Cyberbezpieczeństwo
W wyniku utraty danych, w 2022 roku firmy straciły średnio 1,24 mln USD
Tak wskazuje badanie Dell Global Data Protection Index 2022 (GDPI). Według autorów analizy, przedsiębiorstwa miały w tym roku do czynienia z większą liczbą incydentów bezpieczeństwa niż w latach poprzednich. W efekcie doprowadziło to do większych przestojów, utraty większej ilości danych oraz wyższych kosztów ich odzyskiwania.
Cyberataki stały się w tym roku jeszcze bardziej powszechne, a to oznacza, że bezpieczeństwo firm jest jeszcze bardziej zagrożone. Jak się okazuje, prawie wszystkie wyzwania związane są z ochroną danych.
“Według naszych szacunków, w ciągu ostatnich 12 ostatnich miesięcy, w efekcie utraty danych, firma działająca na rynku EMEA straciła średnio 1,24 mln – w skali świata było to 1,06 mln USD. Co istotne, trendem jest przenoszenie przechowywanych danych do chmury publicznej – może to powodować dalsze problemy z ich ochroną, a w efekcie wzrost kosztów” – powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies w Polsce
W ubiegłym roku cyberataki stanowiły 48% wszystkich incydentów (wzrost z 37% w 2021 roku), stając się wiodącą przyczyną utraty danych. Wyniki badania Dell wykazały również, że 85% przedsiębiorstw widzi korzyść płynącą z redukcji liczby dostawców systemów bezpieczeństwa. Ponadto, przedsiębiorstwa korzystające z jednego dostawcy ponosiły o 34% mniejsze koszty przywrócenia sprawności po cyberatakach niż przedsiębiorstwa, które korzystały ze wsparcia wielu firm w tym zakresie.
Zaledwie 12% firm wdrożyło model Zero Trust
Jak wskazują twórcy indeksu GDPI, już 91% przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z istnienia lub planuje wdrożenie architektury Zero Trust – modelu, który wymusza zmianę podejścia do kwestii cyberbezpieczeństwa. Zakłada on odejście od stosowania wyłącznie zabezpieczeń perymetrycznych na rzecz strategii proaktywnej, która pozwala wykonywać jedynie znane, dobre działania w ekosystemach i strumieniach danych. Jednocześnie tylko 23% z nich jest w toku wdrażania modelu Zero Trust, a zaledwie u 12% został on już w pełni wdrożony.
W badaniu GDPI niemal każdy z respondentów (99%) wskazał przynajmniej jedną ofertę w modelu usługowym jako istotną dla przezwyciężania wyzwań występujących w jego przedsiębiorstwie. Trzy najważniejsze priorytety w modelu usługowym stanowiły Storage as-a-Service (magazyn jako usługa, 44%), Cyber Recovery as-a-Service (odzyskiwanie danych jako usługa, 41%) i Backup as-a-Service (kopia zapasowa jako usługa, 40%). Ponadto, aż 76% firm uważa, że brak rozwiązań do ochrony danych nowych technologii, takich jak containers, cloud-native, IoT, edge jest jednym z pięciu największych wyzwań w zakresie ochrony danych, z jakimi muszą się mierzyć.