Chile – uznane za swą stabilność polityczną i gospodarczą, a także wysoki poziom edukacji oraz doskonałą łączność cyfrową – poczyniło postępy w umacnianiu pozycji wiarygodnego dostawcy usług opartych na technologii. W 2023 roku eksport usług z tego kraju na cały świat przekroczył 2,15 mld USD. Ta rekordowa wartość oznacza wzrost o ponad 55% w porównaniu z rokiem poprzednim. Tymczasem w okresie od stycznia do maja tego roku, liczba ta przekroczyła już 978 mln USD. Co z kolei stanowi wzrost o 30,6% rdr. W tym dynamicznie rozwijającym się sektorze chilijskiej gospodarki, wiodącą rolę odgrywają usługi informacyjno-komunikacyjne (ICT). W ubiegłym roku stanowiły one prawie 30% całego eksportu.
Chilijska oferta usług opartych na technologii jest przekrojowa, począwszy od rozwoju i utrzymania oprogramowania i platform (SaaS, PaaS), Internetu Rzeczy, Edtech, Healthtech, cyberbezpieczeństwa i innych. Ogromny potencjał wzrostu wykazał w szczególności sektor Fintech. Niektóre chilijskie firmy z tej innowacyjnej branży świadczą już swoje usługi na dużych rynkach – w Stanach Zjednoczone, Meksyku, a także w Europie.
Chilijskie firmy z branży Fintech korzystają z silnego systemu finansowego kraju, wraz z zaawansowaną infrastrukturą technologiczną, kulturą przedsiębiorczości i solidną bazą talentów w dziedzinie technologii i finansów. To stanowi ich przewagę konkurencyjną. Chile ma również wysoki poziom upowszechnienia internetu i dostępu do urządzeń mobilnych, co tworzy środowisko sprzyjające wdrażaniu cyfrowych usług finansowych. W kraju obowiązuje również – uchwalona w styczniu 2023 roku – ustawa Fintech, która ma na celu promowanie konkurencyjności oraz inkluzywności finansowej. Została on pozytywnie oceniona przez większość chilijskich firm.
Rosnąca liczba chilijskich przedsiębiorstw oferuje rozwiązania także w sektorze Edtech (np. platformy edukacyjne online, cyfrowe treści edukacyjne, narzędzia do oceny i monitorowania nauki, rozwiązania edukacyjne i szkoleniowe online, edukacyjne aplikacje mobilne, wirtualna i/lub rozszerzona rzeczywistość stosowana w edukacji i inne) oraz Healthtech (platformy i systemy telemedyczne, urządzenia medyczne, cyfrowe rozwiązania do zarządzania w sektorze zdrowia, aplikacje sztucznej inteligencji, zdalny monitoring i inne).
Rosnąca współpraca między Chile a Polską
Poza Amerykami, głównym celem eksportu chilijskich usług jest Europa – odbierając ponad jedną piątą z nich w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku. Od stycznia do maja bieżącego roku liczba ta przekroczyła 203 mln USD. Wartość tego eksportu prawdopodobnie jeszcze wzrośnie. Chile poprawia bowiem swoje stosunki handlowe z Unią Europejską, dzięki porozumieniu osiągniętemu między tym krajem a UE w grudniu ubiegłego roku.
Wspomniana umowa ramowa (AFA), pozwoli chilijskim firmom świadczącym usługi technologiczne, uczestniczyć w przetargach na rynku europejskim na jasnych zasadach i na równych warunkach z ich europejskimi odpowiednikami. Ponadto, nowy rozdział poświęcony handlowi cyfrowemu ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej między Chile a krajami wchodzącymi w skład UE. Istotny postęp dotyczyć ma m.in. transgranicznego uznawania podpisów elektronicznych lub możliwości przesyłania danych drogą elektroniczną bez opłat celnych.
W bieżącym roku, zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Fitch Solutions, wartość polskiego rynku IT przekroczy 35 mld USD. Oznaczać to będzie wzrost o ponad 19% w porównaniu do 2023 roku. Polska jest postrzegana w Chile jako ważne centrum innowacji w Europie. Przykładowo, dzięki milionowym inwestycjom planowanym przez Google i Microsoft na nadchodzące lata. Stwarza to możliwości współpracy w rozwijającym się polskim sektorze technologii informatycznych.
W kontekście rosnącej współpracy między Chile i Polską otwierają się nowe możliwości – np. w niszach takich jak gry wideo i animacje. IT może być kolejnym sektorem łączącym oba rynki.
ProChile, rządowa agencja promocji eksportu tego latynoamerykańskiego kraju, dysponuje biurem w Warszawie, gotowym na to, aby połączyć zapotrzebowania naszego rynku z chilijską ofertą. Stosunki handlowe między Chile a Polską od lat stale rosną. Wartość wymiany handlowej w 2023 roku osiągnęła poziomie 324 mln USD i prawie 160 mln USD w pierwszych pięciu miesiącach roku 2024. Podczas gdy żywność stanowi ponad 80% chilijskiego eksportu do Polski, sektory usług i innowacji oferują istotne możliwości, których nie można przegapić.
Warto dodać, że agencja ProChile świętuje w tym roku 50-lecie pracy w zakresie promocji oraz dywersyfikacji chilijskiego eksportu i jest gotowa, aby znaleźć synergię wzmacniającą biznes między oboma krajami.