Shell Business Operations (SBO) Kraków, największe europejskie centrum biznesowe koncernu z branży energetycznej, przekroczyło liczbę ponad 4400 zatrudnionych specjalistów (tylko w minionym roku przyjęto tam 600 osób. Do 12 linii biznesowych dołącza obecnie nowy dział – IT. Intensywnie rozwijają się także obszary m.in. corporate relations, retail oraz aviation, informują przedstawiciele Shell.
Wśród międzynarodowych zadań Shell realizowanych w krakowskim centrum – obchodzącym w tym roku 15-lecie funkcjonowania – znajdują się działania z obszaru m.in. finansów, raportowania, obsługi klientów, logistyki, zakupów, zarządzania kadrami, komunikacji czy marketingu. Co jednak szczególnie ważne, koncern rozpoczął rekrutację specjalistów do swojej trzynastej linii biznesowej – IT. Na początkowym etapie będzie w niej zatrudnionych około 30 osób – doświadczonych ekspertów zajmujących stanowiska seniorskie, wymagające wysokich kwalifikacji, wskazują przedstawiciele Shell.
“Sprowadzenie do centrum obszaru IT to ważny moment w historii Shell w Krakowie, dobrze wpisujący się w rosnący poziom naszego strategicznego znaczenia. W poszczególnych działach zatrudnialiśmy już analityków danych i osoby z mocnymi kompetencjami technologicznymi, ale nowy dział idzie o krok dalej. Zaczynamy od zespołu składającego się z kilkudziesięciu osób, ale kluczowego z punktu widzenia wyzwań przyszłości biznesu i o dużym potencjale rozwojowym” – komentuje Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna Shell Business Operations Kraków. “Nasi doświadczeni eksperci będą zajmować się m.in. obszarem analityki Big Data oraz cyfryzacją procesów biznesowych, wspierając transformację biznesową Shell. Także w innych działach poszukujemy specjalistów na stanowiska seniorskie, stanowią one coraz większy udział prowadzonych przez nas procesów rekrutacyjnych” – dodała.
Shell w Krakowie rozwija kadrę również w innych specjalistycznych działach. Nowych stanowisk przybywa w obszarze corporate relations, liczącym obecnie ponad 70 osób. Poszukiwani są m.in. eksperci ds. strategii komunikacji, budowania marki, marketingu, public affairs czy mediów społecznościowych, wspierający zarówno komunikację zewnętrzną, jak i wewnętrzną, a także kampanie marketingowe czy wydarzenia specjalne, informują specjaliści firmy. Rozwijany jest także dział retail, a nowością jest zespół aviation, funkcjonujący w ramach działu global commercial.
Rozwój i równowaga w zdalnej rzeczywistości
97% zespołu w Krakowie od ponad roku pracuje zdalnie – wskazują przedstawiciele koncernu. Budynki w Shell Energy Campus pozostają jednak otwarte dla pracowników, którzy z różnych powodów nie mogą wykonywać zadań z domu lub realizują krytyczne potrzeby biznesowe wymagające obecności w siedzibie. Biura działają przy zachowaniu ścisłych rygorów sanitarnych. Również procesy rekrutacji i onboardingu nowych osób przeprowadzane są zdalnie z użyciem wideokonferencji, do minimum ograniczono konieczność fizycznego kontaktu – dotyczy on zazwyczaj odbioru sprzętu, kart dostępu i kluczowych kwestii formalnych.
Jak zauważają przedstawiciele Shell, funkcjonowanie w nowych okolicznościach wymagało zarówno sporej elastyczności i wytrwałości ze strony zespołu, jak i wdrożenia szeregu działań ze strony pracodawcy. I tak, koncern umożliwił pracownikom zabranie do domu części wyposażenia biura. Firma uruchomiła także dofinansowania dla pracowników, którzy mieli problemy z dostępem do odpowiedniego sprzętu czy wyposażenia wnętrza w domach.
“Jeszcze przed uruchomieniem dofinansowania, pracownicy zabrali do domów łącznie 2 tysięcy jednostek sprzętu potrzebnego do pracy. Wsparcie nie ograniczyło się jednak tylko do niego. Co równie ważne, eksperci od ergonomii wspierali naszych pracowników w odpowiednim przygotowaniu stanowiska pracy, dokonując konsultacji wideo. W okresie pandemii zapewniamy pracownikom szkolenia z diety, zajęcia z fizjoterapeutami czy warsztaty psychologiczne, ułatwiające radzenie sobie z przedłużającym się okresem pandemii i pracy w nietypowych warunkach” – powiedziała Agnieszka Pocztowska.
Przygotowania do pracy hybrydowej
W kontekście przyszłości zatrudnienia w Polsce coraz częściej dyskutuje się o perspektywach pracy zdalnej i hybrydowej. Jak wykazują badania Pracuj.pl, blisko 9 na 10 pracowników, którzy wykonywali w pandemii zadania z domu, chce ten model kontynuować po jej opanowaniu. Jednak tylko mniej więcej co dziesiąty chce pracować w pełni zdalnie. Według branżowych ekspertów, obecne ustawodawstwo w Polsce nie przygotowuje jeszcze w pełni pracodawców na taką ewentualność, pozostawiając wiele niejasności w zakresie organizacji mieszanych i zdalnych modeli pracy. W ostatnich tygodniach jednak prace nad uregulowaniem możliwości wykonywania pracy w formie zdalnej znacznie przyspieszyły, co z uznaniem odnotowują pracodawcy.
Również SBO w Krakowie przygotowuje się na scenariusze związane z powrotem do biur. Rozważane jest m.in. przearanżowanie części przestrzeni w Shell Energy Campus, takie jak choćby zwiększenie liczby części wspólnych i umożliwiających pracę grupową, a ograniczenie liczby stacjonarnych biurek. To działanie zgodnie z trendami, które zakładają przekształcanie biur z miejsc codziennej pracy w przestrzenie mocniej skupione na wsparciu kooperacji, niekoniecznie związane z codzienną obecnością pracownika.