InfrastrukturaRynek
Cisco rozwija technologię przewidywania problemów w sieciach korporacyjnych
Specjaliści firmy Cisco opracowali silnik predykcyjny, który analizuje dane telemetryczne z urządzeń sieciowych w celu ograniczenia nieplanowanych przestojów i awarii. Jako taki, nowy silnik predykcyjny ma zapobiegać niebezpieczeństwom i zwiększać niezawodność firmowej infrastruktury. Nowe rozwiązanie ma znaleźć szerokie zastosowanie w rozwiązaniach Cisco.
Przedstawiciele Cisco podkreślają, że silnik oprogramowania predykcyjnego zbiera dane z różnych źródeł w sieci firmowej, uczy się wzorców jej funkcjonowania i pomaga inżynierom znaleźć problemy sprzętowe, skoki przepustowości i zmiany w konfiguracji aplikacji, zanim przełożą się one na trudności dostrzegalne przez użytkowników. „W ciągu ostatnich dwóch lat nad nowym rozwiązaniem pracował dedykowany zespół składający się z około 30 osób” — mówi Chuck Robbins, dyrektor generalny Cisco w rozmowie z agencją Reuters. Według niego, nowa technologia znajdzie szerokie zastosowanie w ofercie Cisco. „W ciągu najbliższych kilku lat zastosujemy tę technologię do szerokiej gamy produktów i usług” – dodaje Chuck Robbins. Wstępne plany w tym zakresie, a także informacje na temat funkcjonalności nowego rozwiązania zostaną najpewniej zaprezentowane podczas czerwcowej konferencji Cisco Live.
Nowy silnik predykcyjny Cisco jest oparty na sztucznej inteligencji i działa na danych telemetrycznych pochodzących z routerów, przełączników, serwerów i innych urządzeń sieciowych. Po zintegrowaniu zgromadzonych danych, są one agregowane i przetwarzane przy wykorzystaniu różnych modeli. Efektem takich analiz ma być m.in. możliwość zautomatyzowanego przewidywania problemów sieciowych wpływających na doświadczenia użytkowników. Co ważne, nowe rozwiązanie Cisco ma także zapewniać konkretne rekomendacje w zakresie działań zaradczych, w tym m.in. wyboru innej trasy oraz technologii obsługi ruchu sieciowego. Na potrzeby przewidywania i planowania tras alternatywnych silnik bierze pod uwagę m.in. bieżącą jakość usług sieciowych. Możliwe będzie zapewne także wykorzystanie predykcji opartych na działaniu nowego rozwiązania na potrzeby zautomatyzowania operacji mających na celu zapewnienie jak najwyższej jakości usług sieciowych w organizacji. Nowe rozwiązanie będzie oferowane w modelu usługowym. Ma też cechować się dużą elastycznością m.in. w kontekście zakresu wdrażania oraz rozbudowy.
Przedstawiciele Cisco zapewniają, że pierwsze projekty pilotażowe zostały przeprowadzone we współpracy z kilkunastoma klientami. Wśród nich znalazły się koncerny, takie jak: Phillips 66 oraz Schneider Electric. „Przyszłość łączności będzie opierać się na samoregenerujących się sieciach, które potrafią się uczyć, przewidywać i planować” — podkreśla Chuck Robbins. „Nasze badania nad sieciami predykcyjnymi zostały przetestowane i opracowane wspólnie z klientami, a pierwsi użytkownicy dostrzegają znaczące korzyści, które pozwalają im zaoszczędzić czas i pieniądze” – zapewnia.