Sztuczna inteligencjaBiznesRynek

Które kraje i branże są globalnymi liderami wykorzystania GenAI w biznesie?

Aktualny układ sił w obszarze stosowania generatywnej sztucznej inteligencji w biznesie postanowiła sprawdzić firma SAS. W przygotowanym na zlecenie spółki raporcie przodują Chiny – z GenAI korzysta tam 83% organizacji. Jednak bardziej dojrzałym podejściem do jej wdrażania wyróżniają się firmy amerykańskie. Częściej integrują one inteligentne aplikacje z regularnymi procesami biznesowymi. W krajach europejskich z technologii tej korzysta średnio 47% organizacji. Jak się okazuje, w Polsce 48%, co daje nam dziesiąte miejsce wśród badanych krajów.

Które kraje i branże są globalnymi liderami wykorzystania GenAI w biznesie?

Na podium rankingu krajów, w których firmy najczęściej wykorzystują GenAI, oprócz Chin znalazły się: Wielka Brytania (70%) i Stany Zjednoczone (65%). Generatywna AI stosowana jest głównie w działach marketingu, finansowym i prawnym, ale nie brakuje również jej zastosowań w IT, produkcji czy HR. Co więcej, 51% chińskich pracowników przyznaje, że korzysta z niej codziennie, 27% raz w tygodniu, a 12% raz w miesiącu. Ponadto, 92% organizacji korzystających lub planujących korzystać z GenAI, chce dalej inwestować w tę technologię.

Wspomniany raport wskazuje też na różnice między stosowaniem GenAI, a jej pełnym wdrożeniem, integrującym tę technologię w regularne procesy biznesowe. W tej klasyfikacji to USA mogą pochwalić się bardziej dojrzałym podejściem (24% vs 19% w Chinach), zostawiając Europę daleko w tyle (7%).

Najczęściej po GenAI sięgają finanse i telekomunikacja

Badanie wskazuje również, jak poszczególne branże plasują się pod względem pełnej implementacji GenAI i wdrażania jej w regularne procesy biznesowe. Jak się okazuje, liderami w tym zakresie są organizacje z sektora finansowego: bankowości (17%) i ubezpieczeń (11%), ale również usług telekomunikacyjnych (15%). Te ostatnie przodują również w rankingu firm, które wykorzystują GenAI na co dzień (29%). Najczęściej z technologii tej korzystają (lub planują korzystać) działy sprzedaży (86%), marketingu (85%), IT (81%), finansów (75%) i produkcji (75%)

Większość uczestników badania potwierdza, że doświadczyło już znaczących korzyści wynikających z faktu stosowania tej technologii. I tak, 89% z nich twierdzi, że GenAI poprawiła komfort i zadowolenie pracowników. 82% przyznaje natomiast, że oszczędza koszty operacyjne. Jednocześnie także 82% respondentów uważa, że poziom utrzymania klientów jest wyższy.

GenAI w Polsce

SAS zadał te same pytania również firmom w Polsce. Wyniki ankiety wskazują, że Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw rozwoju technologii. Wspomniane 48% przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję. Z kolei 46% rodzimych organizacji chce wdrożyć GenAI w najbliższych dwóch latach. Tylko 6% Polskich firm w ogóle z niej nie korzysta i nie planuje inwestycji w tym obszarze.

Najczęściej generatywną sztuczną inteligencję w Polsce wykorzystują działy: marketingu (47%), sprzedaży (34%) i IT (26%). Planowane są natomiast wdrożenia w obszarach takich jak R&D (60%), produkcja (53%) i finanse (53%)

Warto też zauważyć, że decydenci w Polsce już teraz wskazują na korzyści, które zapewnia GenAI. Otóż 73% użytkowników wymienia poprawę efektywności i zmniejszenie kosztów operacyjnych. 64% wskazuje na usprawnienie procesów decyzyjnych i personalizacji relacji z klientami. Z kolei 62% jest przekonanych, że GenAI zapewni wzrost innowacyjności i konkurencyjności firmy.

„Wśród wszystkich badanych krajów Polska zajmuje dziesiąte miejsce pod względem wykorzystania Gen AI w biznesie, wyprzedzając Kanadę, Brazylię, Włochy, Belgię, Holandię i kraje skandynawskie. Jednak, podobnie jak w innych regionach, największym wyzwaniem pozostaje kwestia przygotowania do wdrożenia, skutecznego zarządzania i monitorowania tej technologii” – komentuje Hana Kvartova, Regional Director, SAS Central Europe.

Wśród polskich respondentów istnieją obawy związane z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji. Szczególnie jeśli chodzi o prywatność danych (72%) i ich bezpieczeństwo (70%), a także wyjaśnialność i dokładność wyników (66%) Niestety, Polska nie wypada też zbyt dobrze jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących GenAI. Tylko 6% badanych wskazało, że ich organizacje w pełni spełniają obecne i zapowiedziane regulacje.

W badaniu przeprowadzonym przez Coleman Parkes na zlecenie SAS, udział wzięło 1600 decydentów z najważniejszych rynków światowych. Respondenci reprezentowali różne branże. Z pełnym raportem można zapoznać się pod poniższym linkiem. 

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *