Za nami kolejna wrześniowa premiera nowych iPhone’ów serii 16. Wiele firm zamówiło już te urządzenia, które w środowisku biznesowym sprawdzają się fenomenalnie. Od czasu swojej pierwszej premiery w 2007 roku, iPhone nie tylko zmienił znacząco rynek telefonów komórkowych, a wręcz zrewolucjonizował go, stając się standardem w wielu firmach, także w Polsce. Sukces iPhone’a opiera się przede wszystkim na: wprowadzeniu do powszechnego użytku innowacyjny designu i interfejsu użytkownika: dotykowy ekran: iPhone był jednym z pierwszych smartfonów z dużym, w pełni dotykowym ekranem, co znacznie ułatwiło obsługę i nawigację, brak fizycznej klawiatury: wielu ekspertów właśnie w tym upatrywało możliwości porażki Apple. Szczególnie, że liderem rynku w zakresie urządzeń dla biznesu był BlackBerry z fizyczną klawiaturą, prosty, intuicyjny interfejs: iOS oferował prosty w obsłudze, przyjazny użytkownikowi interfejs, co było dużym krokiem naprzód w porównaniu z ówczesnymi systemami operacyjnymi. wsparciu dla aplikacji: otwarte API: Apple udostępnił deweloperom narzędzia do tworzenia aplikacji na iOS, co przyczyniło się do szybkiego rozwoju ekosystemu aplikacji. App Store: App Store stał się główną platformą dystrybucji aplikacji, co zachęciło deweloperów do tworzenia dedykowanych aplikacji dla iOS. Sukces firmy Apple związany z wprowadzeniem innowacyjnego smartfona zmusił innych producentów do intensyfikacji prac nad własnymi urządzeniami i systemami operacyjnymi. Niektórzy z nich nie byli w stanie nadążyć za Apple, stąd właściwie całkowity zanik na rynku wspominanych telefonów BlackBerry czy Nokia. Podsumowując, iPhone zmienił rynek telefonów komórkowych poprzez wprowadzenie innowacyjnego designu, intuicyjnego interfejsu, wysokiej jakości wykonania, bogatego ekosystemu, aplikacji oraz skutecznej strategii marketingowej. Te czynniki przyczyniły się do popularyzacji smartfonów i ustanowienia nowych standardów w branży telekomunikacyjnej. Komputery Mac dla kreatywnych, ale i dla… biznesu Z czasem Apple podniósł poprzeczkę także w obszarze komputerów osobistych, głównie laptopów. Przez długi czas, właściwe od kampanii „Think Different” z 1997, komputery Apple traktowane były jako sprzęt dla „buntowników”, ludzi kreatywnych. W biznesie królowały wtedy komputery PC z systemami operacyjnymi DOS i Windows. Firmy, które nie działały w tzw. obszarze kreatywnym, jak reklama, grafika komputerowa, przemysł filmowy i muzyczny prawie nie korzystały z komputerów Mac. Jednak z biegiem lat coraz więcej firm decydowało się na korzystanie z Mac’ów. A gdy IBM przedstawił dane na temat wydajności użytkowników komputerów Mac w porównaniu do użytkowników komputerów PC, to „piekło zamarzło”. W 2016 i 2018 roku Fletcher Previn, CIO w IBM, wykazał, że firma oszczędza od 273 do 543 dolarów na komputerze Mac w porównaniu z komputerem PC w ciągu czterech lat. Jak? Sekret ma tkwić w obsłudze. Wówczas przedstawiono dane, mówiące, że do zapewnienia wsparcia technicznego dla 277 000 urządzeń Apple wystarczy 78 pracowników. W 2019 roku, podczas konferencji Jamf Nation User Conference (JNUC), IBM ogłosił kilka ważnych wiadomości pokazujących zalety korzystania z komputera Mac w pracy. Według badań IBM okazało się, że 22% więcej użytkowników komputerów z systemem macOS przekracza oczekiwania w raportach podsumowujących wyniki wydajności w porównaniu do użytkowników komputerów z Windows. Oferty sprzedaży o wysokiej wartości są zwykle o 16% wyższe dla użytkowników komputerów Mac w porównaniu do użytkowników komputerów PC. Dodatkowo stwierdzono, że użytkownicy komputerów Mac mają o 17% mniejsze szanse na odejście z IBM w porównaniu z pracownikami pracującymi na komputerach z systemem Windows. Podkreślano również, że środowisko macOS jest mniej rozpraszające, co jest kwestią interfejsu – znacznie bardziej spójnego niż w przypadku Windows. Nadchodzi „game changer” W listopadzie 2020 roku Apple wprowadził swoje pierwsze chipy Apple