Tak wynika z badania Barometr Retail firmy Future Mind. Zaledwie 9% respondentów deklaruje, że posiada dokładnie zdefiniowaną strategię danych konsumenckich. Z kolei 36% badanych twierdzi, że co prawda posiada strategię, ale wymaga ona dalszej pracy, a niemal 40% dopiero planuje ją stworzyć i przyznaje, że jej brak utrudnia lub uniemożliwia efektywne działania w zakresie danych. Ponadto, w praktyce wiele organizacji wciąż boryka się z podstawowymi problemami, takimi jak chociażby gromadzenie informacji demograficznych, które pozyskuje jedynie 12% ankietowanych.
Pomimo ogromnego potencjału w zakresie zbierania danych konsumenckich, branża retail wskazuje na kilka głównych barier w ich monetyzacji: brak odpowiednich procesów (50%), ograniczone zasoby finansowe, niedostateczna jakość danych (po 38%), niewystarczająca infrastruktura technologiczna oraz brak kompetencji w zakresie analizy danych (po 29%).
“W środowisku korporacyjnym głównym wyzwaniem nie jest samo pozyskanie czy dostęp do informacji o kliencie. Bariery pojawiają się na innym etapie – monetyzacja danych konsumenckich często wymaga zmian mentalnych oraz pełnego zrozumienia ich wartości wewnątrz struktury firmy. Ten proces niejednokrotnie bywa bardziej złożony niż implementacja zmian systemowych czy technologicznych. Tym, co należy traktować jako wyzwanie, jest także ograniczony dostęp do odpowiednio wykwalifikowanej kadry, która potrafi strukturyzować dane pozyskiwane z różnych źródeł i przekuwać je w wartościowe dla biznesu i zrozumiałe insighty” – komentuje Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce w GK Martes Sport
Perspektywy na przyszłość
Jak pokazują wyniki wspomnianego barometru, największym wyzwaniem firm w obszarze danych konsumenckich nie jest brak pomysłów na monetyzację, ale przekonanie decydentów do inwestycji w ten obszar. Spośród respondentów tylko 6,3% wskazało na brak pomysłów na monetyzację danych, natomiast kwestie kulturowe to sumarycznie 34,4% odpowiedzi ankietowanych. Dlatego kluczowe jest stworzenie strategii danych, która przekona organizację, że inwestycja w ich wykorzystanie może przynieść wysokie zyski.
“Z całą pewnością możliwość monetyzacji danych wymaga inwestycji w technologię i infrastrukturę, a brak nakładów budżetowych na ten obszar może przekreślić skuteczność i efektywność na starcie. Korci, żeby powiedzieć, że największym problemem jest brak strategii w tym obszarze. Niemniej dużo większą przeszkodą są kwestie kulturowe. Zbudowanie kultury data-driven wymaga sporo czasu, a także uzbrojenia ludzi w niezbędne kompetencje. Nie chcę powiedzieć, że kultura zjada strategię na śniadanie, ale niewątpliwie jedzą one razem to śniadanie przy stoliku pełnym rozwiązań technologicznych” – uważa Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.
Według ankietowanych ekspertów branży, zarządzanie danymi, analityka i AI to obszar technologiczny, w który najwięcej firm planuje zwiększać inwestycje. Obecnie, najpopularniejszą metodą monetyzacji danych konsumenckich są programy lojalnościowe (66% wskazań). Zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania personalizacją komunikacji – wśród największych szans dla branży retail, respondenci biorący udział w badaniu Future Mind wymieniają wykorzystanie AI do personalizacji produktów, usług i komunikacji marketingowej (52%).