Przedstawiciele SAP poinformowali o wstrzymaniu operacji w obszarze usług chmurowych na rynku rosyjskim. To kolejny, po wstrzymaniu sprzedaży, krok niemieckiego koncernu podjęty w obliczu agresji Rosji na Ukrainę. W praktyce oznacza to, że z produktów SAP będą mogły korzystać tylko te rosyjskie organizacje, które zdecydowały się na zakup licencji i wdrożenie rozwiązań niemieckiego koncernu w ramach lokalnej infrastruktury IT, bądź środowisk hybrydowych lub chmurowych zarządzanych przez własny dział IT. Są one jednak pozbawione m.in. aktualizacji i usług wsparcia technicznego.
Przypomnijmy, że jakiś czas temu Wołodymyr Zełenski wezwał koncerny Microsoft, Oracle oraz SAP do zaprzestania świadczenia usług wsparcia swoich produktów dla klientów z Rosji. Przedstawiciele Oracle odnieśli się do wypowiedzi i zapewnili, że wprowadzone wcześniej sankcje nie dotyczyły tylko nowych produktów.
Z kolei kierownictwo SAP w odpowiedzi na inwazję Moskwy na Ukrainę podjęło decyzję o wstrzymaniu sprzedaży produktów i usług w Rosji. Jednocześnie, jak podkreślał Christian Klein, dyrektor generalny SAP, firma nie planowała zakończenia działalności w Rosji i nadal oferowała usługi wsparcia dla swoich rozwiązań dla firm oraz organizacji rządowych z Rosji. Sytuacja ta uległa zmianie. „Trwająca nieuzasadniona wojna w Rosji jest bolesnym przejawem brutalności i pogwałceniem fundamentalnej zasady wolności, którą dzielimy z Ukrainą. Pozostajemy niezłomni w naszym zaangażowaniu we wspieranie Ukrainy poprzez wstrzymanie wszelkiej sprzedaży i zamknięcie operacji w chmurze w Rosji, pełne wdrożenie sankcji międzynarodowych oraz przekazanie zarówno technologii, jak i pomocy humanitarnej” – napisano w datowanym na 24 marca 2022 roku komunikacie kierownictwa SAP.
Decyzja ta nie oznacza jednak, możliwości odcięcia wszystkich rosyjskich organizacji od rozwiązań SAP, ponieważ część z nich korzysta z oprogramowania niemieckiego koncernu w ramach lokalnych instalacji i na podstawie posiadanych licencji. Oznacza to, że – niezależnie od decyzji SAP o wstrzymaniu usług wsparcia i zaangażowania w jakikolwiek sposób w działanie rozwiązań na rosyjskim rynku, firmy te mogą nadal korzystać z produktów SAP. Zdaniem analityków, zablokowanie dostępu do usług opartych na platformie SAP Cloud Platform dla przedsiębiorstw w Rosji może jednak przynieść stosunkowo niewielkie skutki. Philip Carter, analityk IDC, podkreśla przykładowo, że rosyjskie firmy były w dużej mierze niechętne do całkowitego przejścia na usługi oferowane w modelu publicznej chmury obliczeniowej, co sprawia, że sankcje nałożone przez SAP na klientów z Rosji mogą okazać się mniej dotkliwe, niż zakładano.
Jednocześnie, przedstawiciele SAP podkreślają, że firma podjęła szereg działań, aby zaspokoić potrzeby humanitarne i zapewnić wsparcie dla uchodźców z Ukrainy. Przykładowo, 9 marca br. umożliwiono dostawcom SAP Business Network zadeklarowanie gotowości do niesienia pomocy humanitarnej. Ponadto SAP i jego pracownicy przekazali darowizny, których łączna kwota przekroczyła 3 miliony euro. Ponad 4 tys. pracowników SAP zaoferowało też zakwaterowanie i inną pomoc uchodźcom. Koncern SAP udostępnił także również powierzchnię biurową SAP do przechowywania darowizn, takich jak leki i żywność.