Silicon oparte na architekturze ARM, znane jako M1. Pierwszym urządzeniem z procesorem M1 był MacBook Air, który został zaprezentowany 10 listopada 2020 roku. Od tego czasu Apple kontynuuje rozwój swoich chipów Apple Silicon, wprowadzając kolejne generacje, takie jak M1 Pro, M1 Max, M1 Ultra i M2, M3 i które są obecnie wykorzystywane w różnych modelach MacBooków Pro, iMaców i Maców mini. Warto zauważyć, że przejście Apple na własne chipy Apple Silicon było stopniowym procesem, który rozpoczął się od MacBooka Air, a następnie objął inne modele MacBooków Pro, iMaców i iPadów Pro. W maju 2024 roku Apple zaprezentował Apple Silicon M4, który został zastosowany w nowym iPadzie Pro. Komputery Mac z chipami serii M (Apple Silicon) oferują szereg korzyści i zalet, które mogą sprawić, że warto rozważyć ich zakup do firmy, między innymi: 1. Wydajność i szybkość Chipy serii M, zaprojektowane przez Apple, zapewniają znaczący wzrost wydajności w porównaniu do poprzednich modeli MacBooków opartych na procesorach Intel. Układy te są zoptymalizowane pod kątem systemu operacyjnego macOS, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji i lepszą reakcję systemu. 2. Efektywność energetyczna Chipy serii M są bardziej energooszczędne niż tradycyjne procesory Intel, co pozwala na dłuższy czas pracy na baterii. Dzięki temu komputery Mac z serii M oferują lepszą mobilność i niezależność od źródeł zasilania. Komputery, w zależności od modelu, zapewniają nawet do 20 godzin pracy na baterii. To przekłada się na większy komfort pracowników szczególnie, gdy pracują w modelu hybrydowym albo często podróżują. 3. Bezpieczeństwo Apple Silicon zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki wbudowanym mechanizmom ochrony, takim jak Secure Enclave i kontrola dostępu do sprzętu. To sprawia, że komputery Mac z chipami serii M są trudniejsze do zhakowania i bardziej odporne na zagrożenia cybernetyczne. 4. Integracja sprzętowa Chipy serii M są zaprojektowane z myślą o optymalnej integracji z systemem operacyjnym macOS, co zapewnia bardziej płynne i wydajne działanie całego systemu. Wynika to z faktu, że Apple kontroluje zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie. 5. Nowe funkcje sprzętowe Chipy serii M oferują nowe funkcje sprzętowe, takie jak Neural Engine, który przyspiesza obliczenia związane z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją, co może być przydatne w wielu zastosowaniach. 6. Lepsza kompatybilność z innymi urządzeniami Apple - czyli ekosystem #AppleAtWork Komputery Mac z chipami serii M są lepiej zintegrowane z innymi urządzeniami Apple, takimi jak iPhone, iPad czy Apple Watch, co ułatwia współpracę i synchronizację danych. Podsumowując, komputery Mac z chipami serii M oferują wysoką wydajność, efektywność energetyczną, bezpieczeństwo, optymalną integrację sprzętową i wsparcie dla nowoczesnych technologii, co czyni je atrakcyjnym wyborem zarówno dla użytkowników domowych, jak i profesjonalistów. Mac to potrafi W 2023 roku Apple przeprowadził kampanię informacyjną „Mac po potrafi” (Mac Does That) pokazującą główne korzyści z pracy na komputerach Mac. Podkreślono, wspomniany wyżej, dłuuuuuuugi czas pracy na baterii, bezpieczeństwo, łatwość zarządzania flotą komputerów przez działy IT oraz kompatybilność z wieloma aplikacjami, z których korzysta biznes, jak chociażby pakiet Microsoft Office 365, zawierający edytor tekstów Word, arkusz kalkulacyjny Excel oraz PowerPoint. "Od początku, gdy pojawiły komputery Mac z Apple Silicon M1, znacząco wzrosło zainteresowanie korzystaniem z nich przez klientów biznesowych" - podkreśla Wojciech Krauz, Business Development Manager w INNERGO. "Aczkolwiek, o ile sam komputer przekonywał użytkowników, to jednak działy IT podchodziły z dużą ostrożnością, obawiając się wyzwań w zakresie integracji ich w środowisku, gdzie jednak 100% stanowiły komputery z systemem operacyjnym Windows" - dodaje. "Firmy, które od lat korzystają z