StartupyBranża ITRynek

Poznaliśmy najlepsze polskie startupy 2023 roku

To Surfer, WorkTrips.com i Foodsi. Spółki te zostały laureatami tegorocznych Aulerów, najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych nagród dla polskich startupów z globalnym potencjałem. Po raz pierwszy Aula Polska przyznała także nagrodę “Rookie of the Year” dla najlepszej młodej firmy o przychodach do 1 mln złotych. Zwycięzcą w tej kategorii został Noctuai. 

Poznaliśmy najlepsze polskie startupy 2023 roku

Aulery rozdano po raz trzynasty. Do tegorocznego konkursu nadesłano ponad 130 zgłoszeń. Spośród nich, jury złożone z 40 inwestorów, ekspertów branżowych, founderów i przedstawicieli mediów, wybrało 25 pretendentów do nagród głównych oraz nominowało 15 najbardziej obiecujących startupów w kategorii Rookie of the Year. Gala finałowa odbyła się 13 grudnia br. w warszawskim Kampusie Google.

Jak już wspomniano, nagrody główne zdobyły firmy Surfer, WorkTrips.com i Foodsi, a w nowej kategorii Rookie of the Year Aulera zgarnął Noctuai. OChK – dostawca chmury obliczeniowej w modelu multicloud i partner rozdania Aulerów – przyznał swoje wyróżnienie dla spółki Calamari, tworzącej oprogramowanie do zarządzania obszarem HR. Orange – drugi z partnerów wydarzenia – wyróżnił z kolei spółkę Plenti, specjalizującą się w wypożyczaniu elektroniki użytkowej. Docenił także zwycięzcę kategorii głównej – WorkTrips.com, platformę do organizacji podróży biznesowych. Bootstrapem roku 2023 został Surfer, który tym samym dołożył do głównej nagrody kolejne wyróżnienie.

“To był rok pełen wyzwań dla środowiska startupowego, ale zwycięzcy Aulerów udowadniają, że można się skalować i osiągać świetne wyniki nawet przy niesprzyjającym otoczeniu rynkowym. To biznesy, które inspirują obecne i kolejne pokolenia founderów do poszukiwania własnej drogi do sukcesu” – powiedział Piotr Nowosielski, CEO Just Join IT, prezes Fundacji Aula Polska.

Kim są zwycięzcy Aulerów?

Surfer jest platformą AI maksymalizująca zwrot z inwestycji w działania SEO, oferującą szereg narzędzi pomagających w pisaniu treści, które zwiększają ruch organiczny na stronach internetowych. Z usług firmy korzysta 17 tysięcy klientów, a jej przychody w 2022 roku wyniosły 17 mln dolarów. Surfer powstał w 2017 roku i jest bootstrapem, co oznacza, że rozwija się bez zewnętrznego finansowania. Startup zatrudnia obecnie 90 osób.

WorkTrips.com to z kolei platforma podróżnicza wykorzystująca AI i pomagająca firmom zaoszczędzić nawet 30% na kosztach podróży pracowników. Zapewnia dostęp do 2,2 mln hoteli, 900+ linii lotniczych, pociągów, autobusów, Ubera, ubezpieczeń i wsparcia 24/7. Pozwala planować, rezerwować i rozliczać podróże służbowe bezgotówkowo, zgodnie z ESG, obniżając koszty i emisję CO2. Firma powstała w 2017 roku. 4 lata później pozyskała 1 mln euro finansowania. W roku 2022 osiągnęła przychody na poziomie 36 mln zł. Jest finalistą i laureatem wielu konkursów, organizowanych m.in. przez Google, Vodafone czy INcredibles.

Foodsi to polska aplikacja pomagająca w walce z marnowaniem żywności. Za jej pomocą biznesy gastronomiczne i spożywcze redukują nadwyżki jedzenia, oferując produkty bliskie terminu przydatności oraz te, których nie udało się sprzedać, a użytkownicy kupują je w niższej cenie. Ważną częścią inicjatyw Foodsi jest działalność edukacyjna dotycząca marnowania żywności – startup dotychczas uratował ponad 2 mln paczek jedzenia. Obecnie z aplikacji korzysta 1,5 mln użytkowników, a firma współpracuje z ponad pięcioma tysiącami platform, restauracji i sklepów, w tym Glovo, Free Now, Restaurant Week czy Tutlo. W 2022 roku spółka zdobyła finansowanie w wysokości 6 mln zł.

I wreszcie laureaci nagrody Rookie of the Year – Noctuai. Nazwa startupu nie bez powodów nawiązuje do łacińskiego określenia sowy, która doskonale widzi. Spółka dostarcza platformę AI Vision do rozszerzania i automatyzacji monitoringu wideo na potrzeby bezpieczeństwa oraz standardów BHP. Jej rozwiązania służą np. do wykrywania upadków i wyjść z łóżek w szpitalach czy detekcji dymu i ognia. Zostały one wdrożone m.in. na stu szybach wiertniczych w USA. System Noctuai do wykrywania dymu i ognia przeszedł także testy akceptacyjne w tunelach w Kalifornii i jest przygotowywany do wdrożenia. Startup jest partnerem światowego lidera branży Video Management Systems. W 2022 roku spółka osiągnęła przychody na poziomie 700 000 złotych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *