BiznesTechnoblog
PKO Bank Polski z nagrodą Global Retail Banking Innovation Award 2023 za budowanie marki w metaverse
Bank PKO BP zwyciężył w międzynarodowym konkursie Global Retail Banking Innovation Awards 2023 w kategorii “Outstanding Customer Relations & Brand Engagement Initiative”. Konkurs jest organizowany przez magazyn The Digital Banker.
Uzasadniając nagrodę, organizatorzy zwrócili uwagę na innowacyjne podejście przy organizacji Wirtualnych Targów Pracy #PKOBankTalentów oraz działania marketingowe budujące zaangażowanie użytkowników platform metaversowych wokół marki PKO Banku Polskiego. W konkursie, którego wyniki zostały ogłoszone 19 października podczas uroczystej gali w Singapurze. PKO Bank Polski pokonał 530 projektów zgłoszonych przez 190 banków z całego świata.
Pierwszy oddział bankowy w Metaverse
„Rok temu, kiedy uruchamialiśmy naszą pierwszą placówkę bankową w metaverse, traktowaliśmy ten projekt jako nasze cyfrowe laboratorium. Chcieliśmy wejść do wirtualnego świata i w praktyce rozpoznać jaką wartość dodaną możemy wnieść do niego oraz jak biznesowo wykorzystać obecność w tej przestrzeni. Dziś jesteśmy bogatsi o bezcenną wiedzę i rozwiązania, które zbliżają nas do kolejnego kroku – pojawienia się na platformach gamingowych oraz budowania rozwiązań bazujących na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości” – powiedział Artur Kurcweil, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Technologii.
„Chcemy być liderem metabankowości w naszym regionie i jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu innowacyjnemu podejściu w przyszłości metaverse będzie dla nas ważnym kanałem komunikacji z młodymi klientami. Nagrody takie jak Global Retail Banking Innovation Award 2023 dodatkowo umacniają nas w tym przekonaniu” – dodaje.
PKO Bank Polski od 2022 roku jest obecny na platformie Decentraland, gdzie jako pierwszy bank w Polsce uruchomił wirtualną placówkę – cyfrową kopię warszawskiej PKO Rotundy. Oddział pełni rolę cyfrowego laboratorium służącego rozwojowi narzędzi dedykowanych obszarowi metaverse.
Bank testuje za jego pośrednictwem różne formy zaangażowania użytkowników oraz buduje know-how w zakresie obecności w świecie wirtualnym. Odwiedzający wirtualną Rotundę mogą zobaczyć w jej wnętrzu m.in. galerię polskiej sztuki współczesnej ze zbiorów PKO Banku Polskiego, czy wystawę poświęconą historii banku. Jest też element grywalizacji, który wprowadza możliwość odnajdywania i zbierania cyfrowych kropek umieszczonych w różnych miejscach placówki.
Wirtualne Targi Pracy #PKO Bank Talentów
W maju 2023 roku, PKO Bank Polski jako jeden z pierwszych na świecie, zorganizował w pełni wirtualne targi pracy w metaverse. Targi dedykowane były zarówno osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy, jak i bardziej doświadczonym specjalistom z obszarów IT, Data Science, Big Data, Sprzedaż, Obsługa Klienta, UX, Ryzyko, czy Operacje.
Na uczestników targów czekały porady dotyczące budowania ścieżki kariery w oparciu o kompetencje przyszłości oraz wskazówki jak napisać dobre CV, jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej oraz jak zrobić dobre pierwsze wrażenie. Najbardziej aktywni użytkownicy otrzymali możliwość umówienia się na indywidualną rozmowę z bankowymi rekruterami.
„W PKO Banku Polskim stale poszukujemy nowych form kontaktu z osobami zainteresowanymi pracą w banku i dlatego zdecydowaliśmy się przetestować możliwości jakie daje w tym zakresie świat metaverse. Zorganizowaliśmy w pełni wirtualne targi pracy, które zakończyły się wielkim sukcesem. Odwiedziło je ponad 600 osób, z których część nie tylko pozostawiła nam swoje CV, ale także od razu umówiła się na rozmowę z rekruterami” – powiedziała Jolanta Wiewióra, dyrektor Pionu Relacji z pracownikami w PKO Banku Polskim.
„Organizacja wydarzenia była dla nas sporym wyzwaniem. Planując je, nie mogliśmy bowiem w prosty sposób odnieść naszej wizji do innych tego typu wydarzeń. Dlatego sukces wydarzenia i przyznana nagroda cieszy nas z podwójną siłą” – dodaje
PKO Bank Polski przyśpieszy rozwój w metaverse
Po pierwszych doświadczeniach związanych z obecnością na platformie Decentraland, PKO Bank Polski podjął decyzję, że chce dalej rozwijać swoją wirtualną PKO Rotundę i zwiększać jej atrakcyjność. Chce także pojawić się na platformach gamingowych takich jak Fortnite czy Roblox, gdzie planuje stworzyć interaktywne przestrzenie edukacyjno-rozrywkowe dla dzieci i młodzieży.
Bank będzie także w dalszym ciągu budował doświadczenie w zakresie wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (XR). Po stworzeniu w 2022 roku modelu PKO Rotundy w technologii VR przygotowuje się również do zaprojektowania i utrzymania wirtualnej przestrzeni banku na kolejnych modelach gogli VR/XR.
„Funkcjonując na tych platformach mierzymy się już z pewnymi wyzwaniami. Przykładowo, musieliśmy kupić działkę na platformie Decentraland. To wiązało się z zakupem tokenów NFT. Rozpracowywaliśmy ten temat z naszym zespołem odpowiedzialnym za podatki i rachunkowość. Naprawdę niełatwo było wytłumaczyć pracującym tam specjalistkom, że to jest działka wirtualna, nie ma numeru w księgach wieczystych itd. Nie było to proste, ale udało się” – wspominał.
„Inne wyzwanie to określenie, kto ma prawa autorskie do projektu 3D Rotundy w Decentraland? Jak zabezpieczyć się, aby ktoś nie skopiował tego projektu? W jaki sposób zastrzec prawa do niego? Tego typu kwestie musieliśmy przepracować z zewnętrzną kancelarią prawną” – dodał.