komputerów z systemem Windows mają pewne obawy..." - zaznacza Bartosz Borsukiewicz, Apple Engineer w INNERGO. "Od lat przekonuję jednak działy IT w takich 100% „windowsowych” organizacjach, że nie należy się obawiać urządzeń Apple. Co więcej mogą zyskać więcej czasu na inne zadania niż bieżąca obsługa użytkowników. Zapraszam do „Rozmów w INNERGO”, w których przedstawiam, jak podejść do takiego wdrożenia" - dodaje. Mac w logistyce Tak też było w przypadku firmy z sektora logistycznego, w której środowisko IT jest w przeważającej części zbudowane na rozwiązaniach Windows. Większość komputerów użytkowników biurowych to komputery PC. Jednak nawet w tak zdominowanym przez jedną technologię środowisku udało się stworzyć zapotrzebowanie i znaleźć zastosowanie dla alternatywnych rozwiązań dostarczanych przez Apple, skonfigurowanych i wdrożonych przez INNERGO. Wiązało się to z potrzebą jednego z działów - działu rozwoju aplikacji, który bazuje teraz na rozwiązaniach Apple. Nawiązanie tej współpracy nastąpiło w 2022 roku. "Zaczęliśmy od przygotowania testów, tzw. PoC’a. Po kilku kolejnych miesiącach rozmów i testów klient przekonał się do komputerów Mac i zdecydował się na pierwsze zamówienia sprzętu Apple, co było kluczowym krokiem w rozwoju infrastruktury IT" – mówi Wojciech Krauz. "INNERGO dostarczyło pierwsze urządzenia, w tym komputery Mac oraz telefony, które służyły zarówno jako stanowiska pracy, jak i były używane do testów w różnych działach firmy. To początkowe wdrożenie miało na celu także przetestowanie możliwości Apple w zakresie integracji z aplikacjami klienta dedykowanymi do obsługi jego urządzeń i kluczowych procesów". Pierwsze efekty wdrożenia Wprowadzenie rozwiązań Apple miało dla klienta duże znaczenie strategiczne. Firma zaczęła widzieć korzyści z wykorzystania urządzeń Apple w swoich operacjach, szczególnie w zakresie zarządzania, gdzie sprzęt Apple okazał się bardziej niezawodny i łatwiejszy w obsłudze w porównaniu do urządzeń z systemem Windows. Dzięki zaawansowanym funkcjom zarządzania, możliwe było lepsze monitorowanie i kontrola nad urządzeniami, co przełożyło się na większą efektywność działania. "Dodatkowo, wdrożenie urządzeń Apple umożliwiło firmie łatwiejsze skalowanie działalności zapewniając skuteczne zarządzanie flotą urządzeń przez jeden zespół IT" - podkreśla Wojciech Krauz. Współpraca i zaangażowanie INNERGO wielokrotnie wykazywało się elastycznością i zaangażowaniem w czasie współpracy, dobrze rozumiejąc potrzeby klienta i szybko reagując na jego oczekiwania. Jednym z przykładów niestandardowego działania może być sytuacja, w której INNERGO zorganizowało specjalną dostawę sprzętu w ciągu jednego dnia, aby zapewnić urządzenie dla ważnego użytkownika, ponieważ planowana dostawa całej partii sprzętu miała dotrzeć dopiero kilka dni później. Jako integrator IT od początku istnienia INNERGO skupia się na kliencie, jego potrzebach i jak najlepszym zrozumieniu jego biznesu, po to, aby dobrać odpowiednie rozwiązanie. "To co podkreślamy w INNERGO to to, że wyróżnia nas uważność" - zaznacza Wojciech Krauz. "Jest tak właśnie dlatego, że na każdy projekt patrzymy z punktu widzenia klienta i jego potrzeb". Rezultaty Wdrożenie rozwiązań Apple przez INNERGO to przykład udanej współpracy technologicznej, która nie tylko umożliwiła optymalizację procesów IT w firmie i zaoferowanie użytkownikom komputerów Mac, ale także zbudowała długotrwałą relację opartą na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu. Dla klienta kluczowe stało się posiadanie sprzętu, który nie tylko odpowiada na aktualne potrzeby technologiczne, ale także pozwala na dalszy rozwój i skalowanie działalności. INNERGO, dzięki swojej elastyczności, wiedzy i zaangażowaniu, zyskało zaufanie klienta i pozycję partnera w rozwoju, a nie tylko dostawcy. Korzyści płynące z wdrożenia rozwiązań Apple zostały zauważone i docenione oraz sprzyjają tworzeniu kolejnych możliwości rozwoju tej współpracy.