Rozmowa z Andrew Filev’em, CEO Wrike, platformy do zarządzania projektami, której nowe międzynarodowe biuro powstało w czeskiej Pradze i która ogłosiła inicjatywę „Work, Unleashed 2019”, czyli swój pierwszy konkurs ukierunkowany na rozwój produktu. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych specjalistów z branży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Jest Pan finalistą konkursu Entrepreneur of the Year 2019 (Przedsiębiorca roku 2019) w Północnej Kalifornii, a magazyn Silicon Valley Business Journal umieścił Pana na swojej liście 40 Under 40 2019. Czy fakt, że urodził się pan i dorastał w postsowieckiej rzeczywistości miało wpływ na pana podejście do biznesu? Jeśli tak, to w jaki sposób?
To prawda, urodziłem się i wychowałem w Rosji w czasach bardzo trudnych dla gospodarki tego kraju. Związek Radziecki rozpadł się gdy miałem 7 lat, zaś czas mojego dorastania to lata 90. ubiegłego wieku, kiedy to Rosja próbowała się modernizować i odbudowywać. Jak większość dzieciaków w tamtym okresie interesowały mnie komputery. Z uwagi na to, że moja rodzina była stosunkowo biedna w kraju, w którym posiadanie komputera było luksusem, jedynym sposobem na realizowanie mojej pasji było zdobywanie wiedzy o tym, jak budować własne komputery z podzespołów znalezionych, kupionych lub pochodzących z wymiany.
Dorastając w otoczeniu szeroko rozumianego niedostatku, zdajesz sobie sprawę, że ograniczenia rozwijają pomysłowość. Ta cenna lekcja nie raz przydała mi się w karierze. Jestem zwolennikiem testowania wszystkiego i nigdy nie gram va banque bez gwarancji rezultatu. Nauczyłem się też doceniać to, co mam i dlatego tak ważna jest dla mnie obsługa i wsparcie techniczne, ponieważ to one gwarantują wysoki poziom zadowolenia klientów oraz ich lojalność.
W okresie od 2014 do 2017 roku platforma Wrike powiększyła bazę klientów o 443% i obsługuje obecnie takie znane marki, jak Airbnb, Delonghi Group, Bonnier, Sotheby´s i wiele innych. Współczynnik wzrostu w analogicznym okresie wyniósł 539% i zapewnił firmie miejsce w zestawieniu Deloitte Fast 500. Co odróżnia pańskie rozwiązanie od innych platform do współpracy?
Wrike jest jedyną platformą do zarządzania współpracą klasy korporacyjnej, która jest łatwa do wdrożenia i skonfigurowania pod kątem stylu pracy i jej obiegu z uwzględnieniem specyfiki różnych zespołów, działów i systemów. Stanowi ona uzupełnienie zestawu narzędzi do współpracy w chmurze i daje zespołom kontrolę nad cyfrowym obiegiem pracy, pozwalając na skupienie wysiłków i uwagi tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
Nasze rozwiązanie rewolucjonizuje metody pracy przez automatyzację powtarzalnych czynności i obiegów pracy między zespołami, działami i systemami. Zapewnia także równowagę między spójnością wyników, a prężnością biznesową dzięki kontrolowanej transparentności i pojedynczemu źródłu prawdy oraz optymalizacji wykorzystania talentów i zastosowaniu procesów ukierunkowanych na efektywność. Platforma Wrike pozwala wykorzystywać maksimum potencjału dzięki uwzględnieniu różnych celów i wykorzystaniu inteligencji zbiorowej, a także integracji niezbędnych narzędzi od Adobe Creative Cloud po Salesforce i NetSuite. Nasze rozwiązanie pozwala osiągać założone cele w krótszym czasie, tworząc tętniący życiem ekosystem obejmujący partnerów zewnętrznych, klientów i współpracowników. Przyspiesza także rozwój biznesowy dzięki identyfikacji źródeł ryzyka i ich eliminacji, zanim urosną do rangi problemu. Platforma Wrike poprawia także efektywność i doskonałość operacyjną dzięki optymalizacji zarządzania pracą, a ponadto zwiększa poziom zadowolenia klientów i skraca czas wprowadzania produktów na rynek.
Skąd pomysł na otwarcie nowego biura w Pradze i jakie są wasze cele kadrowe?
Praga to nie tylko piękne miasto, ale także pożądana lokalizacja oferująca bliskość uniwersytetów. Nasze nowa placówka będzie ściśle współpracować z biurem w Dublinie. Mamy ambitne plany kadrowe co do Pragi. Do końca roku planujemy zatrudnić 80 osób, a perspektywie trzech lat kolejnych 250 pracowników. Mamy wakaty w działach: sprzedaży, historii sukcesu klientów, pomocy i wsparcia oraz badawczo-rozwojowym. Szukamy w szczególności programistów, projektantów i menedżerów ds. produktu. Aby ułatwić sobie osiągnięcie celu związanego z zatrudnieniem, organizujemy konkurs Wrike Work, Unleashed 2019. Mogą wziąć w nim udział m.in. programiści, graficy i menedżerowie ds. produktu, a ich zadaniem jest zaproponowanie wtyczki, aplikacji, rozszerzenia lub innej funkcji stanowiącej uzupełnienie lub zwiększenie funkcjonalności platformy Wrike, a także ułatwiające naszej firmie osiąganie celów związanych z poprawą efektywności i produktywności oraz optymalizacją współpracy i osiąganiem celów biznesowych przez naszych klientów.
Uczestnicy indywidualni lub maksymalnie czteroosobowe zespoły mogą współpracować, aby jasno określić zarówno problem, jak i jego rozwiązanie. Wszelkie informacje dodatkowe można znaleźć w warunkach ogólnych i regulaminie konkursu. W konkursie Unleashed 2019 mogą wziąć udział obywatele 11 europejskich krajów, w tym Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Ukrainy i Węgier. Wartość puli nagród w konkursie przekracza 100 tysięcy dolarów i obejmuje m.in. nagrody pieniężne w wysokości 25, 10 i 5 tysięcy dolarów dla pierwszych trzech zespołów. Dziesiątka zespołów zakwalifikowanych do finału zostanie ogłoszona 20 sierpnia 2019 r. Finaliści przylecą do Pragi 19 września 2019 r. na ostateczną ocenę i ceremonię wręczenia nagród. Więcej informacji na temat konkursu i jego regulaminu oraz zasad rejestracji na Hackathon można znaleźć na stronie: https://www.learn.wrike.com/wrike-work-unleashed-contest/.
Andrew Filev jest założycielem i prezesem platformy do zarządzania współpracą o nazwie Wrike. Pod jego kierownictwem firma regularnie zdobywa nagrody za jakość produktu i dynamiczny wzrost oraz w kategorii miejsca pracy. W 2018 r. firma Wrike po raz czwarty z rzędu znalazła się w zestawieniu Technology Fast™ 500 firmy Deloitte, po raz czwarty z rzędu zdobyła nagrodę Top Workplace przyznawaną przez organizację Bay Area News Group i po raz drugi z rzędu została uznana za lidera w raporcie Collaborative Work Management Tools for the Enterprise organizacji Forrester Wave.
Andrew ma ponad 15-letnie doświadczenie w sektorze technologicznym, a jego poglądy na temat przedsiębiorczości, produktywności i przyszłości pracy są szeroko cytowane w najważniejszych publikacjach, takich jak Forbes, Entrepreneur, Inc. i The New York Times. Filev jest także uznanym prelegentem – wystąpił na wielu konferencjach, w tym Project Management Institute Global Conference, SaaStr Annual, CeBIT i Google Cloud Next oraz podczas szczytu Montgomery Summit.