Na początku grudnia pierwsze urodziny świętował Campus Warsaw. W tej „przestrzeń” dla start-up’ów – uruchomionej przez Google – zarejestrowało się już 8000 osób, a w ciągu roku odbyło się tam ponad 530 wydarzeń. Teraz przedstawiciele zapowiadają dalszy rozwój Campusu i przeprowadzkę do nowego budynku na początku 2017 roku.
Rafał Plutecki, szef Campus Warsaw stwierdził, że pierwszy rok znacząco przewyższył oczekiwania. Co ważne użytkownicy rzeczywiście korzystają chętnie z możliwości jakie oferuje utworzona przez Google przestrzeń. Campus Warsaw dla giganta z Doliny Krzemowej ma być ważnym ośrodkiem promocji start-up’ów w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej.
„Chcemy, aby cały region Europy Środkowo-Wschodniej był globalnie kojarzony z innowacjami. Campus ma w tym pomóc oferując jeszcze większe wsparcie dla start-up’ów. Po roku działalności zidentyfikowaliśmy ok. 30 spółek, które z fazy koncepcyjnej weszły w fazę gwałtownego rozwoju. Będziemy się starali stale je wspierać, oferując mentoring i pomoc w Campusie, ale również proponując udział w wielu wydarzeniach na całym świecie” – mówi Rafał Plutecki.
Podczas spotkania zaprezentowano biznesy wspierane przez Campus Warsaw, które mają globalny potencjał. To firma Wayman tworząca system ERP z myślą o projektach inżynieryjnych, o którym pisaliśmy ostatnio w ITwiz, a także Lettly. Lettly to platforma mająca zapewnić firmom łatwy dostęp do influencer marketingu, a także sprzedaży produktów za pośrednictwem serwisu społecznościowego Instagram.
Na przestrzeń Campus Warsaw składają się trzy elementy – kawiarnia, przestrzeń do pracy oraz przestrzeń do wydarzeń. Kawiarnia to miejsce networkingu, spotkań ludzi z branży IT. Kawiarnia jest tym miejscem, które widzą osoby pierwszy raz wchodzące do Campusu. Natomiast przestrzeń do pracy jest stworzona z myślą o zapewnieniu jak najbardziej dogodnych warunków do tworzenia start-up’ów. W sali dedykowanej wydarzeniom odbywają się nawet 2 spotkania dziennie dostępne bezpłatnie dla członków Campus Warsaw i gości.
Campus Warsaw jednak to nie tylko budynek, ale przede wszystkim kompleksowe wsparcie dla start-up’ów na każdym etapie rozwoju. To m.in. akcelerator oferujący zarówno finansowanie pomysłów, jak i niezbędną wiedzę. Wymiana doświadczeń, bezpłatne szkolenia i inne wydarzenia uzupełniane są indywidualnymi spotkaniami z mentorami. Uczestnicy tego „inkubatora” rzeczywiście chętnie z nich korzystają. W minionym roku było to ponad 350 godzin sesji mentoringowych.
Po roku działalności w Google Campus Warsaw zidentyfikowano ok. 30 spółek, które z fazy koncepcyjnej weszły w fazę gwałtownego rozwoju. Przedstawiciele Campusu będą starali się stale je wspierać, oferując mentoring i pomoc, ale również proponując udział w wielu wydarzeniach na całym świecie.
W ciągu roku na stronach Campus Warsaw zarejestrowało się już 8000 członków, z czego 34% to kobiety. W tym 2000 osób to założyciele lub pracownicy startupów. Z Campus Warsaw korzystają nie tylko Polacy, ale też osoby 28 innych narodowości, m.in. Francuzi, Amerykanie czy Ukraincy. Zagraniczni członkowie stanowią 12% wszystkich użytkowników.
Społeczność Campus Warsaw zorganizowała ponad 400 wydarzeń. Natomiast sami twórcy przestrzeni zapewnili dostęp do 132 programów, wśród których warto wyróżnić takie jak:
Campus Exchange: Central and Eastern Europe – pięciodniowy program stworzony w celu przyspieszenia światowej ekspansji start-up’ów z Europy Środkowo-Wschodniej. W 2016 roku odbyły się aż trzy edycje CEE Exchange, w których udział wzięło 26 start-up’ów z 9 krajów: Czech, Chorwacji, Mołdawii, Belgii, Litwy, Rumunii, Litwy, Bułgarii i Polski.
Campus Startup School – oparta na praktyce edukacja wspierająca rozwój założycieli start-up’ów i ich zespołów. Campus Startup School dostarcza umiejętności niezbędnych w rozwijających się startupach.
Campus Global Programs – programy i wydarzenia na całym świecie zidentyfikowane przez Campus, na które wysyłane są start-up’y z Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Dotychczas przedsiębiorcy związani z Campus Warsaw odwiedzili San Francisco, Londyn i Seul, a wkrótce odwiedzą Tel Awiw.
Spotkanie poświęcone rocznicy powstania Campus Warsaw było nie tylko okazją do podsumowania minionego roku, ale także do zaprezentowania dalszych planów. Obecna przestrzeń jest niewystarczająca względem zainteresowania inicjatywą. Dlatego w 2017 roku Campus przeniesie się do nowego, większego budynku na terenie Centrum Praskiego Koneser. Nowa przestrzeń eventowa pomieści aż 250 osób, w kawiarni zmieści się 170 osób, a pracować będzie mogło jednocześnie 145 osób. Otwarcie nowego obiektu planowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku.
„Campus Warsaw to nie jedyne takie miejsce na mapie Polski. Również różne inne instytucje starają się tworzyć przestrzeń dla biznesu i start-up’ów. Wystarczy wspomnieć Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości i Bussines Link. Coraz częściej przestrzeń coworkingowa, to coś więcej niż biurko, to także miejsce mające wspierać przedsiębiorczość. Campus Warsaw działa jednak blisko z Google, a tym samym również ze środowiskiem Doliny Krzemowej” – podsumowują przedstawiciele Google.
Google Campus to moim zdaniem to jedno z większych osiągnięć Pragi ostatnich lat. Ta ogromna firma znana na całym świecie zawsze zakładała swój Campus w miejscach bardzo prestiżowych. Teraz wybrała warszawską Pragę, wielu to zaskoczyło jednak każdy kto wie jak bardzo zmieniła się Praga w ostatnich latach oraz jak wiele dzieje się w kompleksie Konesera nie będzie tym zdziwiony. Biura w klimatycznych zabytkowych budynkach to na zachodzie standard. W Polsce są one rzadkością pomimo swojej niepowtarzalnej wartości historycznej. Campus był jednym z pierwszych najemców Konesera i chyba jest to jakaś podpowiedź.