BiznesRynekPolecane tematy

Lokalny e-commerce – nowy, szybko rosnący rynek

Coraz chętniej kupujemy online, ale w pobliskich sklepach. Takie rozwiązanie to oszczędność czasu i kosztów – nie czekamy bowiem na dostawę i nie płacimy za kuriera. Wybieramy lokalne biznesy przede wszystkim ze względu na atrakcyjną cenę (70,4%), pozytywne opinie klientów (64,03%), a także bo chcemy wspierać lokalne biznesy i społeczności, wynika z najnowszych badań TrustMate.io. Jak często Polacy poszukują informacji na temat e-sklepów, firm i usługodawców zlokalizowanych niedaleko nich? Czego najczęściej poszukują?

Lokalny e-commerce – nowy, szybko rosnący rynek

Lokalny handel internetowy ma wiele plusów. Począwszy od tego, że zamówiony towar jesteśmy w stanie bardzo szybko odebrać w punkcie nieopodal nas. Dzięki temu nie musimy czekać 1-2 dni na przesyłkę, tylko możemy cieszyć się zakupionym towarem jeszcze tego samego dnia. Oszczędzamy także na opłacie za przesyłkę. Dodatkowo, w przypadku zwrotu zakupionych rzeczy, możemy je samodzielnie dostarczyć do pobliskiego sklepu, w którym je kupiliśmy. Co pozwala zaoszczędzić pieniądze za zwrotną przesyłkę. Od razu otrzymuje także zwrot pieniędzy za zakupy, bez konieczności czekania kilku dni.

Niewątpliwym benefitem tej formy zakupów jest także wsparcie lokalnych społeczności, w tym m.in. biznesów działających w naszej okolicy, które zatrudniają osoby mieszkające na naszym osiedlu, w naszej dzielnicy lub mieście. Warto także wspomnieć, o tym, że w modelu e-handlu lokalnego, działają także firmy usługowe np. fryzjer, salon piękności, restauracje czy hotele.

Jak pokazują dane rynkowe – zarówno te globalne, jak i z rodzimego rynku – w lokalnym e-handlu drzemie duży potencjał rozwoju. Google odnotowuje blisko 6 milionów wyszukiwań każdej minuty, z czego 46% zapytań ma charakter lokalny, wynika z badań SEO Tribunal. Co ważne, 45% kupujących korzysta z wyszukiwarki, aby zbadać ofertę zakupową, którą zamierzają dokonać w sklepie stacjonarnym. Nawet 77% konsumentów korzysta z Google podczas wyszukiwania informacji o lokalnych firmach, podaje Semrush.

Dlaczego e-kupujemy lokalnie?

Eksperci TrustMate.io wskazują, że przybywa Polaków, którzy zamawiają produkty w sieci, ale odbierają je w pobliżu miejsca zamieszkania. Ta nowa moda, która wspiera lokalne e-sklepy jest częścią trendu nazywanego w branży phygital (zbitka od dwóch angielskich słów physical – fizyczny i digital – cyfrowy). Ów trend wpisuje się w występujące w e-commerce zjawiska, które stały się popularne, zwłaszcza w ostatnich latach. Przede wszystkim w okresie pandemii:

  • BOPIS (Buy Online, Pickup In-Store – kupowanie w sieci z odbiorem własnym),
  • ROPIS (Reserve Online, Pickup In-Store – rezerwowanie towaru online i odbiór w sklepie),
  • BORIS (Buy Online, Return In-Store, czyli taki wybór e-sklepu, który umożliwi zwrot towaru w pobliskiej placówce).

“Phygitalowy model sprzedaży integruje handel offline i online w taki sposób, że przenikają się one wzajemnie. Dodatkowo, usuwa bariery pomiędzy eCommerce, a tradycyjnymi formami sprzedaży, tworząc spójne i harmonijne doświadczenie zakupowe. To coś znaczniej więcej niż omnichanelowa strategia biznesowa, czyli płynne i bezwysiłkowe, wysokiej jakości doświadczenia klienta, które występują we wszystkich kanałach kontaktu i pomiędzy nimi” – komentuje Jerzy Krawczyk, prezes zarządu TrustMate.io. “Phygital to także coś więcej, niż efekt ROPO (wyszukiwanie online i zakupy offline), a także efekt odwróconego ROPO (wyszukiwanie w realu i zakupy online). Phygital łączy strategie, narzędzia i doświadczenia klientów w jedną całość. Klient może jednocześnie korzystać z zalet wszystkich form sprzedaży – wygody zakupów online (smartfon, tablet, komputer, etc.) i bezpośredniego kontaktu z produktem w sklepie stacjonarnym. A także oczekiwać spójnych interakcji między poszczególnymi kanałami sprzedaży” – dodaje.

E-commerce „po sąsiedzku” w Polsce

Jak często internauci poszukują informacji na temat firm i usługodawców zlokalizowanych niedaleko nich? Czego najczęściej poszukują? Co biorą pod uwagę, przy wyborze lokalnej firmy czy też dostawcy usług? Na te, a także wiele innych pytań, odpowiada raport „Lokalny handel internetowy 2024”, przygotowany przez platformę TrustMate.io. Opracowano go na podstawie badań przeprowadzonych na zlecenie TrustMate.io przez firmę badawczą UCE Research, na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków, w okresie 17-18 października 2024 roku, metodą CAWI.

Jak wynika z powyższego badania, Polacy najczęściej wyszukują w internecie pobliskich restauracji i hoteli (40,57%), lokalnych sklepów z odzieżą i tekstyliami (29,01%) oraz artykułami RTV-AGD (27,48%). Do pierwszej piątki, weszły także zlokalizowane nieodpodal zakłady fryzjerskie i salony piękności (25,59%) oraz wszelkiego rodzaju lokalne sklepy (23,59%). W drugiej piątce znalazły się instytucje i urzędy (22,05%), specjaliści od napraw (21,58%), firmy zajmujące się turystyką (19,22%), sklepy z żywnością i napojami (19,22%) oraz teatry, opery, muzea, etc.(18,28%).

Lokalny e-commerce – nowy, szybko rosnący rynek
Źródło: TrustMate.io.

TrustMate.io zbadał także jak często Polacy szukają w internecie lokalnych biznesów. Najwięcej respondentów wskazało odpowiedź kilka razy w tygodniu (18,19%). Na drugim miejscu znalazło się wskazanie kilka razy w miesiącu (16,7%), a na trzecim raz w miesiącu 12,72%. W pierwszej piątce najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się jeszcze dwie odpowiedzi, tj. raz w tygodniu (9,34%) oraz codziennie (9,15%). Łącznie 36,68%  respondentów wyszukuje co najmniej razy w tygodniu lub częściej informacji o lokalnych firmach i instytucjach.

Wśród trzech najważniejszych powodów, dla których respondenci najczęściej wybierają konkretną lokalną firmę są atrakcyjna cena (70,4%), pozytywne opinie klientów (64,03%) oraz niedużą odległość od miejsca zamieszkania (45,28%).

Lokalny e-commerce – nowy, szybko rosnący rynek
Źródło: TrustMate.io.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *