Rynek
mObywatel z obsługą płatności kartami
Wprowadzenie obsługi płatności kartowych bezpośrednio do aplikacji mObywatel pozwoli użytkownikom na łatwe dokonywanie zapłaty za różnego rodzaju daniny i opłaty, w tym za wywóz śmieci, czy podatek od nieruchomości. W ramach pilotażowego wdrożenia z nowego rozwiązania w pierwszej kolejności skorzystają mieszkańcy Złotoryi oraz Bydgoszczy. Niebawem usługi płatności za pośrednictwem kart bankowych mają być dostępne także dla mieszkańców innych miast. Zapowiadany jest też dalszy rozwój aplikacji mObywatel
Obsługa transakcji płatniczych realizowanych za pośrednictwem kart bankowych bezpośrednio w aplikacji mObywatel oznacza istotne rozszerzenie katalogu form płatności dostępnych w tym rozwiązaniu. Dotychczas, takie płatności mogły być realizowane tylko poprzez platformę BLIK. Aktualnie usługi epłatności są dostępne dla mieszkańców 50 gmin. Ich liczba ma być jednak systematycznie rozszerzana. „Tego typu funkcjonalności w Europie są marzeniem, a w Polsce stają się rzeczywistością” – podkreślił Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji podczas konferencji prasowej podsumowującej pilotaż nowych płatności kartowych w aplikacji mObywatel.
Projekt ePłatności w mObywatelu jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Fundacją Polska Bezgotówkowa. „Wprowadzenie kolejnej metody płatności jest naturalnym krokiem w rozwoju aplikacji mObywatel” – mówi Karolina Matysiak dyrektor ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki. „Zależało nam na tym, aby ten proces zajmował użytkownikom jak najmniej czasu. Nie różni się on zbytnio od procesów znanych z transakcji komercyjnych. Jest nieskomplikowany i nie wymaga podawania dodatkowych danych” – dodaje. Obsługiwana jest też m.in. możliwość zapamiętania danych karty płatniczej na potrzeby kolejnych transakcji.
Wedle zapowiedzi, w przyszłości katalog opłat obsługiwanych w ten sposób będzie rozszerzany m.in. o obsługę mikropłatności na potrzeby opłat skarbowych. Niewykluczone, że już w przyszłym roku w ramach aplikacji mObywatel pojawi się też wsparcie dla portfeli płatniczych Google i Apple. „Kolejnym krokiem będą opłaty skarbowe inicjowane przez obywateli. W przyszłym roku chcielibyśmy też zintegrować aplikację mObywatel z usługami, takimi jak Apple Pay i Google Pay” – dodaje Karolina Matysiak.
Rolę agenta rozliczeniowego w obsłudze epłatności realizowanych przez mObywatel pełni Bank Gospodarstwa Krajowego. „Bank Gospodarstwa Krajowego od początku bierze udział w roku aplikacji mObywatel, skupiając się na rozwoju części transakcyjnej. BGK odpowiada za bezpieczną i terminową realizację transakcji płatniczych, a więc dostarczenie środków od podatnika na wskazany rachunki bankowe jednostek budżetowych” – mówi Mirosław Czekaj, prezes zarządu BGK. „Dobrze przygotowaliśmy się do tej funkcji odpowiednio modernizując naszą infrastrukturę” – wspomina Mirosław Czekaj. Według niego stosowne funkcjonalności po stronie BGK będą rozwijane. „Jest to zgodne z misją BGK, który jest nastawiony na wsparcie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju” – dodaje.
Rozwój cyfrowych płatności na linii obywatel – samorząd ma stanowić znaczący krok w cyfryzacji państwa. „Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to nie tylko ułatwienie dla obywateli, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów. W dobie postępu technologicznego tego typu rozwiązania stają się kluczowe dla sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i społeczeństwa” – mówi Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa. „Polska ma potencjał, by stać się liderem w tym obszarze i wzorem dla innych europejskich krajów” – podkreśla Joanna Erdman.
„Polska staje się liderem w epłatnościach, jeśli chodzi o usługi, które oferuje państwo. Jesteśmy dobrym przykładem na to, że usługi cyfrowe mogą być blisko obywateli” – dodaje wicepremier Krzysztof Gawkowski. Według niego, w nadchodzących miesiącach w aplikacji mObywatel pojawią się m.in. funkcje związane z obsługą legitymacji osób niepełnosprawnych, a także – zgłaszania kolizji drogowych „mStłuczka”. Z kolei w ostatnich miesiącach aplikacja mObywatel zyskała funkcje związane m.in. z obsługą legitymacji radców prawnych, dokumentów potwierdzających prawo wykonywania zawodu pielęgniarek, położnych i lekarzy, a także – zastrzegania numeru PESEL czy obsługi bonu energetycznego. Nowością jest też uruchomione we współpracy z CERT Polska usługa „Bezpiecznie w sieci”. Za jej pośrednictwem możliwe jest m.in. łatwe zgłoszenie ekspertom CERT Polska niepokojących zdarzeń, fałszywych stron internetowych lub wiadomości. Takie działanie ma wspierać m.in. zaangażowanie obywateli w ochronę przez incydentami w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Co ważne, Krzysztof Gawkowski zapowiada także działania mające na celu wsparcie transformacji cyfrowej instytucji samorządowych. „Będziemy wzmacniać cyfryzację w samorządach” – mówi. „Potrzebne jest zapewnienie, aby systemu w samorządach były interoperacyjne i kompatybilne” – dodaje Krzysztof Gawkowski. Wicepremier zapowiada też uruchomienie, projektowanych we współpracy z innymi resortami, programów wspierających cyfryzację samorządów, a także potrzebne finansowanie.