Wybierając narzędzie dla firmy, należy dokładnie przeanalizować scenariusze, w jakich urządzenia Apple będą wykorzystywane. Dobór odpowiedniego sprzętu zapewni spełnienie potrzeb biznesowych i realizację nawet najbardziej wymagających zadań. Przeczytaj, jak są różnice między iPadem a MacBookiem i poznaj konkretne przykłady zastosowania, które pomogą w podjęciu decyzji o wdrożeniu jednego z nich w organizacji.
iPady i MacBooki do wyboru
Zanim przejdziemy do szczegółów, warto przyjrzeć się dostępnym obecnie modelom iPadów i MacBooków. Oferta Apple jest bogata i zróżnicowana, a każdy model został zaprojektowany z myślą o konkretnych potrzebach i zastosowaniach, co przekłada się na różnice w specyfikacji.
-
iPad
Wszystkie modele iPada sprawdzą się w biznesie. Do wyboru są cztery modele w różnych konfiguracjach, różniące się przede wszystkim wielkością ekranu i wydajnością czipów Apple. Niezależnie od wybranego modelu, zyskujesz dostęp do zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i niezliczonych możliwości systemu iPadOS. Każdy iPad zapewni Ci wydajność przez cały dzień pracy, a baterię szybko naładujesz dzięki złączu USB-C. Do wyboru są modele WiFi lub WiFi + Cellular, aby zapewnić łączność z Internetem nawet tam, gdzie nie ma sieci, dodatkowo każdy iPad współpracuje z Apple Pencil oraz zewnętrznymi klawiaturami.Wśród iPadów, do wybory mamy następujące modele:
- iPad Pro, najdoskonalszy model z najbardziej zaawansowaną technologią. Dostępny z ekranem 11 lub 13 cali, pamięcią wbudowaną do 2 TB, najwydajniejszym czipem M4 oraz wyświetlaczem OLED Liquid Retina XDR. iPad Pro oferuje zdumiewającą moc w niewiarygodnie smukłej, lekkiej i przenośnej obudowie o wadze zaledwie 444/582 gramów. iPad Air, dostępny z wyświetlaczem 11 lub 13 cali, wyposażony w wyświetlacz Liquid Retina o wysokiej rozdzielczości, szybki czip M, przedni aparat ultraszerokokątny 12 MP umiejscowiony na dłuższym boku oraz Touch ID w górnym przycisku. Jest odrobinę cięższy od wersji Pro i waży 462/618 gram.
- iPad: Najbardziej popularny i atrakcyjny cenowo model (10. generacji). Wyposażony w wyświetlacz Liquid Retina 10,9 cala, wydajny czip A14 Bionic, przedni aparat ultraszerokokątny 12 MP na dłuższym boku. Charakteryzuje się również niską wagą: 477 gramów. iPad mini: Najmniejszy model w ultraprzenośnej, lekkiej i kompaktowej formie (waży zaledwie 293 g). Wyposażony w wyświetlacz Liquid Retina 8,3 cala, czip A17 Pro, aparat szerokokątny 12 MP na tylnej obudowie i przedni aparat ultraszerokokątny 12 MP.
-
MacBook
Apple produkuje obecnie dwie serie MacBooków. MacBook Air – idealny dla osób szukających lekkiego i przenośnego laptopa do codziennego użytku oraz MacBook Pro – zaprojektowany dla profesjonalistów wymagających dużej mocy obliczeniowej i zaawansowanych funkcji.- MacBook Air, dostępny w dwóch rozmiarach 13,6″ lub 15,3″. Air w nazwie to nawiązanie do jego wagi, która została maksymalnie zredukowana. W mniejszej wersji 1,24 kg lub 1,51 kg w większej. Wyświetlacz Liquid Retina z jasnością 500 nitów doskonale się sprawdza w codziennym użytkowaniu, obraz jest bardzo wyraźny i każdych warunkach pięknie wygląda. MacBooki Air możemy kupić z czipami Apple M2 lub M3, nawet 24 GB zunifikowanej pamięci RAM oraz dyskiem twardym o pojemności maksymalnie 2 TB. Ten model doskonale sprawdza się w codziennych zadaniach, do których używamy przeglądarki internetowej, poczty oraz Microsoft Office 365 i Adobe Creative Cloud. Praca z wieloma aplikacjami równocześnie jest przyjemnością, a dodatkowo, dzięki konstrukcji bez wentylatorów, bezszelestnie wykonuje nawet najbardziej wymagające zadania. I co najważniejsze MacBook Air ma baterię wystarczającą nawet na 18 godzin pracy, więc zasilacz możemy spokojnie zostawić w domu. Do naszej dyspozycji mamy 4 porty: 2x Thunderbolt / USB 4, gniazdo słuchawkowe i do ładowania MagSafe.
- MacBook Pro to najbardziej zaawansowany laptop od Apple, stworzony do ekstremalnie wymagających zadań. Dlatego w tym modelu, mamy do wyboru mamy aż trzy modele najpotężniejszych czipów Apple: M4, M4 Pro lub M4 Max. Maksymalnie rozbudowana konfiguracja może mieć nawet 16‑rdzeniowe CPU, 40‑rdzeniowym GPU i 16‑rdzeniowy system Neural Engine, 128 GB pamięci RAMW i 8 TB dysku SSD. Wszystko po to, żeby idealnie dopasować konfigurację do naszych wymagań, a co za tym idzie również cenę laptopa. Największa wydajność oznacza minimalnie grubszą obudowę, w której umieszczono aktywne chłodzenie. Grubsza obudowa pozwoliła również na umieszczenie aż 7 portów: 3x Thunderbolt, HDMI, SDXC, gniazda słuchawkowego oraz MagSafe. Nowy MacBook Pro ma najdłuższy czas pracy na baterii w historii Maca – nawet 24 godziny. Waga wersji 14 calowej to 1,55 kg, a 16 calowej 2,14 kg. MacBook Pro został wyposażony również w znacznie lepszy ekran, który jest dostępny z dwiema wersjami wyświetlacza – standardową i nanostrukturalną. Wyświetlacz Liquid Retina XDR zapewnia do 1600 nitów jasności szczytowej, czyli pozwala w każdych warunkach oświetleniowych dostrzec najmniejszy szczegół.
Apple oferuje szeroką gamę iPadów i MacBooków, dostępnych w różnych konfiguracjach i przedziałach cenowych. Przyjrzyjmy się teraz bliżej ich funkcjonalności i zastanówmy się, które urządzenie najlepiej sprawdzi się w konkretnych zastosowaniach.
Do czego które?
-
Intuicyjna obsługa
Wszyscy wiemy, jak obsługiwać laptopa — wystarczy wbudowana klawiatura i gładzik. MacBooki nie posiadają ekranów dotykowych, więc korzystamy z nich zazwyczaj w pozycji siedzącej. iPad oferuje zupełnie inne doświadczenie (choć może być zbliżone do MacBooka). System iPadOS, zaprojektowany z myślą o dużym ekranie Multi-Touch, wykorzystuje proste, intuicyjne gesty znane z iPhone’a. Stukanie, przesuwanie, rozsuwanie, dotykanie i przytrzymywanie palcem — te gesty są tak naturalne, że szybko zapominamy o myszce. iPad umożliwia wygodną pracę w różnych pozycjach i miejscach, ponieważ trzymamy w dłoniach tylko ekran. Najważniejszą różnicą w stosunku do MacBooka jest możliwość korzystania z Apple Pencil. To narzędzie wyznacza nowy standard w rysowaniu, pisaniu i robieniu notatek. Dzięki precyzji, minimalnemu opóźnieniu, czułości na kąt nachylenia i technologii ignorującej dotyk dłoni, Apple Pencil jest niezwykle łatwy w obsłudze. A co, jeśli chcemy popracować przy biurku? Wystarczy podłączyć iPada do klawiatury Magic Keyboard z gładzikiem lub myszki. Wtedy wrażenia z użytkowania będą praktycznie takie same jak w przypadku MacBooka. -
Mobilne biuro
Dziś nasze biuro to często laptop, w którym przechowujemy pliki, tworzymy dokumenty, odpisujemy na e-maile i komunikujemy się z zespołem. Wszystkie te czynności wykonamy równie sprawnie i wygodnie na iPadzie. Ultraprzenośna konstrukcja iPada sprzyja pracy w dowolnym miejscu: podczas spotkań, w podróży pociągiem lub w trasie, ale nie tylko. Na liniach produkcyjnych w fabrykach, na budowach czy nawet w kosmosie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Współczesny styl pracy często wymaga mobilności, a iPad idealnie wpisuje się w ten trend. Co więcej, dzięki łączności 5G, możesz pozostać w kontakcie ze współpracownikami nawet bez dostępu do sieci Wi-Fi. W przypadku laptopa konieczne jest udostępnianie internetu z telefonu. Właśnie dlatego wiele firm, których pracownicy pracują w terenie, wybiera iPady do codziennych zadań. Przedstawiciele handlowi firm farmaceutycznych, konsultanci, pracownicy budowlani, architekci i projektanci coraz częściej sięgają po iPada zamiast MacBooka. Mobilność i intuicyjna obsługa iPada znacznie ułatwiają pracę poza biurem, a jego waga, stanowiąca zaledwie połowę wagi MacBooka, sprawia, że niemal nie czujemy go w plecaku lub torebce. -
Zarządzanie urządzeniami
Wybierając między MacBookiem a iPadem, warto zastanowić się nad kwestią zarządzania nimi w firmie. Obydwa typy urządzeń można kontrolować za pomocą oprogramowania Mobile Device Management (MDM). Umożliwia ono administratorom IT monitorowanie, nadzorowanie i zabezpieczanie urządzeń Apple, zarówno firmowych, jak i prywatnych, poprzez bezprzewodową konfigurację. Dział IT zyskuje centralną kontrolę nad urządzeniami i możliwość automatyzacji konfiguracji systemów i sieci. MDM pozwala skonfigurować zaawansowane zabezpieczenia, w tym zablokować określone funkcje, włączyć automatyczną instalację aktualizacji, zdalnie dystrybuować i instalować aplikacje, monitorować ich użycie, a także wdrożyć pojedyncze logowanie dla pracowników. Istotna jest również możliwość zdalnej blokady i lokalizacji zgubionych urządzeń. Jedyną różnicą w zarządzaniu, przemawiającą na korzyść iPada, jest opcja skonfigurowania go jako „Wspólny iPad”. Pozwala to wielu użytkownikom na korzystanie z jednego urządzenia, zapewniając im indywidualne doświadczenia.To rozwiązanie idealnie sprawdza się w przypadku firm, w których wielu pracowników obsługi klienta potrzebuje iPada jedynie w miejscu pracy. Wówczas każdy z nich może korzystać z dowolnego urządzenia, logując się na swoje konto. Doskonałym przykładem jest Bank Credit Agricole, który we współpracy z INNERGO wdrożył iPady, aby usprawnić obsługę klienta. Na iPadzie doradca może omówić z klientem różne kwestie, a następnie klient może samodzielnie skorzystać z usług bankowych na tym samym urządzeniu.
-
Aplikacje do pracy
Praca na MacBooku i iPadzie opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu różnorodnych aplikacji, które usprawniają wykonywanie zadań. Pakiet Microsoft Office 365, Adobe Creative Cloud, Chrome, Zoom i setki tysięcy innych aplikacji dostępnych w App Store działają zarówno na macOS, jak i iPadOS. Dzięki zastosowaniu tych samych czipów Apple z serii M w MacBookach i iPadach, wiele aplikacji jest kompatybilnych z obydwoma systemami. Możemy również instalować aplikacje firmowe, stworzone na potrzeby naszej organizacji.Praca z wieloma monitorami i aplikacjami jest wygodna zarówno na macOS, jak i iPadOS. Większość użytkowników zna zaawansowane funkcje macOS w tym zakresie. W ostatnich latach iPadOS również został wzbogacony o wiele nowych funkcji, dzięki czemu dorównuje MacBookowi pod względem wielozadaniowości. Panel Slide Over i widok Split View umożliwiają jednoczesną pracę w kilku aplikacjach, a nawet przeciąganie i upuszczanie treści między nimi. Funkcja Stage Manager pozwala dowolnie zmieniać rozmiar okien, układać je i nakładać na siebie, podobnie jak na pulpicie komputera. Dlatego można śmiało stwierdzić, że zarówno MacBook, jak i iPad oferują zbliżone doświadczenia podczas korzystania z aplikacji.
