Branża ITRynek

SoDA Conference 2021: Przyszłość zaczyna się dziś czyli trendy określające polskie Software House’y

Co determinuje przyszłość rynku IT? Jakie trendy określają polskie Software House’y? Jakie trudności napotykają na drodze rozwoju swoich biznesów? Odpowiedzi na te i inne pytania szukano podczas SoDA Conference, jednego z największych w Polsce wydarzeń skupionych wokół branży IT.

SoDA Conference 2021: Przyszłość zaczyna się dziś czyli trendy określające polskie Software House’y

Celem konferencji – zorganizowanej po raz drugi przez stowarzyszenie SoDA, zrzeszające blisko 150 polskich firm technologicznych – była szeroka integracja, edukacja i wymiana doświadczeń wśród przedstawicieli polskich Software House’ów, ale także otwarta debata o obecnej sytuacji na rynku IT i perspektywach jego rozwoju.

“Po dwóch latach współpracy online, w końcu mieliśmy okazję spotkać się na żywo w tak dużym gronie. Wydarzenie przyciągnęło ponad 300 przedstawicieli branży technologicznej, w tym spółek prywatnych, organizacji branżowych, uczelni technicznych, a także reprezentantów administracji publicznej. To pokazuje, jak bardzo było potrzebne, jak ważna jest dla nas współpraca, wymiana doświadczeń i rozmowa o przyszłości branży” – skomentował Bartosz Majewski, założyciel i CEO SoDA.

Największym wyzwaniem brak wykwalifikowanych specjalistów IT

Pomimo globalnego kryzysu, jaki przyniosła ze sobą pandemia COVID-19, polskie firmy technologiczne radzą sobie bardzo dobrze. Według danych IDC, w 2020 roku krajowy rynek teleinformatyczny wzrósł o 4% do 19,3 mld USD. Na rok 2021 prognozowany jest zaś wzrost powyżej 5%, co oznacza, że wartość rynku najprawdopodobniej przekroczy 20 mld dolarów. Coraz więcej rodzimych firm IT chętniej wchodzi też na giełdę. To korzyść dla całego sektora, który dzięki temu może się rozwijać i skuteczniej wyceniać swoją wartość. Potwierdzają to także wewnętrzne badania SoDA, według których sytuacja polskich Software House’ów jest stabilna zarówno pod kątem płynności, wyników finansowych, jak i sfery operacyjnej (ponad 75% badanych firm członkowskich ma wyniki takie same lub lepsze niż w latach poprzednich).

Mimo to branża stoi przed nie lada wyzwaniem – jak pogodzić dynamiczny rozwój z brakiem dostępności wykwalifikowanych specjalistów. Temat braków kadrowych oraz problemów w systemie edukacji odmieniano na konferencji przez wszystkie przypadki. I tak, wśród głównych potrzeb branży wymieniono zmiany w systemie edukacji, stworzenie dodatkowych zachęt dla specjalistów spoza kraju oraz wprowadzenie ulg podatkowych dla programistów, np. niższy podatek PIT albo zwolnienie z VAT – takie rozwiązania sprawdziły się m.in. w Rumunii czy na Ukrainie.

“Przewidujemy, że w przyszłym roku nastąpi dalszy wzrost cen dla klienta w sektorze firm tworzących oprogramowanie. Trudno będzie również pozyskać doświadczonego pracownika. To wiąże się z zaniedbywaną od lat edukacją i rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów. Zakładamy, że rosnące stawki wynagrodzeń nie będą przeszkodą w rozwoju sektora, o ile wzrosty wynagrodzeń nie będą wyższe niż średnia światowa” – powiedział Konrad Weiske, prezes zarządu firmy Spyrosoft i wiceprezes SoDA. “Trzeba też pamiętać, że same studia kierunkowe to za mało. Potrzeba jeszcze 1-2 lat praktyki, aby pracownik był całkowicie samodzielny” – dodał.

Jednym z przedstawionych rozwiązań na braki kadrowe jest relokacja specjalistów IT z Europy Wschodniej. Poland Business Harbour, bo tak nazywa się projekt, w którego rozwój od początku zaangażowana jest SoDA, to szansa na wsparcie polskich Software House’ów w stosunkowo krótkim czasie. Po ogromnym sukcesie I etapu programu, podjęto decyzję o rozszerzenie współpracy o kolejne kraje. Obecnie poza Białorusią do projektu dołączyła Gruzja, Rosja, Ukraina, Mołdawia i Armenia.

Skuteczne narzędzia

Poza tematami związanymi z HR, podczas SoDA Conference pojawiły się zagadnienia z zakresu sprzedaży i marketingu. Co zmieniło się przez ostatnie 18 miesięcy? Na czym warto się skupić, a jakie działania nie przynoszą już efektów? Nad skuteczną promocją i sprzedażą B2B pochylili się Piotr Bucki, Bucki PRO oraz Szymon Negacz, założyciel SellWise. I choć mowa była głównie o rynku IT, przedstawione narzędzia sprawdziłyby się w każdej branży, która cechuje się wieloetapowym i długotrwałym procesem sprzedażowym.

Na konferencji nie zabrakło również nowinek dla developerów. Nowoczesne rozwiązania i narzędzia dla specjalistów podczas warsztatów zaprezentowały firmy HP i Microsoft. Cyberbezpieczeństwo i efektywne systemy chmurowe są dziś bowiem podstawą dla rozwoju każdego Software House’u.

Wyróżnienia i nagrody

Konferencję zwieńczyła uroczysta gala, podczas której wręczono nagrody pierwszej edycji konkursu SoDA Awards. Statuetkę w kategorii „Projekt, który jest innowacyjny” otrzymała firma Aberit za proekologiczny projekt WarmHive, mający na celu nieinwazyjne leczenie pszczół od pasożytów warrozy – głównej przyczyny ich wysokiej śmiertelności.

“Projekt ten wpisuje się w księgę trendów, którą niedawno opublikowały PFR Ventures i MamStartup.pl. W zestawieniu najważniejszych funduszy VC w Polsce widać bowiem fokus na takie obszary jak: zielona energia, cyberbezpieczeństwo, cyfryzacja i automatyzacja, a także gaming, health tech, praca zdalna, agro-food tech i e-commerce” – tłumaczyła Marta Kępa, Executive Director SoDA.

Nagrodę za największą, bo aż 30-procentową, dynamikę wzrostu przychodów z eksportu otrzymała z kolei firma Euvic, a za najlepsze działania employer brandingowe nagrodzono Idego. W kategorii „Projekt, który wywarł pozytywny wpływ społeczny” wygrała firma Hicron za charytatywno-edukacyjną EduAkcję. Za „Najciekawszy projekt, który pomógł w edukacji pracowników IT” uznano inicjatywę firmy mobitouch – program mLAB. Nagrodę specjalną „Razem dla branży IT” przyznano natomiast projektowi Tech To The Rescue – szerokiej inicjatywie wsparcia organizacji pozarządowych przez Software House’y podczas pandemii.

Nagrody partnerskie powędrowały do firm i instytucji, które pomagają nagłośnić rosnące problemy branży IT i wspierają ich promocję na arenie polskiej oraz międzynarodowej. Wyróżniony został także portal ITWiz – za liczne publikacje i działania promocyjne na rzecz branży oraz projekt Go to Brand – za finansowanie promocji marek produktowych na rynkach zagranicznych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *