Branża ITRynekPolecane tematy
Program Watify w Polsce, czyli wsparcie cyfrowej przedsiębiorczości
Wg Digital Enterpreneurship Monitor, jedynie 2% europejskiego biznesu w pełni wykorzystuje możliwości, jakie stwarzają technologie cyfrowe. Z tego względu Komisja Europejska zainicjowała projekt Watify, który ma uwolnić ten potencjał i przyśpieszyć stworzenie do 1,5 mln miejsc pracy w obszarze cyfrowej gospodarki w krajach Unii Europejskiej. ITwiz został patronem tego projektu.
Inicjatywa Watify ma charakter non-profit, a jej cele realizowane są w oparciu o szereg spotkań, podczas których przedsiębiorcy opowiadają, w jaki sposób poradzili sobie z wątpliwościami, gdy rozpoczynali działalność lub decydowali się wprowadzić do firmy technologię cyfrową. Program ma charakter europejski i długofalowo ma stymulować rozwój rynku pracy poprzez zastosowanie technologii cyfrowych.
Inicjatywa Watify w Polsce
Wg The Global Enterprenership Monitor, prawie 33% Polaków widzi dobre warunki do założenia firmy w miejscu zamieszkania, jednocześnie z powodu obaw przed niepowodzeniem 50% z nich nawet nie rozpoczyna własnego biznesu. „Watify ma pomóc przedsiębiorcom pokonać bariery, które powstrzymują ich przed rozpoczęciem nowego biznesu i zrozumieć, że każdy przedsiębiorca ma moment wątpliwości, ale tylko przejście z fazy koncepcyjnej do fazy działania pozwala na osiągnięcie sukcesu” – mówią przedstawiciele tego projektu w Polsce.
„W inicjatywie Watify cenne jest to, że zachęca potencjalnych przedsiębiorców do opuszczenia strefy komfortu i pokazuje im, za pomocą jakich narzędzi można łatwiej przejść do sfery działania. W naszym przypadku początki firmy to był skok na głęboką wodę – bez kapitału, bez doświadczenia, ale z bardzo silną motywacją. Liczyliśmy tylko na własne działania i to nam pomogło zwyciężyć trudności, które, oczywiście, się pojawiły. Nikt nie zagwarantuje sukcesu, ale nie należy bać się próbować, szczególnie gdy się jest młodym, jeszcze bez zobowiązań rodzinnych czy finansowych” – mówi Stefan Batory, twórca start-upów iTaxi i Booksy.
Spotkania z przedsiębiorcami, którzy stworzyli własne firmy lub zbudowali ich pozycję dzięki najnowszym technologiom mają być platformą pozyskiwania wiedzy, doświadczeń i wymiany spostrzeżeń. „Ludzie sukcesu dzielą się tam wątpliwościami i odczuciami z początków swojej działalności. Rozmowy z nimi inspirują i dostarczają praktycznych wskazówek do wykorzystania w tworzeniu biznesu za pomocą cyfrowych technologii” – przekonują organizatorzy.
Do grona ekspertów Watify, przedsiębiorców, którzy mimo wątpliwości zdecydowali się na założenie własnych, cyfrowych firm, należą m.in: Stefan Batory, twórca iTaxi i Booksy, Krzysztof Chełpiński, założyciel i prezes mis24.pl (obecnie STB24), Przemysław Gacek, założyciel i prezes Grupy Pracuj, Tomasz Jabłoński, założyciel i prezes Qpony.pl, Paweł Kurek twórca meblobranie.pl, Patryk Lauryn, twórca Audiomagic, Filip Miłoszewski, współzałożyciel Listonic, Patryk Szymczak, współtwórca Cloud Your Car, Tomasz Woźniak, współwłaściciel i prezes Future Mind oraz Marcin Zaremba, współwłaściciel Senfino Software House.
Cele projektu Watify
„Watify ma pomóc młodym przedsiębiorcom nabrać odwagi i uświadomić im, że wątpliwości nie powinny być czynnikiem hamującym, ale że można je przekuć najpierw w kreatywną dyskusję, a potem w efektywny biznes. Wykorzystanie najnowszych technologii mobilnych, społecznościowych, analizy danych czy chmury obliczeniowej do budowy nowych biznesów powinno się zwiększyć, jeśli polska, a także europejska gospodarka, ma być konkurencyjna wobec innych na świecie” – mówi Krzysztof Chełpiński, członek zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, który po 25 latach na etacie zdecydował się założyć własną firmę.
Inicjatywa Watify kierowana jest do wszystkich tych, którzy myślą o założeniu własnego biznesu lub już rozpoczęli działania w tym kierunku. Do tej grupy zazwyczaj należą młodzi ludzie na ostatnich latach studiów lub absolwenci, ale również osoby, które chcą zmienić ścieżkę kariery zawodowych.
„Prowadzenie firmy jest związane z wieloma decyzjami strategicznymi, nie ma jednej drogi, więc wątpliwości są czymś naturalnym. Własny biznes oznacza odpowiedzialność za decyzje, co może powodować pewną presję, ale jednocześnie jest dobrą motywacją do działania. Każdy przedsiębiorca, szczególnie młody, potrzebuje swoich „mentorów”, którzy mogą mu pomóc na różnych etapach rozwoju organizacji: od znalezienia pomysłu, poprzez pierwsze lata rozwoju aż do jej rozrostu. Ważne jest, żeby mieć takich doradców wokół siebie” – Przemysław Gacek, założyciel i prezes Grupy Pracuj.
Spotkania w ramach projektu Watify odbywają się w miastach całej Polski. Harmonogram spotkań jest dostępny na stronie: http://watify.communication.pl/wydarzenia/
Projekt Watify został zainicjowany przez Komisję Europejską w celu popularyzacji cyfrowej przedsiębiorczości. Ma pomóc zmniejszyć wątpliwości młodych ludzi w kwestii zakładania własnych firm i zachęcić do wykorzystywania w nich cyfrowych technologii poprzez cykl sesji z przedsiębiorcami, którzy odnieśli sukces w tym obszarze. Projekt, realizowany w 15 krajach członkowskich, jest w całości finansowany przez Komisję Europejską. Organizatorami są Komisja Europejska, Deloitte Belgium, DIGITALEUROPE oraz European Business and Innovation Centre Network (EBN). W Polsce koordynacja należy do Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (www.kigeit.org.pl).
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/dem/watify/about-watify-pl?language=pl oraz www.facebook.com/Watify.Poland