-
Pisanie, rysowanie i podpisywanie
W pracy często potrzebujemy szybko coś zanotować, nanieść poprawki lub podpisać dokumenty. Na MacBooku możemy to zrobić jedynie za pomocą iPhone’a, dodając szkic palcem. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie. Znacznie lepiej sprawdza się iPad z Apple Pencil, który umożliwia rysowanie, notowanie i podpisywanie dokumentów. To ważna i nowoczesna funkcjonalność, doceniana również przez klientów. iPad doskonale sprawdza się w branżach, w których mamy częsty kontakt z klientami i prezentujemy im pliki, prosimy o podpis lub pokazujemy efekty naszej pracy. Dotykowy ekran i Apple Pencil sprawiają, że iPad coraz częściej pojawia się w gabinetach lekarskich, studiach architektonicznych czy placówkach bankowych. -
Prezentowanie
Prezentacja zazwyczaj kojarzy nam się z podłączeniem laptopa do projektora. Oczywiście zarówno MacBook, jak i iPad doskonale sprawdzą się w tej roli. Do obu urządzeń możemy podłączyć rzutnik za pomocą kabla HDMI lub bezprzewodowo, wykorzystując AirPlay. Jednak pojęcie „prezentowanie” jest obecnie znacznie szersze. iPad świetnie sprawdzi się nie tylko w sali szkoleniowej czy podczas spotkań, ale również w wielu innych sytuacjach. Dzięki funkcji Dostęp nadzorowany możemy ograniczyć korzystanie z iPada do jednej aplikacji i zablokować ekran. W ten sposób klienci nie mają dostępu do innych funkcji i aplikacji. iPad może służyć do prezentowania treści marketingowych, rejestracji lub zamawiania produktów w sklepach, hotelach i galeriach handlowych. Bogata oferta stojaków (np. Bouncepad) umożliwia bezpieczne zamocowanie urządzenia w dowolnym miejscu, wygodnym dla użytkowników. Powoli w prezentowaniu coraz bardziej znaczącą rolę ogrywa rozszerzona rzeczywistość (AR). Wbudowany skaner LiDAR w iPadzie Pro pozwala na wizualizację obiektów i konceptów, które w inny sposób byłyby trudne do uchwycenia. Doskonałym przykładem zastosowania AR są aplikacje do aranżacji wnętrz, takie jak IKEA Place lub Shapr3D.
Wszechzadaniowość MacBooka i iPada
Każda organizacja ma swoje unikalne potrzeby biznesowe. Do standardowych prac biurowych, wykonywanych głównie przy biurku, lepszym wyborem z pewnością jest MacBook. Jeśli jednak potrzebujemy urządzenia, które będzie nam towarzyszyć w różnych miejscach, iPad okaże się bardziej praktyczny. Ze względu na ultraprzenośną konstrukcję i intuicyjną obsługę dotykową, iPad spełni oczekiwania współczesnych organizacji, których pracownicy potrzebują mobilnego narzędzia do pracy.
A Ty w jakiej roli widziałbyś iPada w swojej organizacji?
INNERGO jako integrator IT działa na rynku od 2009 roku. Od początku ważna jest dla nas jakość realizowanych wdrożeń. Od startu firmy zrealizowaliśmy ponad 2500 projektów w 11 krajach, z różnymi partnerami technologicznymi, dla firm różnej wielkości oraz z różnych branż. Od początku słuchamy potrzeb klienta, później dobieramy i wdrażamy najoptymalniejsze rozwiązanie, dostosowane do tych potrzeb. Każdy projekt jest unikalny. W INNERGO od początku istnienia duży nacisk kładziemy na obszar usług serwisowych. Tych świadczonych w ramach gwarancji, jak i tych pogwarancyjnych. Mamy Klientów, którzy w pełni powierzyli nam dbanie o ich zaplecze technologiczne. Jesteśmy w tym przypadku dostawcą usług z ustalonym między stronami SLA i pełnimy też rolę pierwszej linii help desk oraz serwisujemy wdrożone rozwiązania. Dzięki naszym kompetencjom jako Apple Authorised Enterprise Reseller, jesteśmy w stanie przeprowadzić u Państwa kompleksowo wdrożenie rozwiązań Apple wraz z systemami klasy Mobile Device Management. A także wspierać w zakresie tworzenia aplikacji. Robimy wszystko, aby być przewidywalnym we współpracy Partnerem, dzięki któremu Państwo możecie się skupić na swoim rozwoju. Jako Apple Authorised Service Provider zapewniamy pełną gamę usług serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego z wykorzystaniem oryginalnych części.