Opontia, która przejmuje kolejne e-commerce’owe marki w regionie MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna) i pomaga im osiągnąć wyższy poziom, rusza obecnie z ekspansją i inwestycjami w Polsce oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Do końca 2022 roku firma zamierza sfinalizować w naszym kraju 20 transakcji i sfinansować je łącznie kwotą ponad 100 mln zł. Działalność Opontii wesprze Kacper Rozenbaum, do niedawna szef sprzedaży międzynarodowej Allegro.
Jak wynika z analizy eMarketera, globalne obroty handlu detalicznego w kanale internetowym wyniosły w ubiegłym roku, aż 4,2 biliona dolarów (wzrost o 25% r/r), co dało im udział w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 17,8%. W Polsce wzrost online’u wyniósł jeszcze więcej, bo 45%, natomiast jego udział skoczył do 15% – według raportu PMR. Koniunktura przysporzyła właścicielom małych i średnich e-sklepów wielu nowych klientów i zwielokrotniła ich obroty, ale nadal nie znalazła odpowiedzi na ważne dla nich pytanie: jak na dalszym etapie rozwoju spieniężyć swój biznes, a jednocześnie zapewnić mu dalszy wzrost pod sterami nowych menedżerów.
Powyższy problem postanowili rozwiązać eksperci firmy Opontia. I tak, przeczesują oni najszybciej rosnące rynki w poszukiwaniu zdrowych marek internetowych, przejmują je i dają nowe życie. Dotychczasowym właścicielom oferowana jest gotówkę, odpowiednio do osiąganych przez podmiot wyników, a jednocześnie proponowany jest pewien procent od dalszych zysków, które pod przewodnictwem specjalistów Opontii mają mocno przyspieszyć.
“PwC szacuje, że w Polsce działa z większymi lub mniejszymi sukcesami ok. 150 tys. e-sprzedawców. Różnią się oni nie tylko ofertą, ale przede wszystkim pozycją rynkową i osiąganymi wynikami. My poszukujemy tylko zdrowych brandów, które uzyskały już odpowiednią trakcję, są rentowne i potrzebują kolejnego dużego impulsu, by wznieść się na wyższy poziom np. poprzez skuteczną ekspansję zagraniczną. Jesteśmy selektywni co do asortymentów sklepów i stawiamy tylko na te, które mają największy i wciąż niezagospodarowany potencjał wzrostu” – mówi Philip Johnston, współzałożyciel i co-CEO Opontii.
Jak wskazują przedstawiciele spółki, szuka ona przede wszystkim firm, posiadających własną, silną markę, a przy tym są na tyle rozwiniętymi podmiotami, że generują miesięcznie przynajmniej 50 tys. zł przychodu i są rentowne. Ze swego obszaru zainteresowania Opontia wyłącza tylko takie części rynku jak fashion (moda i obuwie), sprzęt elektroniczny i e-zakupy spożywcze.
Jedna transakcja miesięcznie
Dotychczas Opontia prężnie działała na rynkach ZEA, Arabii Saudyjskiej i Turcji, ale z uwagi na bardzo dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce w Polsce, postanowiła otworzyć tu następne biuro i zbudować kolejny lokalny zespół. Na czele polskiego oddziału, na stanowisku General Managera stanął Kacper Rozenbaum – menedżer o wieloletnim doświadczeniu z zakresu budowania biznesu, zarządzania marką czy ekspansją zagraniczną, który przez ostatnie 10 lat pracował kolejno w międzynarodowej firmie doradczej McKinsey & Company, a ostatnio jako Szef Sprzedaży Międzynarodowej Allegro. Teraz chce w Polsce powtórzyć sukces amerykańskiego Thrasio za oceanem.
“Model współpracy, który chcemy zaproponować właścicielom polskich marek jest nowy w Polsce i w tej części Europy, ale na Zachodzie firmy konsolidujące i skalujące podmioty e-commerce od 2 lat notują już niewyobrażalne wzrosty. Najlepszym przykładem jest tu choćby globalny lider tego segmentu czyli Thrasio. Chcemy przekonać do swojej oferty polskie e-sklepy i stworzyć w ramach naszego holdingu grupę marek na kształt P&G czy Unilevera, każdej marce oferując zestaw sprawdzonych narzędzi pozwalających zdynamizować rozwój. Zamierzamy przejmować przynajmniej jedną taka spółkę miesięcznie – do końca tego roku celujemy w pięć podmiotów, a w 2022 roku chcemy ich mieć już 20” – komentuje Kacper Rozenbaum, General Manager Opontii w Polsce.
Firma zamierza także zatrudnić w Polsce 20 pracowników do końca obecnego roku.
20 mln dolarów w rundzie seed
Model biznesowy, w którym działa Opontia czy Thrasio, uważany jest za jeden z najbardziej wzrostowych w globalnej e-gospodarce. Stawiają na niego liczne fundusze VC, PE i aniołowie biznesu. Według najnowszych danych serwisu MarketplacePulse spółki z tego rynku pozyskały od kwietnia 2020 roku prawie 9 mld dolarów kapitału. Stawce, z wynikiem 1,7 mld dolarów, przewodzi właśnie Thrasio.
Opontia jest jedyną tego typu firmą, koncentrującą się na Polsce, CEE i MENA. Jest na rynku zaledwie pół roku, ale już może się pochwalić pozyskaniem 20 mln dolarów w rundzie seed. Spółka pracuje nad domknięciem kolejnej, jeszcze wyższej rundy. To właśnie z tych środków zamierza sfinansować konsolidację marek e-commerce w Polsce.