Praca
Polskie firmy wciąż niegotowe na dyrektywę o przejrzystości płac
Za niespełna dziewięć miesięcy zacznie obowiązywać unijna Dyrektywa 2023/970, która nałoży na firmy (zatrudniające co najmniej 100 osób) obowiązek raportowania danych o różnicach płacowych i udostępniania pracownikom informacji o widełkach wynagrodzeń. Nowe regulacje będą obejmować zarówno sektor prywatny, jak i publiczny.

Tymczasem badanie SD Worx pokazuje, że w Polsce przygotowania wciąż są niewystarczające. Zaledwie 39,5% pracowników uważa, że ich firma jasno komunikuje politykę płacową, a jedynie 38,6% dostrzega realne wysiłki na rzecz wyrównania wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. Jeszcze mniej, bo tylko 37,4% dostrzega inicjatywy związane ze zwalczaniem nierówności w szerszym ujęciu.
Choć 58,2% pracodawców deklaruje działania na rzecz transparentności płac – więcej niż średnia unijna (52%) – to tylko 30% uznaje politykę wynagrodzeń i benefitów za jedno z pięciu najważniejszych wyzwań HR. Ponad jedna trzecia firm w Polsce i w Europie przyznaje przy tym, że w ich organizacjach wciąż występują różnice w płacach kobiet i mężczyzn.
Nowe przepisy zobowiążą przedsiębiorstwa do regularnego raportowania luki płacowej, ujawnienia kryteriów awansu i wynagradzania w sposób neutralny płciowo oraz udostępnienia pracownikom danych o widełkach płacowych i średnich zarobkach w poszczególnych kategoriach. Eksperci podkreślają, że wdrożenie dyrektywy może wiązać się z dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi, ale jednocześnie jest szansą na uporządkowanie polityki płacowej.
„Z pewnością spora część pracodawców nie wie jak przygotować się do nowej rzeczywistości, a wizja dodatkowej pracy i biurokracji z tym związanej może przerażać, ale to odpowiedni moment, aby zadbać o tę kwestię. To, co może ułatwić sprawne wdrożenie zmian, to m.in. automatyzacja procesu tworzenia raportów wymaganych przez Dyrektywę” – mówi Daniel Idźkowski, dyrektor zarządzający w SD Worx Poland.
Dane z badania SD Worx pokazują również, że choć dwie trzecie polskich (68%) i europejskich (64%) pracodawców uważa, że płaci uczciwie, to oczekiwania płacowe pracowników rosną. Otóż 50,9% zatrudnionych w Polsce uważa, że powinno zarabiać więcej, a tylko 40,1% ocenia swoje wynagrodzenie jako konkurencyjne, co oznacza spadek o 7,4% względem 2024 roku. Coraz większego znaczenia nabiera także personalizacja pakietów płacowych – obecnie już 34% europejskich firm umożliwia pracownikom ich samodzielne komponowanie w ramach określonego budżetu, wobec 25% rok wcześniej.







