Rynek
Ile można zarobić na organizacji webinarów?
Płatne webinary i kursy online to nowy trend na rynku – od 2020 roku stopniowo zyskują one na popularności. Od początku 2022 roku w Polsce odbyło się ponad tysiąc tego typu wydarzeń, a średni przychód z każdego z nich wyniósł prawie 2,5 tys. złotych, wynika z badań platformy ClickMeeting. Póki co najwyższy przychód z jednego webinaru w naszym kraju to w tym roku prawie 60 tys. złotych, ale w 2021 roku korzystający z platformy ClickMeeting rekordzista zarobił za jedno wydarzenie 108 tysięcy złotych.
W swoim badaniu specjaliści ClickMeeting wzięli pod uwagę okres od stycznia do 24 października 2022 roku. Jak się okazuje, w okresie tym w Polsce odbyło się dokładnie 1009 płatnych wydarzeń, które zgromadziły łącznie 28 408 uczestników. Dla porównania w tym samym czasie w Niemczech odbyło się 262 tego typu webinarów, na które w sumie wykupiono 5 235 dostępów.
Jak już wspomniano, w bieżącym roku najpopularniejsze wydarzenie w Polsce przełożyło się na przychód 57 420 złotych. Dla porównania w tym samym okresie w Niemczech padł rekord w wysokości 22 762 złotych (4 784 euro)*, w Austrii 14 721 złotych (3 094 euro), a w Szwajcarii 4 281 złotych (900 euro). Średni przychód z jednego webinarium w Polsce to 2 443 złote, a u naszych zachodnich sąsiadów 2 435 złotych (512 euro).
“Cały czas widzimy zainteresowanie płatnymi webinarami na naszej platformie, a z naszych danych jasno wynika, że Polska pod tym względem wyróżnia się na tle Europy Środkowej. Takie wydarzenia to doskonała forma dzielenia się swoją wiedzą oraz możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy odbiorców z różnych części kraju i nie tylko, przy stosunkowo niskich nakładach związanych z organizacją takiego wydarzenia. Eksperci bardzo szybko docenili ten format, dostrzegając w nim wiele zalet” – komentuje Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.
Jak informują przedstawiciele Click Meeting, w 2021 roku w Polsce za pośrednictwem platformy organizatorzy płatnych webinarów zarobili łącznie 7 152 474 złotych. Rok wcześniej była to z kolei kwota 2 495 815 złotych. Branża ta cały czas więc mocno się rozwija.
“Bez wątpienia to jeden z najważniejszych trendów branży wydarzeń online, który będzie istotny także w dłuższej perspektywie dla całej branży marketingu” – uważa Dominika Paciorkowska. “Na zdecydowanie wyższą atrakcyjność i łatwiejszą dostępność wydarzeń tego typu bez wątpienia wpływa również rozwój technologii. Obecnie, aby je zorganizować, wystarczy odpowiednia platforma do webinarów i integracja z jednym z bezpiecznych i błyskawicznych systemów płatności” – dodaje.
Sytuacja sektora szkoleniowo-konsultingowego mocno spolaryzowana
Według danych z wywiadowni gospodarczej Dun&Bradstreet opracowanych przez ClickMeeting, pod koniec roku 2021 na polskim rynku działało 82 tys. przedsiębiorstw szkoleniowych i konsultingowych, z czego niemal połowę stanowiły te prowadzące działalność naukową i techniczną. Co więcej, branżę tę stanowią mikro i małe firmy zatrudniające do 9 pracowników, przy czym aż ⅔ firm to działalności jednoosobowe. Według danych KRS, w porównaniu do roku 2020, w ubiegłym roku sektor ten wzrósł więc o blisko 4%, powiększając się o 4,2 tys. nowych przedsiębiorstw.
Sytuacja przedsiębiorstw działających w tym sektorze jest jednak mocno spolaryzowana. Z danych KRS wynika, że ponad 40% firm jest w kondycji dobrej i bardzo dobrej, z czego 23% w bardzo silnej. Jednocześnie 60% jest w kondycji słabej i bardzo złej, z czego te w bardzo złej stanowią nawet 27%
Najpopularniejsze szkolenia
Z jakich szkoleń korzystają firmy z branż produkcyjnych i usługowych? Jak podaje Integra Consulting Poland – firma szkoleniowo-doradcza – klienci z sektora produkcji zdecydowanie najczęściej korzystają ze szkoleń mających za zadanie wspomaganie zarządzania ludźmi, rozwijających umiejętność komunikacji, przekazywania informacji, współpracy w zespole i kompetencje liderskie (80%). Jedną piątą stanowiły natomiast szkolenia TWI (ang. Training Within Industry), pozwalające efektywniej wdrażać nowych pracowników, tak by w sposób szybki, sprawny, bezpieczny i wydajny realizowali swoje zadania.
Z kolei w przypadku firm z sektora usługowego, największą popularnością cieszą się te związane z usprawnieniem komunikacji i współpracy oraz organizacji pracy w trybie hybrydowym, ze szczególnym naciskiem na pracę zdalną i zarządzanie zespołem rozproszonym (60%). Jedna czwarta tych firm korzysta ze szkoleń z obsługi klienta, a 15% z tych związanych ze wsparciem osobistym, czyli zarządzaniem stresem, mających na celu przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz interwencje psychologiczne (15%).
*Według kursu NBP z dnia 26 października 2022 roku.