Elektronika użytkowaAplikacjeSztuczna inteligencjaRynek
W 2023 roku wartość rynku mobilnego sięgnęła 533 mld dolarów – czy boom będzie trwał nadal?
Według raportu “State of Mobile 2024”, opracowanego przez data.ai, wydatki konsumentów na aplikacje mobilne gwałtownie wzrosły z niecałych 3 mld dolarów w 2014 roku do 64 mld dolarów w 2023 roku. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkownicy mobilni na całym świecie pobierali w ciągu minuty ponad 489 000 aplikacji mobilnych. Czy rynek mobile osiągnął już swój szczyt?
Dane przedstawione w tegorocznym raporcie data.ai wskazują, że po boomie spowodowanym przez COVID-19 sektor się ustabilizował. Mobile notuje jednocyfrowe wzrosty, jeśli chodzi o liczbę pobrań, czas spędzony na urządzeniu, wydatki w aplikacjach i reklamę. Gdyby był gospodarką, plasowałby się wśród trzydziestki tych największych na świecie z wartością 533 mld dolarów.
Czy to oznacza, że mobile osiągnął swój szczyt i czeka nas nowy interfejs? Twórcy raportu zwracają uwagę na kilka dominujących trendów, które będą kształtować ten rynek w nadchodzących latach. Najważniejszym z nich, tak jak można było się spodziewać, jest generatywna sztuczna inteligencja.
“Generatywna AI ma potencjał zapewnić ciekawy rok jeśli chodzi o rozwój funkcjonalności urządzeń mobilnych. Samsung wraz ze swoim pakietem Galaxy AI wskazuje kierunek zmian. Podsumowania dowolnych treści, większe możliwości edycji zdjęć czy tłumaczenie i transkrypcja w czasie rzeczywistym to funkcje, których powinniśmy się spodziewać w tym roku od Apple i Google” – komentuje Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind. “Co więcej, dzięki modelom LLM giganci technologiczni w końcu mogą spełnić wizje naturalnego głosowego interfejsu, którego oczekiwaliśmy już kilka lat temu. Dlatego należy bacznie obserwować konferencje WWDC Apple oraz Google I/O, które mają się odbyć w czerwcu” – dodaje.
Rozwój Gen AI spowodował również inną ciekawą zmianę – powstała nowa kategoria urządzeń AI-First. Twórcy urządzeń takich jak Humane AI Pin czy rabbit r1 prezentują asystentów głosowych, którzy znają nas i kontekst, w którym się znajdujemy. Dzięki temu komunikacja przebiega w naturalny sposób. Czy to oznacza, że zastąpią smartfony? Na razie większość z tych technologii wykorzystuje aplikacje zainstalowane na naszych urządzeniach mobilnych. Co oznacza tylko jedno – wciąż trzeba tam być.
A jak tam zaistnieć? “Wykorzystywać różne formy angażowania użytkowników, co przekłada się na dłuższy czas spędzony w aplikacji i wyższą sprzedaż. Pokazują to dwie najpopularniejsze aplikacje zakupowe w 2023 roku, czyli Temu i SHEIN” – podsumowuje Emil Waszkowski.