BiznesPracaCDOPolecane tematy

Wyniki pierwszego w Polsce badania nt. funkcji Chief Digital Officer

Cyfrową transformację kojarzymy z modyfikacją środowiska IT. Tymczasem związana jest z człowiekiem, który stoi w centrum tych zmian CDO – Chief Digital Officer.

Wyniki pierwszego w Polsce badania nt. funkcji Chief Digital Officer

Mówimy: cyfrowa transformacja, a myślimy… Właśnie, co? System ERP, Big Data, zaawansowana analityka, systemy kognitywne, internet rzeczy, Przemysł 4.0, sztuczna inteligencja, Machine Learning, chmura obliczeniowa? Absolutnie nie o to chodzi w określeniu, które w biznesie każdy powtarza dziesiątki razy dziennie, a mało kto wnika w jego prawdziwy, głęboki sens.

Wygrają te firmy, które potrafią najlepiej użyć dostępnych narzędzi

Aby wytłumaczyć na czym polega transformacja cyfrowa, Paweł Stapf, dyrektor rozwoju biznesu cyfrowego w Bilot, cytuje książkę „Re-work” Jasona Frieda i Davida Hanssona. Autorzy tłumaczą m.in. na czym polega różnica między Tigerem Woodsem a osobami, które dopiero rozpoczynają przygodę z golfem. Często kupują oni drogie, markowe akcesoria do tej dyscypliny sportu w przekonaniu, że od tego zależy ich sukces. Tiger Woods również nie żałuje pieniędzy na sprzęt. Niemniej wygrałby z większością przeciwników używając nawet zwyczajnych kijów do golfa.

Według sondażu, 36% przedsiębiorstw jeszcze nie ma stałego rocznego budżetu na transformację cyfrową. Natomiast 39% uczestników narzeka na brak zasobów wewnętrznych i zewnętrznych.

Jason Fried i David Hansson uważają, że w biznesie jest podobnie. Nie wygrywają firmy, które mają najlepsze narzędzia, ale te, które umieją najlepiej ich użyć. Jak się to ma do cyfrowej transformacji? Jej istotą są usprawnienia procesów biznesowych – np. produkcji, marketingu, sprzedaży – które można osiągnąć za pomocą dobrze zaplanowanych projektów. „Informatyzacja ma sens, ale nie traktujmy jej jako celu samego w sobie. To część większej strategii. Trzeba ją powiązać z wszystkimi działaniami firmy i każdym z osobna. Gdy zamiast na biznesie, skoncentrujemy się na cyfrowych nowinkach, osiągniemy tylko część korzyści, które oferuje cyfryzacja” – mówi Paweł Stapf.

Analiza funkcji CDO w polskich firmach

W takiej perspektywie zupełnie inaczej wygląda rola osoby stojącej na czele działu IT przedsiębiorstwa (CIO). Eksperci Bilot przekonują, że bardziej odpowiednia do wyzwań dzisiejszego biznesu jest stanowisko Chief Digital Officer (CDO), czyli dyrektor ds. digitalizacji. Dlatego w I połowie 2017 r. firma Bilot przeprowadziła badanie wśród 500 największych firm w Polsce. Celem badania było określenie obszarów i potencjału transformacji cyfrowej w polskich przedsiębiorstwach, a także określenie jakie zadania i wyzwania stoją przed CDO w niedalekiej przyszłości.

Zgodnie z wynikami badania funkcję Chief Digital Officer oficjalnie pełni tylko 5. respondentów. Kolejnych 69 odpowiada za działania właściwe dla CDO, czyli za cyfrową transformację, choć ich stanowiska zostały nazwane inaczej. „Cieszy to, że ponad 50% badanych, których można określić skrótem CDO, należy do zespołów zarządzających i współpracuje z kierownictwem. Ci ludzie współdecydują o kierunku rozwoju firm” – wskazuje Paweł Stapf.

A co studzi optymizm? „Od CDO oczekuje się innowacyjności, która obejmuje nie tylko z gruntowną wiedzę technologiczną, ale także doświadczenie biznesowe” – wynika z raportu Barometr CDO opracowanego przez Bilot. Problem w tym, że otwartość na zmiany, kompetencje i praktyka – co drugi CDO pracował wcześniej w IT – mogą nie wystarczyć. Dobre chęci poparte umiejętnościami to za mało, gdy ciągle napotyka się na bariery. Według sondażu, 36% przedsiębiorstw jeszcze nie ma stałego rocznego budżetu na transformację cyfrową. Natomiast 39% uczestników narzeka na brak zasobów wewnętrznych i zewnętrznych.

Prawdą jest, że Tiger Woods poradziłby sobie mimo gorszego sprzętu. Podobnie często liderami na rynku są firmy, które dysponują skromniejszymi narzędziami IT, ale wiedzą, jak zrobić z nich najlepszy użytek. To nie usprawiedliwia pozornego oszczędzania na rozwiązaniach ICT. Cena nie powinna być jedynym – lub głównym – kryterium przy wyborze urządzeń i oprogramowania – twierdzą autorzy raportu. Produkty i usługi, które biznes kupuje tanio, nierzadko okazują się drogie w użytkowaniu i dają mniejsze zyski.

„W rozmowach z klientami, często padają pytania o sens cyfrowej transformacji, jeśli przy aktualnych nakładach na IT, uzyskuje się zakładane marże. Rekomendacją Bilot, w takim przypadku, jest szersze spojrzenie na środowisko IT, tzn. z perspektywy inwestycji a nie tylko kosztu. Dobrze przemyślana mapa rozwoju biznesu uzupełniona rozwiązaniami technologicznymi może dodatkowo zwiększyć wspomniane marżę oraz inne wskaźniki biznesowe” – podsumowuje Mariusz Papiernik, prezes zarządu Bilot w Polsce.

Wyniki badania „BarometrCDO” firmy Bilot – edycja 2017:

Funkcja CDO w największych firmach w Polsce
1% – osób pełni w największych, polskich firmach funkcję Chief Digital Officer.
13,8% – osób odpowiadając za cyfrową transformację i pełni de facto obowiązki CDO.
66% – w tylu firmach brak osób pełniących obowiązki CDO
20% – firm nie było zainteresowanych badaniem

Kto jest najważniejszym partnerem CDO w cyfrowej transformacji wewnątrz organizacji?
52% – kierownictwo firmy
15% – sprzedaż
12% – ICT
6% – logistyka
6% – inne
3% – produkcja
3% – rozwój produktów
3% – finanse

Jaki był poprzedni obszar kompetencji zawodowych CDO?
58% – ICT
21% – inne
18% – sprzedaż
3% – marketing

Jaka jest rola CDO w obszarze cyfrowej transformacji w Twojej organizacji?
39% – opracowywanie i rozwój modeli biznesowych
27% – kierowanie transformacją cyfrową
21% – opracowanie i rozwój usług cyfrowych
12% – opracowanie i rozwój platform cyfrowych

Najważniejsze źródła informacji CDO z obszaru cyfrowej transformacji
67% – informacje pochodzące z własnej organizacji
52% – przykłady z innych przedsiębiorstw
24% – konferencje i sympozja
15% – spotkania branżowe
12% – doradcy biznesowi i dostawcy usług
9% – tradycyjne media IT
9% – elektroniczna wymiana informacji
6% – spotkania środowisk programistów
3% – media społecznościowe
3% – społeczności projektów start-up’owych

Najważniejsze obszary cyfrowej transformacji dla CDO
61% – poprawa obsługi klienta
48% – zwiększanie zakresu usług w produkcie
33% – optymalizacja produkcji
18% – poprawa sposobów pozyskiwania klienta
18% – budowa ekosystemów i rynków
15% – przyspieszenie globalizacji przedsięwzięć
15% – modele biznesowe oparte na subskrypcji
12% – monetyzacja danych i interfejsów
12% – znajdowanie segmentów nowych klientów
3% – współdzielenie (sharing economy)

Najważniejsze technologie związane z cyfrową transformacją wg CDO
79% – usługi cyfrowe i aplikacje mobilne
48% – analityka Big Data
45% – IoT
39% – ogólnodostępne interfejsy (API)
18% – robotyka i automatyzacja
12% – elektronika użytkowa
12% – skalowalna chmura obliczeniowa
9% – sztuczna inteligencja (AI)
6% – technologie blockchain

91% ankietowanych CDO to członkowie kadry zarządzającej.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *