Artykuł z magazynu ITwizAdvertorialBranża ITCIOPolecane tematy
Pięć kroków do budowy cyfrowej infrastruktury biznesu
Advertorial
Advertorial
Dimension Data udostępnia raport „Bringing Dexterity to IT Complexity” poświęcony cyfrowej transformacji biznesu, a opublikowany przez Business Performance Innovation Network. Opisuje on m.in. przeszkody, jakie mogą na swej drodze napotkać przedsiębiorstwa chcące wykorzystać możliwości cyfrowego biznesu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze jego wnioski połączone z przemyśleniami ekspertów Dimension Data na temat trendów, do których muszą dostosować się przedsiębiorstwa, aby przyspieszyć proces cyfrowej transformacji firmy.
Podstawą cyfrowego przedsiębiorstwa są dane. Jednak nie chodzi tu o gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie informacji, ale o to, co z danymi robimy. Informacje, do których mamy dostęp, mają potencjał do fundamentalnej zmiany sposobu, w jaki działa nasza firma, i jej dochodów.
1. Istotą jest zrozumienie danych i sposobu ich wykorzystania
Przez wiele lat specjaliści od centrów danych poświęcali większość swojego czasu i energii takim kwestiom, jak pamięć masowa i kopie zapasowe, oraz temu, jak najwydajniej wykonywać takie zadania, jak replikacja czy deduplikacja. Na pierwszym miejscu było ograniczanie kosztów zarządzania danymi. Teraz chodzi o doskonalenie sposobów eksplorowania danych i znajdowanie sposobów na przekształcanie ich w biznesową korzyść. Ilość informacji, z jaką zmaga się dziś typowa firma, w ciągu dekady rosła wykładniczo. Dlatego nierzadko słyszy się takie pytania: Czy w ogóle można obsłużyć taką masę danych? Czy chmura jest w stanie w kontrolowany sposób skalować się, aby przyjąć taką ilość informacji? Jak poradzimy sobie z tworzeniem polityk umożliwiających inteligentne wykorzystanie danych? I w końcu, jak zapewnimy temu wszystkiemu bezpieczeństwo?
Kilka lat temu zastanawialibyśmy się ile potrzebujemy serwerów i ich liczba byłaby punktem wyjścia do dalszego określania potrzebnej nam infrastruktury. Obecnie punktem wyjścia muszą być dane. Musimy określić, w jaki sposób będziemy je eksplorować oraz jaką wartość chcemy z nich uzyskać. Ustalić, jakie jest ich źródło. A także zdecydować, jakie połączenia sieciowe mają obsługiwać ich transmisję oraz gdzie dane te będą zlokalizowane.
Bez względu na to, czy eksplorujemy internet rzeczy, czy tworzymy modele Big Data do znajdowania wzorców, musimy najpierw postarać się zrozumieć swoje dane. Jeśli planujemy zaprojektowanie centrum danych, to musimy to zrobić inaczej, niż jeszcze klika lat temu. Wtedy zapewne liczba serwerów byłaby punktem wyjścia do dalszego określania potrzebnej nam infrastruktury. Obecnie punktem wyjścia muszą być dane. Musimy określić, w jaki sposób będziemy je eksplorować oraz jaką wartość chcemy z nich uzyskać. Ustalić, jakie jest ich źródło. A także zdecydować, jakie połączenia sieciowe mają obsługiwać ich transmisję i gdzie będą zlokalizowane.
W najbliższych 12 miesiącach osoby odpowiedzialne za rozwój IT będą stopniowo odchodzić od podejmowania taktycznych decyzji skupionych na centrach danych. Zaczną natomiast dokonywać strategicznych wyborów dotyczących danych i tworzyć „mapy drogowe” prowadzące do oczekiwanych rezultatów.
2. Tworzenie infrastruktury do obsługi nowego modelu danych w cyfrowym przedsiębiorstwie
Jeśli już określiliśmy nasze – związane z danymi – aspiracje, to następnym krokiem jest stworzenie infrastruktury, która ma je obsłużyć, i określenie, z jakimi zmianami będzie się to wiązało. Wśród najważniejszych z nich będzie jak najlepsze wykorzystanie chmury. Jaka część naszej infrastruktury IT powinna funkcjonować w chmurze? Gdzie określone obciążenia i zbiory danych powinny rezydować i przez jaki czas? Trzeba zdawać sobie sprawę, że nasze dane najprawdopodobniej będą przemieszczać się z chmury do centrum danych i z powrotem, a taką wędrówkę odbędą kilkakrotnie. Musimy się dowiedzieć, jak będziemy zarządzać takim procesem i jakie zmiany muszą być wprowadzone do infrastruktury, aby był on w ogóle możliwy.
Kiedy przedsiębiorstwa zaczną rozumieć te implikacje, wiele z nich zacznie się zastanawiać, czy w ogóle potrzebuje własnego centrum danych. Niektóre w trakcie trwającego albo następnego cyklu modernizacji dojdą do wniosku, że logicznym posunięciem będzie zdanie się w 100% na zewnętrzne usługi hostingowe. Już teraz decydenci IT powinni rozpocząć tworzenie fundamentów infrastruktury przystającej do nowych celów – takiej, która będzie w stanie obsługiwać dane zgodnie z nowym paradygmatem. Powinni też skupić się na tym, jak powiązać chmurę, sieci i bezpieczeństwo w hybrydowe środowisko IT.
3. Zbieżność z celami biznesowymi jest kluczowa
Przedsiębiorstwa powinny dokładnie przeanalizować, które obciążenia są najbardziej odpowiednie do uruchamiania w chmurze. Owszem, idea kupowania IT w formie usługi nadal wydaje się atrakcyjna, ale firmy nie są przekonane, że musi się to odbywać za pośrednictwem chmury. Czy wszystkie aplikacje uruchamiane w chmurze rzeczywiście w pełni korzystają z możliwości skalowania jej zasobów w górę i w dół? Wiele z nich działa przecież w stosunkowo stały sposób.
Dlatego wiele przedsiębiorstw dostrzegło korzyść w przeniesieniu aplikacji do modelu hostowanego. Takie podejście eliminuje potrzebę migracji do modelu w pełni opartego na chmurze, dając większy zwrot z inwestycji w krótszym czasie. Wielu z klientów Dimension Data zwraca się o pomoc w wyznaczeniu mapy drogowej, określającej, które z ich obciążeń najbardziej nadają się do obsługi w zwirtualizowanym lokalnym środowisku; powinny być obsłużone w modelu chmurowym; najlepiej pasują do środowiska hostowanego.
W ciągu najbliższych 12 miesięcy przewidujemy, że liderzy IT będą baczniej przyglądać się obciążeniom i planom użycia zasobów, starając się lepiej dopasować koszty IT do całościowego modelu biznesowego firm. Sprowadza się to do zastosowania w rozwoju infrastruktury podejścia skupionego na biznesie, a nie na technologii.
4. Dotrzymywanie kroku zmianom wymuszanym przez automatyzację i kulturę
Są firmy, które stając się cyfrowymi przedsiębiorstwami, rozwijają środowiska DevOps, wprowadzając innowacje w niesamowicie krótkich cyklach. W tych organizacjach osoby odpowiedzialne za operacje IT i projektanci oprogramowania usiedli razem i zastanowili się: Jak połączyć ze sobą rozwój i eksploatację? Jak można zmieniać procesy? Jak można szybko i bezproblemowo przechodzić od fazy projektowej do wielu mniejszych i częstych wydań, aby uzyskać stopniową, wynikającą ze skupienia się na kliencie, korzyść biznesową?
Wielu z klientów Dimension Data zwraca się o pomoc w wyznaczeniu mapy drogowej, określającej, które z ich obciążeń powinny być dostosowane do konkretnego typu infrastruktury, np.: najbardziej nadają się do obsługi w zwirtualizowanym lokalnym środowisku; powinny być obsłużone w modelu chmurowym; najlepiej pasują do środowiska hostowanego.
Aby to osiągnąć, trzeba na nowo przejrzeć procesy i wprowadzić daleko idącą automatyzację. Wymaga to także zmiany kulturowej, polegającej na gotowości do współpracy zespołów projektowych z operacyjnymi. Celem współpracy będzie określenie rzeczywistych potrzeb biznesowych i sposobów ich zaspokajania. Projektanci biorą więc odpowiedzialność za wdrożenia, zespoły operacyjne zapewniają platformę, narzędzia i automatyzację oraz bieżące informacje zwrotne do projektantów.
5. Podstawowa wartość technologii tkwi w usprawnianiu biznesu
Prawdziwa wartość technologii mierzona jest zdolnością do dostarczania rzeczywistych korzyści biznesowych. Klienci Dimension Data często pytają: Od czego powinniśmy zacząć transformację naszego biznesu w cyfrowe przedsiębiorstwo? Jakich zmian operacyjnych będzie to wymagać? Jak mamy zintegrować te zmiany z naszym środowiskiem projektowym? Czy będziemy w stanie wykazać i mierzyć wyniki? Radzimy, aby po pierwsze przemyśleli cele biznesowe, a dopiero w następnym kroku zastanowili się, jakie technologie umożliwią ich realizację. Oczywiście, w tym także możemy pomóc.