Rynek
Kto i do czego korzysta z ChatGPT?
Liczba polskich użytkowników ChatGPT w kwietniu br. osiągnęła prawie 3 mln, wynika ze wspólnego raportu PSMM Monitoring & More, Gemius oraz Polskich Badań Internetu. Jak się okazuje, najwięcej czasu na stronie aplikacji spędzają młode kobiety.
Powstanie narzędzia ChatGPT – odpowiadającego na pytania zadane przez użytkowników, udzielającego informacji czy pomocnego w rozwiązywaniu problemów (np. tworzenia treści, generowania pomysłów, programowania i pomocy technicznej) – wpłynęło na wzrost popularności sztucznej inteligencji oraz samej firmy Open AI, która stworzyła i udostępniła tę aplikację. Natężenie publikacji w tym kontekście można zauważyć od 27 grudnia 2022 roku.
W okrasie od wspomnianego dnia do 30 kwietnia br., pojawiło się prawie 84 tys. publikacji w mediach tradycyjnych, głównie w portalach internetowych oraz ponad 12 tys. wpisów w mediach społecznościowych, z czego prawie 7,3 tys. postów na Twitterze.
W mediach najczęściej dyskutowano nie tylko o możliwościach ChatGPT, ale również o potencjalnych zagrożeniach wynikających zarówno z użytkowania aplikacji, jak i intensywnego rozwoju sztucznej inteligencji. “W publikacjach odnoszono się do nadmiernego zaufania w kwestii poprawności uzyskanych odpowiedzi, a także obaw przed wyeliminowaniem przez ChatGPT niektórych zawodów” – tłumaczy Weronika Podgórska, ekspertka PSMM Monitoring & More.
Kim są użytkownicy ChatGPT?
Na bazie wyników Mediapanelu, standardu pomiaru widowni internetowej współtworzonego przez firmy Gemius i Polskie Badania Internetu, przeanalizowano wejścia polskich internautów na stronę firmy OpenAi.com jako miejsca dostępu do ChatGPT. Jak się okazuje, ostatnie dni grudnia 2022 roku przyciągnęły łącznie 155 tys. użytkowników. W styczniu ich liczba dochodziła już do 1 mln, w lutym do 2 mln, a w kwietniu – blisko 3 mln.
Twórcy raportu podzielili użytkowników serwisu openai.com w kwietniu br. na dwie grupy wiekowe: 7-39 lat oraz 40-75 lat. W pierwszej z tych grup wskaźnik Affinity Index, świadczący o zainteresowaniu serwisem, osiągnął wartość (100) dla kobiet co oznacza, że udział kobiet w tym wieku w strukturze użytkowników serwisu jest identyczny jak w populacji internautów. Z kolei dla mężczyzn w wieku 7-39 lat wskaźnik wyniósł już 173 co oznacza silną nadreprezentację takich osób w strukturze użytkowników. Jednak to młodsze kobiety spędzały więcej czasu w serwisie – średnio 44 minuty i 22 sekundy, podczas gdy młodsi mężczyźni – 29 minut 45 sekund.
Premiera narzędzia ChatGPT zainicjowała również wysyp wzmianek o szkoleniach, warsztatach, wykładach i kursach z obsługi chatbota. Były to także informacje o webinarach, podczas których prezentowany jest sposób działania czatu oraz jego zastosowania w poszczególnych branżach. Wiele osób błyskawicznie spostrzegło w tym szansę na rozwój biznesu.
Pełen raport dostępny jest tu.