wykrywanie kodów QR w aplikacji aparatu. Te drobne usprawnienia powinny sprawić, że dla części użytkowników iPad rzeczywiście stanie się alternatywą dla tradycyjnego komputera – zwłaszcza podczas pracy w podróży. Jednak pełne wykorzystanie takiej możliwości wymagać będzie – oprócz zakupu samego urządzenia, także zakupu zewnętrznej obudowy z klawiaturą oraz rysika.
Apple stara się dotrzeć do użytkowników korporacyjnych współpracując z firmami takimi jak SAP czy IBM. Odpowiedzią na potrzeby wynikające z cyfrowej transformacji biznesu mają być też rozwiązania aplikacyjne tworzone przez Apple we współpracy z firmą Accenture.
W swoim medialnym przekazie Apple zdecydowanie stara się ukazać swoje produkty jako element stylu życia. Trudno jednak mówić o innowacyjności – nowe produkty oferują rozwiązania, które przynajmniej od kilku miesięcy – jeśli nie lat – są dostępne u konkurencji. Jednocześnie, jak pokazuje historia, Apple świetnie sobie radzi z niektórych popularyzacją rozwiązań. Niewykluczone więc, że właśnie za sprawą nowych urządzeń Apple, istotnie wzrośnie zainteresowanie bezprzewodowymi technologiami ładowania baterii urządzeń mobilnych, a także zainteresowanie aplikacjami wykorzystującymi koncepcję rzeczywistości rozszerzonej. Warto dodać, że Apple stara się dotrzeć do użytkowników korporacyjnych współpracując z firmami takimi jak SAP czy IBM. Odpowiedzią na potrzeby wynikające z cyfrowej transformacji biznesu mają być też rozwiązania aplikacyjne tworzone przez Apple we współpracy z firmą Accenture.
Pozostałe, zaprezentowane podczas Apple Keynote 2017 nowości dotyczyły urządzeń – Apple Watch Series 3 to trzecia generacja inteligentnego zegarka, który teraz jest nie tylko szybszy, ale też dostępny w wersji z wbudowaną kartą eSIM i łącznością LTE. Natomiast Apple TV 4K to piąta odsłona set-top-boxa, czyli przystawki do telewizora. Apple porozumiał się ze studiami filmowymi i zaoferował dostęp do filmów w ultrawysokiej rozdzielczości – w takiej samej cenie jak w przypadku rozdzielczości FullHD.
Na wrześniowej konferencji Apple zaprezentowało też nowe podejście do sprzedaży detalicznej. W sklepach Apple ma odbywać się m.in. wiele wydarzeń, w tym liczne darmowe szkolenia związane z produktami Apple. W kontekście ofert dystrybucyjnych skierowanych do biznesu Apple niestety zdecydowanie pomija rynek Polski, gdzie wciąż brakuje oficjalnych sklepów stacjonarnych, a w internetowym sklepie firmy nie ma oferty finansowania zakupów na przykład poprzez leasing. Klientom biznesowym pozostaje więc korzystać z oferty dystrybutorów i ich propozycji dla biznesu.
iPhone jakoś w ogóle do mnie nie przemawia, nie rozumiem ich idei, to zdecydowanie nie dla mnie.